Pedro slaví 50 let. Ustálo nájezd konkurence a teď se vyrábí v Africe

Seriál   9:15aktualizováno  9:15
Pedro vypadá víceméně stále stejně jako v roce 1968 a podle výrobce je stejná i receptura. Nevyrábí se už ale ve středočeské Velimi, nýbrž v Maroku, a výroba zdaleka nedosahuje 900 tun ročně jako v dobách největší slávy této růžové žvýkačky.

Výrobek s obrázkem kluka v sombreru na obalu zažil vrchol v 80. letech. Stál jednu korunu a neměl prakticky konkurenci. Dnes vypadá víceméně stejně jako v roce 1968 a podle výrobce je stejná i receptura. Nevyrábí se už ale ve středočeské Velimi, ale v Maroku a výroba zdaleka nedosahuje 900 tun ročně jako v nejlepších časech. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pedro s obrázkem kluka v sombreru na obalu zažilo vrcholné období v osmdesátých letech. Žvýkačka stála jednu korunu a konkurenci neměla prakticky žádnou.

Bon Pari se vyrábí přes čtyřicet let. Polovina se vyváží do zahraničí

Pak se vše změnilo. V roce 1992 se firma dostala po privatizaci do rukou společnosti Nestlé. Ta se ale zaměřuje převážně na čokoládové výrobky, a proto výrobu žvýkaček v roce 1994 ukončila. Značku Pedro zakoupila o sedm let později společnost Candy Plus a vrátila ji na trh.

„Pedro žvýkačky jsme vyráběli hned po koupi ochranné známky v roce 2001, avšak po nástupu moderních typů žvýkaček na český trh, zaštítěných nadnárodními firmami, bylo vcelku brzy jasné, že těmto konkurovat nemůžeme a musíme hledat pro Pedro jinou cestu,“ říká šéfka Candy Plus Milena Rusnoková.

Jinou cestou myslí to, že se firma vrhla i na výrobu želatinových bonbonů, ovocných pendreků či hambáčů, které také prodává pod značkou Pedro. K tomu začala otevírat vlastní prodejny, dnes jich má deset.

Stovky tun to nejsou

„Bonbony Pedro jsou, co se týče prodejů, výrazně úspěšnější než stejnojmenné žvýkačky,“ potvrzuje za obchody Tesco jejich mluvčí Václav Koukolíček.

„Pedro dlouhá léta vyhrávalo ankety značek, jejichž návrat či oživení by si spotřebitelé přáli. Po tolika letech ale není restart jednoduchý, takže rozumím snaze rozšířit portfolio značky i do dalších cukrovinek a o vlastní obchodní formát,“ říká ke strategii firmy Ondřej Obluk, šéf reklamní agentury Ogilvy & Mather.

Příběhy značek

Obrat výrobků Pedro se pohybuje v řádu stovek milionů korun a podle Rusnokové se jej daří každoročně zvyšovat. „Se značkou máme plány i do budoucna,“ dodává šéfka firmy. Kolik se Pedra vyrábí nyní, si společnost Candy Plus nechává pro sebe jako obchodní tajemství. Jisté je, že stovky tun jako v osmdesátých letech to nejsou.

Celkem Češi podle společnosti Nielsen nakoupí v obchodech a na pumpách přes 1 500 tun žvýkaček ročně a utratí za ně více než 1,2 miliardy korun. Za Pedro ale neutrácejí o moc více než před lety. Balení po pěti kusech pětigramových žvýkaček dnes například v Tesku stojí 10,90 koruny.

Co nejvíce se firma snaží zachovat také vzhled původního Pedra. „Na rozdíl od jeho začátku dnes přibalujeme ke žvýkačkám tetovačky, kdysi se používaly obrázky,“ uvádí Milena Rusnoková.

Výrobce Candy Plus se rovněž snaží zachovat chuť a recepturu žvýkačky, takže Pedro sladí cukrem a glukózovým sirupem, což je dnes mezi žvýkačkami rarita. Většina jich totiž využívá sladidla, navíc často žvýkačky propaguje jako výrobek, který je dobré si dát po jídle, aby se člověk zbavil nečistot v puse a předešel zubnímu kazu.

