V rámci něho bylo v polovině roku osloveno 173 tuzemských zaměstnavatelů.
Nejoblíbenější zaměstnaneckou výhodou je mobilní telefon, nabízí ho 80 procent firem, následovaný stravenkami a služebním automobilem. Na ty si zaměstnanci přijdou ve třech čtvrtinách firem. Podle Jiřího Běťáka, ředitele Employee Benefits společnosti ING, stagnují daňově neuznatelné benefity. Průzkum navíc ukázal, že omezení služebních vozů plánuje šest procent firem, populárních mobilů čtyři procenta.
Na druhé straně ty daňově zvýhodněné nabírají na popularitě. Z nich nejvíce firemní příspěvky na vzdělávání a také různé formy připojištění.
"S horšícími se celosvětovými ekonomickými podmínkami stoupal zájem o pojistné produkty. Z nabídky benefitů je nevyřazují ani nyní, naopak zájem o ně neustále narůstá," vysvětlil Jiří Běťák.
Nové benefity na obzoru
Podobný trend potvrzuje také odborník na odměňování z poradenské společnosti Mercer Petr Boldiš. "Ano, z pohledu české firmy je zásadní podmínkou zavedení některých typů benefitů jejich daňová optimalizace, tedy možnost daňových odpisů. Jedná se třeba o příspěvky na životní pojištění a penzijní připojištění nebo vzdělávání," říká Boldiš.
Průzkum také ukazuje, že firmy připravují letos další nové způsoby, jak lidi odměnit. Nejzajímavějšími se jeví individuální finanční odměny, věrnostní odměny za odpracované roky a týden dovolené navíc či neplacené volno.
"Šetření je zásadní pro zjištění stavu využívání zaměstnaneckých benefitů. Chystá se řada nezbytných reforem a kroky k ozdravení veřejných financí, což ve vztahu k daňově zvýhodněným benefitům povede k bouřlivým diskusím," uvedl Zdeněk Liška, generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy ČR. Naráží tím na možné zrušení daňových výhod právě pro masové benefity, jako jsou stravenky.