Pondělí 2. října 2023, svátek má Olívie, Oliver
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 2. října 2023 Olívie, Oliver

Největší jazykovka expanduje, Poláci jsou na tom stejně špatně jako Češi

  17:39
Největší česká jazykovka James Cook Languages očekává letos rekordní tržby 130 milionů korun a chystá se expandovat do Polska. „Když jsme začínali, mysleli jsme, že za osmnáct let nebude koho učit, Češi ale pořád jazyky moc neumí,“ říká spolumajitel Jakub Štefeček.

Spolumajitel a spoluzakladatel jazykové školy James Cook Languages Jakub Štefeček | foto: James Cook Languages

Ryze českou firmu James Cook Languages založili v roce 1999 Jakub (James) Štefeček a Ondřej Kuchař (Cook). Dnes obhospodařují kolem 400 klientů, často velkých nadnárodních firem, a spolupracují s téměř 700 lektory. S loňským obratem 113 milionů korun (společnosti James Cook Languages a School of Languages) jsou jedničkou ve firemní jazykové výuce u nás.

Jsou Češi čím dál dychtivější naučit se cizí jazyky?
Zájem o jazykové kurzy je pořád stejný. Lidé si potřebu umět jazyk uvědomují - kvůli informacím na internetu, cestování, studiu a práci v zahraničí. Před osmnácti lety, když jsme začínali, jsme se báli, že lidé v této době už budou už jazyky umět a nebude koho učit. Od revoluce už nově nastoupilo do práce spousta mladých lidí, ale úroveň znalosti cizích jazyků se zvedá minimálně. Na základních školách je pořád kvalita výuky slabá. Češi obecně jazyky pořád to moc neumí – podle průzkumu EU patříme k nejhorším mezi všemi evropskými zeměmi.

V pololetí jste ohlásili meziroční nárůst tržeb o 23 % na 77 milionů korun a na konci roku plánujete obrat rekordních 130 milionů. Jak si aktuálně stojí trh s firemním jazykovým vzděláváním?
Trh je teď nepatrně oživený, protože se daří ekonomice jako celku, firmy mají trošku víc peněz, míň šetří. V porovnání s roky po krizi se jim výrazně lépe dýchá. Potřebují benefity pro zaměstnance, na druhou stranu už začínají měnit přístup a neplatí lidem výuku plošně, jako dřív. Víc se dbá na to, kdo jazyk pro práci opravdu potřebuje a chtějí se po lidech větší výsledky (více o trendu čtěte zde).

Kdo jsou největší hráči na trhu jazykovek?
Velkých škol s obratem v desítkách milionů je tak do deseti – ve firemní výuce jsme největší, dále Caledonian School, Glossa, Chanel Crossings a Skřivánek – ten dělá hlavně překlady. Trh je konsolidovaný, tu a tam se nějaká malá škola prodá větší, nové už moc nevznikají. Poslední velká změna byl prodej vzdělávací skupiny Edua Group, kam patří Caledonian School, z rukou zakladatele Radka Stavinohy investiční skupině Solotron patřící Vladimíru Schmalzovi, bývalému manažerovi ČEZ.

Od roku 2006 jste přítomní na Slovensku. Máte další plány na rozšíření do zahraničí?
Už rok a půl se chystáme na expanzi do Polska a příští rok ji spustíme. Je tam čtyři až pětkrát větší trh než u nás a lidé tam mají podobnou úroveň znalosti cizích jazyků. Mezinárodní firmy, které tam působí, používají stejně jako v Česku korporátní jazyk angličtinu. Děláme si průzkum trhu i jinde v Evropě – například do Dánska vstoupit nemůžeme, tam už umí 90 procent lidí anglicky výborně.

Jaké jazyky firmy nejvíc poptávají?
Z 75 procent vyučujeme angličtinu, v 15 procentech je to němčina, z pěti procent čeština pro cizince. Zbytek je rozdrobený – učíme dalších zhruba pětadvacet jazyků. Občas se objeví kurz portugalštiny, turečtiny, japonštiny, řečtiny, ale to jsou výjimky, když firma potřebuje vyslat člověka do dané země.

Hodně firem dělá byznys s Ruskem a nově se české firmy pustily na čínský trh. Je o tyto jazyky zvýšený zájem?
Pracujeme přibližně pro 400 nadnárodních firem a ten trend tam není. Léta zpátky jsme si mysleli, že ruština bude v kurzu – do podnikání se tam pustily například firmy Petra Kellnera a jiné. Ale není to tak, možná Češi žijí z toho, že se v Rusku jakžtakž domluví. Poptávka byla od skupiny J&T, která tam má byznys. Co se týká čínštiny, máme také klienta Bank of China, ale jde o malé množství výuky.

