Firmy marně shánějí některé profese

  • 132
Firmy po celé zemi shánějí schopné dělníky, a jak rostou nové továrny, nedostatek lidí se jen prohlubuje. Totéž platí pro technicky vzdělané inženýry. Učiliště a vysoké školy jich nestačí vychovat tolik, kolik by podniky potřebovaly.

"Sháníme hlavně svářeče, ale i další dělníky. Momentálně nabízíme asi 40 míst lidem, kteří by byli ochotni dojíždět například z Opavska i odjinud," říká personální ředitel Vítkovic Zdeněk Chládek.

"Příští rok budeme nabírat zhruba 500 lidí. Potřebujeme dělníky na montážní linky a technické inženýry, ale těch je stále nedostatek," doplňuje mluvčí jihlavské společnosti Bosch Diesel Sabina Pyskatá.

Firmy proto musí u klíčových profesí zvyšovat mzdy a přicházet s dalšími lákadly, třeba s nabídkou cenově dostupného bydlení. 

"Cítíme, že příchodem dalších a dalších investorů nám roste v boji o kvalifikované dělnické i vysokoškolsky vzdělané lidi konkurence. Když chceme kvalifikovaného inženýra s praxí, nabízíme několikanásobek průměrné mzdy, specialisté mají až šedesát tisíc korun. K tomu pro ně najímáme byty a ze sedmitisícového nájemného v dvoupokojových bytech platíme zhruba šedesát procent," říká Zdeněk Rubín z českobudějovické firmy Robert Bosch.

Na pracovním trhu se už nebojuje jen o kvalifikované zaměstnance, ale o všechny, kdo chtějí pracovat a nebojí se stěhovat. Aby sehnaly schopné a pracovité lidi, dělají firmy nábory po celé republice a loví hlavně v regionech nejvíce postižených nezaměstnaností.

Například nová kolínská automobilka Toyoty, Peugeotu a Citroënu nabírala dělníky až na Mostecku. U Kolína neuspěla, jak předpokládala, mimo jiné proto, že nechtěla platit víc, než je v kraji obvyklé, a nezájem byl i kvůli práci na tři směny.

ČTĚTE TAKÉ:
Firmy marně shánějí
některé profese
Za prací do Kolína přišel i osmadvacetiletý Martin Bauer, který několik měsíců v rodném kraji marně sháněl místo. Dnes už v automobilce pracuje měsíc a půl, bydlí na ubytovně a učí se, jak svařovat díly. Z Mostecka už tak do Kolína přijelo pětadvacet lidí. "V Mostě žádnou práci neseženete. Maximálně tak prodavače za pět tisíc," dodává.

I přes příchod nových investorů se výrazný pokles nezaměstnanosti nečeká. K propouštění má dojít hlavně v tradičních podnicích. Nebude však tak masivní jako koncem 90.let, kdy se zavíraly celé závody.

Kdo bude propouštět
Propouštět se chystá například největší tuzemský zaměstnavatel, České dráhy. Počet více než 72tisíc zaměstnanců se má příští rok snížit o téměř šest tisíc lidí. Skoro na dva tisíce lidí má opustit i severomoravskou Novou huť.

Desítky až stovky zaměstnanců mají opustit také pražský Dopravní podnik, Českou poštu a Unipetrol. Většina z více než stovky firem, jež MF DNES oslovila, však odpověděla, že bude chtít příští rok udržet zhruba stejný počet zaměstnanců.

Podle ekonomů snížení nezaměstnanosti brání hlavně regulovaný trh s bydlením. "Dalším důvodem vysoké nezaměstnanosti je systém daní a sociálních dávek. Pro lidi s nízkými příjmy je výhodnější spoléhat na dávky než hledat zaměstnání," říká analytik Patria Online David Marek.