Vzorem pro novou image Hypernovy by měl být obchod na Chodově.

Vzorem pro novou image Hypernovy by měl být obchod na Chodově. | foto: Radek Kalhous, MF DNES

Hypernovy se zmenší. Jejich vlastník šetří

  • 77
Tucet mohutných obchodů Hypernova, které v Česku provozuje společnost Ahold, se během několika let zmenší zhruba o polovinu. Firma tím sjednotí velikosti provozoven, od čehož si slibuje menší výdaje.

"Postupně bychom chtěli zmenšit skoro všechny velké Hypernovy," říká Kateřina Černá, mluvčí Aholdu. ¨

Holandská společnost nyní provozuje 242 prodejen Albert a celkem 53 Hypernov. Velikost hypermarketů je však značně rozdílná. Dvanáct z nich je obrovských: mají rozlohu zhruba osm tisíc metrů čtverečních, což odpovídá čtyřem fotbalovým hřištím. Ty zbývající bývají poloviční a menší.

Ahold chce nyní velikost hypermarketů sjednotit. Hlavním důvodem je skutečnost, že na sjednocených provozovnách lze ušetřit.

"Zásobovat prodejny různých rozměrů je dražší. Snažíme se sjednotit i regály," popisuje Černá.

Unifikace zjednoduší i reklamu v letácích. Nyní jich Ahold vydává několik druhů pro různé prodejny. Jiné zboží propaguje velká Hypernova v Plzni a jiné malá v témže městě. Lidé si však toho, že leták platí jen pro určitou Hypernovu, moc nevšímají.

"A pak nám zmatení zákazníci volají," říká Černá.

Úvahy o zmenšování mají i další ekonomické důvody. Příjmy lidí a jejich kupní síla rostou pomaleji, než přibývá nové obchodní plochy. "Obrat na metr čtvereční proto klesá a vlastník musí vážit, jak s metry zacházet," říká Tomáš Drtina, šéf společnosti Incoma, která se zabývá průzkumy trhu.

Ahold zmenšuje na celém světě
Strategii soustředit se na menší obchody vyhlásil Ahold celosvětově. V Polsku se velkých Hypernov loni zbavil úplně, když je prodal Carrefouru. V Česku podle mluvčí prodej velkých hypermarketů nepadá v úvahu.

Zmenšování vybraných Hypernov bude nějaký čas trvat. Nejprve se totiž musí řetězec dohodnout s majiteli obchodních center a najít někoho, kdo je na "uřízlé" ploše nahradí.

Ahold už začal mezi obchodníky v nákupních centrech hledat, kdo by ho kde mohl nahradit. Oslovuje velké prodejce oděvů, obuvi, elektra i sportovních potřeb.

"Chceme vedle nás někoho velkého," říká k tomu mluvčí Aholdu Černá. Změnit uvolněné plochy na sklady nemá podle ní cenu - prodejny tak velké zásoby nepotřebují.

Nejvíc lidí chodí do Hypernovy v Brně
Nejrychleji by měla být jednání o zmenšení prodejní plochy a nalezení nového, atraktivního nájemníka dotažena do konce v nejnavštěvovanějších centrech.

Podle údajů Aholdu přijde nejvíce lidí, až 70 tisíc týdně, do Hypernovy v Brně. V prodejně v Průhonicích u Prahy to je 50 tisíc. O umístění své prodejny v takovém centru mají obchodníci velký zájem.

Na opačném konci stojí třeba Hypernova v centru Olympia v Olomouci, kam denně dorazí jen necelé tři tisíce lidí.

Žádné jednání Aholdu s majiteli obchodních center a ostatními obchodníky zatím nebylo dotaženo do konce. "My bychom zájem měli, ale je tam jiný zádrhel," říká jeden z velkých obchodníků s oděvy.

Ahold se totiž zřejmě bude muset dohodnout s majitelem centra na nové nájemní smlouvě. A většinou platí, že čím je prodejna menší, tím větší nájem se v přepočtu na metr platí. Ahold proto bude muset zvažovat, jak velké plochy se zbavit, aby mu to nepřineslo příliš velké zdražení nájmu.

Hypernova zlepší image
Kromě plánovaného zmenšení procházejí už starší Hypernovy postupně vylepšením image. Modelem je Hypernova v novém centru na pražském Chodově. Na rozdíl od ostatních velkých prodejen v ní zabírají více místa potraviny a méně domácí potřeby, elektro, oděvy či knížky. Zboží je navíc řazeno logičtěji: zákazníci by měli například najít poblíž sebe vše do kuchyně, na praní či žehlení.

Podobně předělaná je již například Hypernova v Klatovech. Změny jsou však drahé, takže Ahold plánuje upravovat jen jeden až dva obchody ročně.