Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Největší jazykovka expanduje, Poláci jsou na tom stejně špatně jako Češi

  17:39
Největší česká jazykovka James Cook Languages očekává letos rekordní tržby 130 milionů korun a chystá se expandovat do Polska. „Když jsme začínali, mysleli jsme, že za osmnáct let nebude koho učit, Češi ale pořád jazyky moc neumí,“ říká spolumajitel Jakub Štefeček.

Spolumajitel a spoluzakladatel jazykové školy James Cook Languages Jakub Štefeček | foto: James Cook Languages

Ryze českou firmu James Cook Languages založili v roce 1999 Jakub (James) Štefeček a Ondřej Kuchař (Cook). Dnes obhospodařují kolem 400 klientů, často velkých nadnárodních firem, a spolupracují s téměř 700 lektory. S loňským obratem 113 milionů korun (společnosti James Cook Languages a School of Languages) jsou jedničkou ve firemní jazykové výuce u nás.

Jsou Češi čím dál dychtivější naučit se cizí jazyky?
Zájem o jazykové kurzy je pořád stejný. Lidé si potřebu umět jazyk uvědomují - kvůli informacím na internetu, cestování, studiu a práci v zahraničí. Před osmnácti lety, když jsme začínali, jsme se báli, že lidé v této době už budou už jazyky umět a nebude koho učit. Od revoluce už nově nastoupilo do práce spousta mladých lidí, ale úroveň znalosti cizích jazyků se zvedá minimálně. Na základních školách je pořád kvalita výuky slabá. Češi obecně jazyky pořád to moc neumí – podle průzkumu EU patříme k nejhorším mezi všemi evropskými zeměmi.

V pololetí jste ohlásili meziroční nárůst tržeb o 23 % na 77 milionů korun a na konci roku plánujete obrat rekordních 130 milionů. Jak si aktuálně stojí trh s firemním jazykovým vzděláváním?
Trh je teď nepatrně oživený, protože se daří ekonomice jako celku, firmy mají trošku víc peněz, míň šetří. V porovnání s roky po krizi se jim výrazně lépe dýchá. Potřebují benefity pro zaměstnance, na druhou stranu už začínají měnit přístup a neplatí lidem výuku plošně, jako dřív. Víc se dbá na to, kdo jazyk pro práci opravdu potřebuje a chtějí se po lidech větší výsledky (více o trendu čtěte zde).

Kdo jsou největší hráči na trhu jazykovek?
Velkých škol s obratem v desítkách milionů je tak do deseti – ve firemní výuce jsme největší, dále Caledonian School, Glossa, Chanel Crossings a Skřivánek – ten dělá hlavně překlady. Trh je konsolidovaný, tu a tam se nějaká malá škola prodá větší, nové už moc nevznikají. Poslední velká změna byl prodej vzdělávací skupiny Edua Group, kam patří Caledonian School, z rukou zakladatele Radka Stavinohy investiční skupině Solotron patřící Vladimíru Schmalzovi, bývalému manažerovi ČEZ.

Od roku 2006 jste přítomní na Slovensku. Máte další plány na rozšíření do zahraničí?
Už rok a půl se chystáme na expanzi do Polska a příští rok ji spustíme. Je tam čtyři až pětkrát větší trh než u nás a lidé tam mají podobnou úroveň znalosti cizích jazyků. Mezinárodní firmy, které tam působí, používají stejně jako v Česku korporátní jazyk angličtinu. Děláme si průzkum trhu i jinde v Evropě – například do Dánska vstoupit nemůžeme, tam už umí 90 procent lidí anglicky výborně.

Jaké jazyky firmy nejvíc poptávají?
Z 75 procent vyučujeme angličtinu, v 15 procentech je to němčina, z pěti procent čeština pro cizince. Zbytek je rozdrobený – učíme dalších zhruba pětadvacet jazyků. Občas se objeví kurz portugalštiny, turečtiny, japonštiny, řečtiny, ale to jsou výjimky, když firma potřebuje vyslat člověka do dané země.

Hodně firem dělá byznys s Ruskem a nově se české firmy pustily na čínský trh. Je o tyto jazyky zvýšený zájem?
Pracujeme přibližně pro 400 nadnárodních firem a ten trend tam není. Léta zpátky jsme si mysleli, že ruština bude v kurzu – do podnikání se tam pustily například firmy Petra Kellnera a jiné. Ale není to tak, možná Češi žijí z toho, že se v Rusku jakžtakž domluví. Poptávka byla od skupiny J&T, která tam má byznys. Co se týká čínštiny, máme také klienta Bank of China, ale jde o malé množství výuky.

Jak se vám shání lektoři v době, kdy firmám chybí zaměstnanci? Jak velký hendikep je dnes výše mzdy, za kterou učí?
Je to pořád špatné a teď o to horší, kvůli nedostatku pracovní síly na trhu. Aktuálně pro nás učí 700 lektorů, těch kvalitních je málo a klienti nechtějí platit za výuku víc. My pak nemůžeme platit víc lektorům. Je to začarovaný kruh.

Jak velká konkurence jsou pro jazykovky soukromí lektoři – studenti jazyků nebo expati, kteří učí na vlastní pěst?
Není to pro nás zásadní konkurence. Ve firmách se moc často neobjevují, nemají kapacitu na jejich obhospodaření. Na webových portálech najdete lidi, co nabízejí soukromou výuku a spousta z nich vedle toho učí i pro nás.

Jakým způsobem získáváte klienty?
Většinou v tendrech, ale neděláme státní zakázky, to necháváme konkurentům, jedinou výjimkou je státní firma ČEPS. Hlavním kritériem u veřejných zakázek je cena a tam nemáme šanci. Děláme 40 tendrů za rok v komerční sféře, zejména u nadnárodních firem, a tam naštěstí není cena jediným kritériem. Klienti pochopili, že nízká cena může znamenat méně personálu a nekvalitní službu. 50 až 60 procent zakázek vyhráváme, přestože jsme na trhu nejdražší.

Co se v posledních letech děje s cenami za jazykové kurzy?
Ceny za odučenou hodinu po krizi klesly o 10 až 20 procent, trh jazykovek přišel o 30 až 40 procent byznysu. Když to po odeznění krize chtěly jazykové školy nabrat zpátky, začaly dávat nesmyslně nízké, podstřelené ceny a zkazily trh. Z toho nemůžete investovat, nemůžete nabídnout víc lektorům. To se událo ve více oborech, například v právních službách nebo v marketingu. Snažíme se tento trend nenásledovat.

Jazykové kurzy pro veřejnost děláte málo. Proč – není to finančně zajímavé?
Abyste veřejnost nalákala, musíte dělat plošnou reklamu a vybudovat si image - v metru, v novinách. A otevřít si pobočku s pár učebnami a od rána do večera tam točit hromadu lidí. Dáte je do velkých skupin, abyste zaplatila jednoho lektora, oni zaplatí tři tisíce za semestr a za chvíli přestanou chodit. Když studujete ve velkých skupinách, nic se nenaučíte. Není to pro studenty efektivní, pro nás rentabilní, a zároveň nechceme tříštit naše síly mnoha směry. Někteří naši klienti dávají zaměstnancům příspěvky na jazyky, tak pro ně organizujeme zhruba dvacítku kurzů v učebnách v našem pražském sídle ve Florentinu.

Autor:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Nebezpečná místa Česka: brněnský Cejl. Místo, kde vidíte policii jen projíždět

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Němci kritizují Česko a vzkazují: Podívejte se na naše opatření. Fungují

Premium Koronavirová propast mezi Českem a Německem se nadále prohlubuje. Z premianta třídy se stal problémový žák, popisují...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

  • Další z rubriky

Covid podle Babiše ukázal na závislost na IT i zranitelnost sítí

Epidemie koronaviru podle premiéra Andreje Babiše znovu upozornila na závislost na informacích a komunikačních...

Technologiemi proti šikaně: Nejlepším českým startupem je aplikace FaceUp

Národní finále soutěže Creative Business Cup vyhrál projekt Face Up. Ten přišel s mobilní aplikací, která bojuje proti...

Lázně děsí zavření Německa, připravilo by je o poslední zahraniční hosty

Pokud Německo zařadí ČR mezi rizikové oblasti, české lázně přijdou o poslední zbytek zahraniční klientely. Němci jsou...

Léto dopadlo pro restaurace příznivě, mimo Prahu se tržby meziročně zvýšily

Pandemie nemoci covid-19, která v jarních měsících ochromila ekonomiku, se podle průzkumu společnosti Storyous na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...