Podle studie se mění i role kamenných obchodů, z nichž se často stávají výdejní místa pro online objednávky. Po pandemii pokračuje také zvýšená poptávka po neformálním oblečení. Rostou rovněž požadavky zákazníků a jejich zájem o udržitelné zboží, kvalitu i autenticitu značky.
V nejvyspělejších zemích světa se očekává, že online nákupy v roce 2023 pokryjí 30 až 40 procent trhu, v Číně dokonce až 55 procent.
„Populární e-commerce platformy typu Farfetch a Zalando nadále posilují svoji pozici a tržní podíl, a to zejména díky akvizicím. Začínají však čelit novým konkurentům v podobě značek, které se zrodily už v digitálním světě. Často se prodávají přímo přes sociální sítě a platformy, jež se zaměřují na půjčování, second hand prodej oblečení a doplňků v segmentu luxusní módy,“ přibližuje detaily z průzkumu Nadia Hauryliuk, konzultantka pražské kanceláře BCG.
Trendem je neformální oblečení a tenisky
Konkrétně nákupy tenisek se odehrávají přes mobily a tablety až ze tří čtvrtin všech online prodejů a oblíbené jsou také „teniskové“ globální mobilní aplikace, jako SNKRS (Nike), CONFIRMED (Adidas), GOAT nebo StockX. Tito čtyři lídři si dokonce drží až 78procentní podíl na trhu mezi mobilními aplikacemi, které se prodejem tenisek zabývají.
V Česku a dalších sedmi evropských zemích funguje tuzemský srovnávač tenisek startup FlexDog, který má ambici se stát globální platformou pro hledání tenisek a oblečení.
Aplikace pro nákup tenisek
|
S rostoucím podílem online nákupů zároveň ve vyspělých zemích klesá počet kamenných obchodů, a to o 15 až 30 procent. A souvisí s tím i jejich proměna. Poskytují více digitálních prvků, jako jsou obří displeje a možnosti, jak procházet a nakupovat v online katalogu zboží přímo na místě, nebo nabízejí zákazníkům interaktivní prostor pro neformální setkávání.
Zara jde do second handu. Nošené kousky z šatníku opraví nebo přeprodá |
Zákazníci stále upřednostňují ležérní módu pro volný čas před formálním oblečením a obleky. Vznikají nové značky zaměřené na módní sportovní oblečení pro každodenní život (Outdoor Voices) nebo se přizpůsobují poptávce (Supreme).
„Nižší kupní síla se zároveň orientuje na diskontní značky nebo nákup ve smyslu „méně, ale „lépe“, proto rostou i luxusní a prémiové značky,“ upozorňuje Daniel Klíma, kurátor a šéf komunikace startupu FlexDog.
Neobvyklá spojení
Fenoménem se stává spolupráce dvou typově odlišných značek, běžně dostupných a luxusních. Obě skupiny firem se tak snaží oslovit nové zákazníky a zajistit si růst na trhu. „Už letos jsme mohli vidět spolupráce globálních značek, jako jsou Nike a Louis Vuitton nebo Adidasu s Gucci, která vzbudila velkou pozornost po únorovém milánském fashion weeku. Za zmínku ve výrobě tenisek rozhodně stojí i spolupráce Nike a Supreme,“ doplňuje Daniel Klíma z FlexDog.
Tenisky s luxusním rodokmenem |
Pokud zákazníci nakupují kvalitnější módní zboží, vybírají si značky, které jsou šetrné k přírodě. Až 75 procent z nich uvedlo udržitelnost jako velmi nebo extrémně důležitý faktor při koupi módních produktů. Téměř 40 procent jich kvůli udržitelnosti zvolilo jinou než svou preferovanou značku. Díky tomu roste i trh se secondhandovým zbožím, jehož tempo se celosvětově odhaduje na 16 procent ročně. Nejvíce nakupování „z druhé ruky“ je přitom patrné u generace Z a mileniálů.