„Žvýkačka se v současné době často používá k ústní hygieně. Pedro vzhledem k tomu, že obsahuje cukr, tuto funkci nesplňuje,“ potvrzuje mluvčí hypermarketů Globus Pavla Hobíková a dodává, že především mezi dnešními čtyřicátníky a padesátníky je Pedro stále v povědomí a často na ně reagují s úsměvem a nostalgií. „Přesto jsou prodeje velmi nízké,“ dodává Hobíková.

Řada zákazníků nynějšímu výrobci zazlívá, že se Pedro vyrábí v Maroku. „Výroba žvýkaček má speciální technologické nároky a její produkce na specializované lince u nás by byla ekonomicky neúnosná,“ vysvětluje Rusnoková. Proto hledali výrobce s vhodným technickým zázemím a našli jej v Maroku.

„Jde o moderní ekologický závod splňující veškeré nejvyšší kvalitativní požadavky na výrobu potravin. Spolupracuje nejen s námi, ale i s dalšími evropskými řetězci a mezinárodními společnostmi,“ vysvětluje Rusnoková.

Z desítek firem zbyla jedna. Loštický výrobce tvarůžků je jediný na světě

Firma A. W. vlastní v Lošticích výrobnu tvarůžků. Otevřela také muzeum, kde...

Seriál Kyselé sýry, jak se také tvarůžkům říkalo, se na moravských stolech objevovaly podle dochovaných...

Císařský dvůr jim za klavír děkoval, StB je ukazovala jako nepřátele lidu

Muzeum Petrof v Hradci Králové (5. 11. 2013)

VIDEO Seriál Měsíc předtím, než se stal František Ferdinand d‘Este obětí atentátu, který odstartoval první...

Ovocná limonáda Vitacit. Nápoj, který do pádu socialismu nikdo nepil

Ilustrační snímek

Seriál Téměř před padesáti lety se zrodil v továrně na výrobu kyseliny citronové prášek na bázi kyseliny...

Kultovní Májku Češi mažou i v dnešní biodobě, je extrémně trvanlivá

Podniková prodejna Hamé v Kunovicích nabízí kolem 700 produktů.

Seriál Paštiky Májka se na Moravě vyrábějí přes padesát let. Teoreticky je možné i ty první vyrobené...

Lentilky se vyrábějí už více než sto let, zmizely hnědé a je více žlutých

3D model balení lentilek.

Seriál Lentilky, jedna z nejstarších českých značek, mají za sebou více než sto let trvající historii,...

Bon Pari se vyrábí přes čtyřicet let. Polovina se vyváží do zahraničí

Ročně vycucáme téměř 170 milionů Bon Parů. Podívejte se, jak se vyrábí

VIDEO Seriál Barevné Bon Pari se na pultech českých obchodů prodávají již přes čtyřicet let. Jejich výroba...

Gumotex proslavily čluny, ale i autosedačky pro legendární „erko“

Dovolená na vodě s čluny Gumotex

VIDEO Seriál Řeky plné vody a na nich lodě zářící všemi barvami. Břeclavský Gumotex, který už dávno nevyrábí...

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Za výplatu 112 litrů tuzemáku. Cena alkoholu roste úměrně se mzdou

Alkohol (ilustrační foto)

I když Češi pořád pijí nadprůměrně, spotřeba alkoholu v Česku klesá. Z jedné výplaty si pořídí 112 litrů lahví rumu,...

168 tisíc karosérií ročně. Škoda otevřela v Boleslavi novou lakovnu

Michael Oeljeklaus (uprostřed), člen představenstva společnosti Škoda Auto za...

Automobilka Škoda Auto ve čtvrtek otevřela novou lakovnu v hlavním závodě v Mladé Boleslavi. Práci v ní najde více než...

Práce jako pro Popelku. Divadla paruky potřebují, vlásenkáři ale chybí

vlásenkářka Jarmila Kamínková

Divadla hledají zkušené vlásenkáře. Ruční výroba paruk je náročná a filmový průmysl nabízí lepší finanční ohodnocení....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz