ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nákupy oblečení inflace neovlivnila, Češi raději ztlumí topení

  • 5
Mírný nárůst cen oblečení zaznamenala polovina Čechů, redukovat sezonní nákupy přesto nebudou. Jako důvod uvedli, že oblečení do chladného počasí potřebují. Češi pořizování oblečení nijak neplánují a pro nové se pětina vydává, jakmile je jim ve stávajícím chladno. Více než čtvrtina národa pak plánuje snížit účet za topení tím, že natáhne víc vrstev.

Inflace a rostoucí ceny jsou již několik měsíců hlavním tématem a ovlivňují celkovou náladu a atmosféru ve společnosti. I Češi pociťují dopady této krize a někteří plánují upravit své nákupní chování.

Pro 55 procent z nich jsou ceny mírně vyšší, každý pátý pak označuje nárůst cen za znatelný. Je tu ale i 13 procent těch, kteří nemají pocit jakéhokoli nárůstu. Více než tři tisíce respondentů zářijového průzkumu Glami Fashion (Re)search se přitom shodlo na jedné věci – teplé oblečení jako bundy, boty a svetry nakupují a budou i letos.

„Pokusím se ušetřit nakupováním ve slevách, ale obecně neplánuji své výdaje výrazně snížit,“ zněla odpověď poloviny Čechů. Každý čtvrtý uvedl, že inflaci na svém životě pociťuje, ale nakupuje jen to nejnutnější, tudíž redukovat výdaje ani nejde.

Dalších čtvrtina lidí chce využít sezonních výprodejů, 23 procent potřebuje teplé kousky pro sebe nebo své děti a 19 procent necítí potřebu vzdát se záliby v nákupech módy.

Nákup oblečení

Velké části dotazovaných, tedy 40 procentům je jedno, kdy se do obchodů vydá. „Záleží na sezóně a mých potřebách,“ shodují se. Proaktivních 16 procent okukuje nové kolekce hned v září, necelá čtvrtina pak nakupuje, jakmile začíná být chladno. Spořivých 21 procent nejprve nosí loňské modely a čeká na listopadové výprodeje.

Do spodního prádla a před kameru. Walmart zavádí virtuální zkušební kabinu

„Přestože se Češi po dvou letech s pandemií přestávají bát kamenných prodejen, spolehlivě je otráví dlouhá řada či davy. Podle našich dat v takovém případě opouští prodejnu 7 z 10 lidí. To otevírá spoustu možností pro e-shopy, které nabízejí rychlé nákupy z pohodlí domova,“ říká Eliška Hynková, brand manažerka Glami.

Průzkum dále mapoval, jak se Češi staví k nadcházející zimě a šetření spotřeby energií. Celých 28 procent plánuje doma snížit teplotu a vzít si vrstvu oblečení navíc. Dalších 28 procent dodává, že bude záležet, kolik na elektřině a plynu skutečně zaplatí. Změnu neplánuje až 40 procent domácností.

Polovina z nich odmítá kompromisy a druhá už spotřebu stáhla natolik, že víc nemá z čeho. Že by jim byla, po nocích zima se Češi nebojí, více než polovina plánuje nadále spát v obyčejném pyžamu, noční košili či tričku. 31 procent letos zvolí teplejší pyžamo.

Redukce spotřeby energií