ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: archiv Národního divadla

Grilování sýrů se opět stalo hitem léta. Hermelín vládne všem

  • 10
Kromě klobás a masa se stává stále oblíbenějším výrobkem pro gril sýr, i proto v průběhu letních měsíců narůstá jeho prodej. V minulosti byl za jedinou sýrovou alternativu na gril považovaný hermelín, který mezi sýry zůstává nejprodávanější. V posledních dvou až třech letech ale zákazníci začínají stále častěji experimentovat a objevují i jiné druhy sýrů.

Grilování v České republice, zejména v letních měsících, se těší velké oblibě. Kromě masa a zeleniny Češi také grilují sýry, a to například oštěpky, goudy, panýr či rougette. Hermelín však mezi sýry na gril zůstává stále nejprodávanější.

„V širokém sortimentu sýrů nabízíme třicet druhů určených konkrétně na gril. Nejoblíbenější z nich jsou sýry s ušlechtilou plísní na povrchu jako hermelín či camembert. Populárními se ale stávají i sýry jako oštiepok, halloumaki či sýry balkánského typu,“ potvrzuje Aneta Turnovská, tisková mluvčí společnosti Globus.

Navíc se ukazuje, že při meziročním srovnání počtu akcí sýrů na grilování vyplývá, že se letos zvýšila frekvence akcí této kategorie o 50 až 70 procent, a to v závislosti na daném měsíci. 

„Při celkovém srovnání lze vysledovat, že počet akcí je posilněn v grilovací sezoně. Nejčastěji si za akční cenu lze koupit sýr Hermelín, který byl proti minulému roku v červnu v akci 65krát. Nejvíce promovanou značkou je Sedlčanský sýr, ten byl v červnu v akci 31 krát. Co se týká akčních cen, zaznamenáváme minimální rozdíly, dokonce v některých případech i pro rok 2021 výhodnější,“ shrnuje marketingová specialistka Veronika Zoubková z Akční Ceny.cz

Nejčastěji promované značky sýrů na gril
ZnačkaMěsícPočet akcí 2020Počet akcí 2021Meziroční nárůst a pokles v %
Sedlčanský hermelínduben192847
květen1129164
červen1531107
červenec142471
Král sýrůduben131731
květen16176
červen162769
červenec1122100
Présidentduben6950
květen411175
červen119-18
červenec101220
Zdroj: akcniceny.cz

Prodejci potravin se shodují, že poptávka po grilovacích sýrech je obrovská a svoji nabídku rozšiřují také o netradiční varianty. 

„V průběhu grilovací sezony pravidelně zařazujeme do naší nabídky širokou řadu masných výrobků i sýrů pod privátní značkou Na Gril. Zákazníci se mohou těšit například na Jánošíkův oštěpek uzený na gril, sýr s bílou plísní, dále pak sýr na pánev, panýr na gril, gouda na gril, sýr na gril s příchutí paprika-chilli na gril a samozřejmě také hermelín na gril. Stálou nabídku pravidelně obohacujeme o jednorázové, nebo akční nabídky, ať již jde o naše privátní značky Na Gril, Mr. Grill, nebo sýry jiných značek,“ upřesňuje tiskový mluvčí Tomáš Kubík ze společnosti Penny. 

I když je grilovací sezona aktuálně zhruba za svou polovinou, již v tuto chvíli někteří obchodníci hlásí, že v prodejích grilovacích sýrů překonali celý minulý rok. 

Domácí grilování se mění. Češi přešli na plyn, uhlí už není praktické

„Poptávka po sýrech stále roste a je prakticky o polovinu větší než loni. Mezi nejoblíbenější druhy sýrů na gril nadále patří především hermelíny a camemberty. Dlouhodobě nejoblíbenějším produktem je náš Camembert na gril právě s brusinkovou omáčkou. Pro představu o popularitě je to, že jeho prodeje jsou v desítkách tisíc kusů,“ říká manažer kategorie sýrů v obchodech Albert Tomáš Slavíček. 

Internetový prodejce potravin Rohlík také potvrzuje rostoucí oblibu produktů na gril. „V posledních měsících vnímáme, jak zájem o hovězí maso právě vhodné na gril, ale také o grilovací sýry je opravdu velký. Trendem začaly sýry být už v roce 2019, proti tomu u nás zákazníci v roce 2020 nakoupili pětkrát více sýrů na grilování různých druhů. Letos se v porovnání s minulým rokem zvýšil zájem ještě o další třetinu,“ upřesňuje prodeje tisková mluvčí Denisa Morgensteinová.

Experimentování na talíři

Z prodejních dat a průzkumů zákaznického chování také vychází najevo, že čím dál tím více zákazníků směřuje své nákupy ke zdravějším produktům také při grilování. Tento trend umocnila i pandemie covidu-19, kdy si mnohem více lidí uvědomilo důležitost vlastního zdraví a způsob, jak a čím se stravují. Zákazníci v mnoha případech upřednostňují sýry nebo zeleninu před masem, jelikož tyto kategorie považují za „zdravější“.

„Zvýšila se i poptávka po vegetariánských a veganských produktech, a to  i na grilování. V neposlední řadě víme, že zákazníci mnohem více experimentují, rádi si ugrilují něco netradičního nebo neobvyklého, proto i z tohoto hlediska sahají právě po sýrech na grilování, i s nějakou zajímavou a netradiční příchutí,“ dodává tiskový mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček.

Experimentování v kuchyni se také odráží v rostoucí popularitě tradičního kyperského sýru Halloumi ze směsi kravského, kozího a ovčího mléka a sýrech na gril v různých příchutích nebo rostlinných alternativách masa.

„Důvodů, proč zhruba polovina českých domácností při grilování dává přednost sýrům, je hned několik. Příznivá cena, jednoduchá příprava a široká škála koření a doplňků, se kterými lze základní surovinu vychutit,“ říká Romana Nýdrle, vedoucí korporátní komunikace Makro Cash & Carry.