„Vstupní náklady se zvyšují, spotřebitel je ale ještě plně nepocítil. Mezi výrobou a regálem je poměrně značné zpoždění, až šest měsíců. Dá se tak předpokládat, že od podzimu, nebo nejdéle od začátku příští roku, dojde v sektoru lihovin k výraznému zdražování, a to v desítkách korun,“ varoval Štětina ve vysílání CNN Prima News.
Generální ředitel Mast-Jägermeister CZ však připustil, že kvůli neustálému vývoji situace se mohou predikce lišit. Na výsledné ceně se pak podle něj může výrazně podepsat také zdražení obalových materiálů.
„Ceny energie ovlivňují vstupy – obalové sklo tvoří 30 procent nákladu výrobku. Při dramatickém zdražení se stává nedostupným,“ popsal v pořadu Co na to vaše peněženka.
Zdanění tichého vína by přineslo 1,8 miliardy. Vinaři jsou razantně proti |
Nákladnější je pro alkoholový průmysl také doprava, cukr a další. „Mohl bych pokračovat dál, velmi těžko bych hledal komoditu, kde není problém,“ dodal Štětina, podle kterého výrobci nemají peníze navíc ani kvůli snížené konzumaci lihovin v letních měsících.
„Radostně prožité léto tomu moc nenahrálo, v parném létě se lihoviny příliš nekonzumují,“ doplnil ředitel společnosti, která na českém trhu od roku 2019 buduje kromě Jägermeistera také značky jako Tullamore DEW, Grant´s nebo Hendrick´s Gin.
Ve vysílání host CNN Prima NEWS také zmínil, že na tvrdý alkohol vláda uvalila vyšší spotřební daň než třeba na pivo a víno. „Pivo a víno je disproporčně zvýhodněno. Pokud by stát uvažoval o spotřební dani, měl by se podívat na pivo,“ navrhoval.
Až 50 procent zkonzumovaného alkoholu v České republice je totiž právě pivo. „U piva máme jednu z nejnižších daní v Evropě, v 80 procentech restaurací stojí méně než balená voda,“ podotkl Štětina.