Jak se vám shání lektoři v době, kdy firmám chybí zaměstnanci? Jak velký hendikep je dnes výše mzdy, za kterou učí?
Je to pořád špatné a teď o to horší, kvůli nedostatku pracovní síly na trhu. Aktuálně pro nás učí 700 lektorů, těch kvalitních je málo a klienti nechtějí platit za výuku víc. My pak nemůžeme platit víc lektorům. Je to začarovaný kruh.

Jak velká konkurence jsou pro jazykovky soukromí lektoři – studenti jazyků nebo expati, kteří učí na vlastní pěst?
Není to pro nás zásadní konkurence. Ve firmách se moc často neobjevují, nemají kapacitu na jejich obhospodaření. Na webových portálech najdete lidi, co nabízejí soukromou výuku a spousta z nich vedle toho učí i pro nás.

Jakým způsobem získáváte klienty?
Většinou v tendrech, ale neděláme státní zakázky, to necháváme konkurentům, jedinou výjimkou je státní firma ČEPS. Hlavním kritériem u veřejných zakázek je cena a tam nemáme šanci. Děláme 40 tendrů za rok v komerční sféře, zejména u nadnárodních firem, a tam naštěstí není cena jediným kritériem. Klienti pochopili, že nízká cena může znamenat méně personálu a nekvalitní službu. 50 až 60 procent zakázek vyhráváme, přestože jsme na trhu nejdražší.

Co se v posledních letech děje s cenami za jazykové kurzy?
Ceny za odučenou hodinu po krizi klesly o 10 až 20 procent, trh jazykovek přišel o 30 až 40 procent byznysu. Když to po odeznění krize chtěly jazykové školy nabrat zpátky, začaly dávat nesmyslně nízké, podstřelené ceny a zkazily trh. Z toho nemůžete investovat, nemůžete nabídnout víc lektorům. To se událo ve více oborech, například v právních službách nebo v marketingu. Snažíme se tento trend nenásledovat.

Jazykové kurzy pro veřejnost děláte málo. Proč – není to finančně zajímavé?
Abyste veřejnost nalákala, musíte dělat plošnou reklamu a vybudovat si image - v metru, v novinách. A otevřít si pobočku s pár učebnami a od rána do večera tam točit hromadu lidí. Dáte je do velkých skupin, abyste zaplatila jednoho lektora, oni zaplatí tři tisíce za semestr a za chvíli přestanou chodit. Když studujete ve velkých skupinách, nic se nenaučíte. Není to pro studenty efektivní, pro nás rentabilní, a zároveň nechceme tříštit naše síly mnoha směry. Někteří naši klienti dávají zaměstnancům příspěvky na jazyky, tak pro ně organizujeme zhruba dvacítku kurzů v učebnách v našem pražském sídle ve Florentinu.

Autor:

Ekonom: Češi musí tlačit na zvyšování mezd, jinak budeme za Západem zaostávat

  • Nejčtenější

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...

Vrací se příspěvek na obnovitelné zdroje, odmaže většinu zlevnění elektřiny

Na účty za elektřinu se českým domácnostem od ledna příštího roku vrátí poplatek za obnovitelné zdroje jako před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nezaplnilo prázdné byty v Číně, šokoval statistik

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nestačilo na zaplnění všech prázdných bytů, které se nacházejí po celé Číně, prohlásil...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Umělá inteligence začne řídit domácí zelenou energii. Ušetří i přidá komfort

Advertorial Rozvoj domácích zdrojů energie z obnovitelných zdrojů je v posledních letech impozantní. Systémy však mnohdy nefungují...

Růst cen piva překonával inflaci. Ceny sladu či ječmene přitom klesaly

Ceny základních surovin využívané ve výrobě piva, jako je například ječmen nebo slad, klesly od začátku loňského roku o...

Počet výjezdů Horské služby roste. Důvodem jsou elektrokola a adrenalinové sporty

Za posledních pět let počet výjezdů Horské služby v létě narostl přibližně o 24 procent. Může za to větší zájem o...

Odborník: Bio nemusí veřejné stravování moc zdražit, pokud se zavádí rozumně

Přechod z konvenčních potravin na biopotraviny v rámci veřejného stravování je podle odborníka Jana Moudrého z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Další celebrita na OnlyFans. Dělám to kvůli rodině, říká herečka

Drea de Matteová (51) je americká herečka známá například díky rolím Angie v Zoufalých manželkách, Wendy v Zákonu gangu...

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...