Z desítek firem zbyla jedna. Loštický výrobce tvarůžků je jediný na světě

Seriál   10:00aktualizováno  10:00
Kyselé sýry, jak se také tvarůžkům říkalo, se na moravských stolech objevovaly podle dochovaných zmínek už od patnáctého století. Výrobců existovaly desítky a syrečky byly kvůli jednodušším technologiím smradlavější. Dnes je společnost A. W. jediným výrobcem tvarůžků na světě.

Firma A. W. vlastní v Lošticích výrobnu tvarůžků. Otevřela také muzeum, kde přibližuje jejich historické kořeny. | foto: Tomáš Frait

Hlavně druhá světová válka a znárodňování s firmami zaměřenými na tvarůžky hodně zamávaly. Ještě v roce 1937 bylo podle dochovaných záznamů na našem území 84 tvarůžkáren, ale už za protektorátu se jejich počty začaly snižovat.

Fotogalerie

„Tento trend pokračoval za socialismu, takže na konci této éry zbyly jen tři tvarůžkárny, dvě v Lošticích a jedna v Letohradě. V současné době je společnost A. W. jediným výrobcem tvarůžků na světě,“ popisuje ve zkratce historii výroby syrečků Jaroslav Kovář. Ten je jednatelem a jedním ze sedmi společníků firmy.

Počátky podniku se datují do roku 1876, kdy začal Josef Wessels v Lošticích vyrábět tvarůžky. Jeho syn Alois v započaté tradici pokračoval a přeměnil provoz na velkovýrobu. Právě iniciály jeho jména daly název společnosti A. W.

Její společníci, potomci původních majitelů, získali tvarůžkárnu v restituci a pokračovali ve výrobě s 25 zaměstnanci. Dnes má společnost po řadě investic do technologií zhruba 130 zaměstnanců.

Za loňský rok vyrobila více než dva tisíce tun tvarůžků v hodnotě 321 milionů korun. V dobách největšího rozšíření tvarůžkářské výroby se na území bývalého Československa nicméně vyrábělo na tuny i dvakrát více těchto tradičních sýrů.

Zmírnit ostrost, utlumit zápach

Tvarůžky vznikly původně díky snaze prodloužit zráním trvanlivost tvarohu, z něhož se vyrábějí. Zároveň to byl dobrý způsob, jak zužitkovat jeho přebytky. Už v první polovině devatenáctého století se jejich výroba v řemeslných dílnách rozjela natolik, že se rozvážely po celé střední Evropě.

Postupně se také vylepšovaly technologie a díky přísadám, které urychlovaly zrání, se zmírňovala příliš ostrá chuť a tlumil zápach. První světová válka a nedostatek mléka a tvarohu sice tvarůžkářství trochu zbrzdily, ale během třicátých let se jejich výroba znovu rozběhla naplno.

Příběhy značek

Podle bakalářské práce Petra Sedláčka z roku 2014 se dokonce tvarůžky podílely na veškeré sýrařské produkci Československa čtyřiceti procenty. To v dnešní době eidamů zní neuvěřitelně.

Podle dat sesbíraných v této práci se například v období před rokem 1938 vyrobilo těchto sýrů více než čtyři tisíce tun. Jejich oblibě nahrávala nízká cena a rovněž vysoká výživová hodnota.

Tvarůžky se dodnes vyrábějí v Lošticích, nějakých třicet kilometrů severozápadně od Olomouce. „Název Olomoucké tvarůžky vznikl spontánně jako označení domácího sýra z Hané, jehož přebytky prodávaly selky v Olomouci na trhu a odtud putovaly povozy do světa,“ popisuje Kovář.

Dnes se podle něho tvarůžky vyvážejí na Slovensko, do Polska či do Maďarska. Měřit s tehdejší slávou, kdy se vozily do Rakouska, na celý Balkán, do Turecka, a dokonce i do Argentiny, se však nemohou.

Jak zmiňuje Kovář, tvarůžky se vyrábějí více méně stále stejně jako kdysi, jen s tím rozdílem, že ruční práci nahradily stroje. Postup je jednoduchý. Tvaroh, který společnost A. W. nakupuje v tuzemsku i zahraničí – a musí jít o takzvaný tvarůžkářský či průmyslový tvaroh – se nejprve zformuje do odpovídajícího tvaru. Poté se usuší a nechá zrát.

Nejběžnější tvarovou formou jsou kulaté tvarůžky. Odlišují se pouze velikostí a hmotností.

Společnost A. W. ale nežije pouze z prodeje tvarůžků. Už čtyři roky funguje v Lošticích Muzeum tvarůžků, společnost provozuje také tři podnikové prodejny. „Síť vlastních prodejen hodláme dále rozšiřovat, protože jsou úspěšné,“ dodává Kovář.

Císařský dvůr jim za klavír děkoval, StB je ukazovala jako nepřátele lidu

Muzeum Petrof v Hradci Králové (5. 11. 2013)

VIDEO Seriál Měsíc předtím, než se stal František Ferdinand d‘Este obětí atentátu, který odstartoval první...

Ovocná limonáda Vitacit. Nápoj, který do pádu socialismu nikdo nepil

Ilustrační snímek

Seriál Téměř před padesáti lety se zrodil v továrně na výrobu kyseliny citronové prášek na bázi kyseliny...

Pedro slaví 50 let. Ustálo nájezd konkurence a teď se vyrábí v Africe

Žvýkačky Pedro

Seriál Pedro vypadá víceméně stále stejně jako v roce 1968 a podle výrobce je stejná i receptura. Nevyrábí...

Kultovní Májku Češi mažou i v dnešní biodobě, je extrémně trvanlivá

Podniková prodejna Hamé v Kunovicích nabízí kolem 700 produktů.

Seriál Paštiky Májka se na Moravě vyrábějí přes padesát let. Teoreticky je možné i ty první vyrobené...

Lentilky se vyrábějí už více než sto let, zmizely hnědé a je více žlutých

3D model balení lentilek.

Seriál Lentilky, jedna z nejstarších českých značek, mají za sebou více než sto let trvající historii,...

Gumotex proslavily čluny, ale i autosedačky pro legendární „erko“

Dovolená na vodě s čluny Gumotex

VIDEO Seriál Řeky plné vody a na nich lodě zářící všemi barvami. Břeclavský Gumotex, který už dávno nevyrábí...

Bon Pari se vyrábí přes čtyřicet let. Polovina se vyváží do zahraničí

Ročně vycucáme téměř 170 milionů Bon Parů. Podívejte se, jak se vyrábí

VIDEO Seriál Barevné Bon Pari se na pultech českých obchodů prodávají již přes čtyřicet let. Jejich výroba...

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Zaměstnance Škody čekají díky zvýšení mezd a prémiím stotisícové výplaty

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Většina zaměstnanců automobilky Škoda by s příští výplatou měla dostat i rozsáhlé prémie. Díky nim částka na výplatní...

Papírových letáků s nabídkou slev je moc, obchody je chtějí omezit

Ilustrační snímek

Papírové letáky jsou nejsilnější zbraní obchodů při lovu zákazníků. Počet letáků zaplavujících české domácnosti je...

Prohibice upadla v zapomnění. Palírna U Zeleného stromu opět jede naplno

Palírna U Zeleného stromu je nejstarší palírnou v Evropě.

Obvyklé úrovně z dob před metanolovou aférou už opět dosahují tržby tuzemské likérky Palírna U Zeleného stromu, která...

Najdete na iDNES.cz