ESG, volně řečeno koncept ohleduplného a udržitelného podnikání a investování.

ESG, volně řečeno koncept ohleduplného a udržitelného podnikání a investování. | foto: Profimedia.cz

Nový projekt hledá české udržitelné e-shopy. Zákazníkům chce pomoci s výběrem

  • 23
Téma udržitelnosti se dostává i do online světa. Ve spolupráci několika firem vznikl projekt Udržitelný e-shop, který má snahy o příznivější dopady na životní prostředí vyhodnocovat. Zákazníci by se tak při hledání ekologických internetových obchodů měli do budoucna snáze orientovat.

Heureka, Visa, Komerční banka a Asociace společenské odpovědnosti se společnými silami rozhodli oceňovat e-shopy, které se snaží o udržitelný provoz podnikání a berou v potaz dopady jejich byznysu na životní prostředí.

První studie srovnala prodejce v Česku podle udržitelnosti, zvítězil Kaufland

Generální ředitel Heureky Tomáš Braverman tvrdí, že taková iniciativa je potřebná a společnost po ní volá. Až dvacet procent nakupujících podle něj vnímá udržitelnost jako důležitý faktor při nákupním rozhodování. Sektor e-commerce v České republice zvlášť za koronavirové pandemie silně roste a měl by být proto být i průkopníkem v oblasti trvale udržitelného rozvoje, konstatoval u příležitosti startu projektu.

Prohlédněte si aktuální letáky Kauflandu na Akcniceny.cz

„Rozhodli jsme se ocenit e-shopy, které jsou společensky odpovědné. Takový e-shop díky svému přístupu od nás dostane speciální zelenou ikonku. Snahou je lidem ukázat, který e-shop podniká potřebné kroky k ochraně životního prostředí. Chceme zákazníkům pomoci při rozhodování, u koho zboží nakonec nakoupit,“ řekl Braverman.

Aby se e-shop mohl zeleným hodnocením pochlubit, musí splnit celou řadu kritérií. A nejde jen o udržitelné produkty v nabídce. V celém procesu se zohledňují i ekonomické a sociální faktory. Nahlíží na to, zda se podniku daří začleňovat do pracovního procesu znevýhodněné osoby. Svou roli má třeba i firemní tendence pro snižování uhlíkové stopy nebo použitá balení a nakládání s odpady.

Udržitelnost chtějí módní značky i zákazníci. Nová platforma by mohla pomoci

„Udržitelnost se odráží i v odpovědném přístupu k zaměstnancům, dodavatelům i celé komunitě. Tato udržitelná cesta je ale pro e-shop velmi nákladná, zákazník to však firmě může vrátit a my s tím chceme pomoci,“ uvedla Lucie Mádlová, která je výkonnou ředitelkou Asociace společenské odpovědnosti.

Celé hodnocení je postavené na dotazníku, který e-shop musí vyplnit. Jsou v něm otevřené i uzavřené otázky, které jsou následně podrobeny kontrole.

Pokud společnost procesem projde, získá kromě zelené ikony na Heurece i speciální certifikát, který může umístit na své webové stránky. Ten má platnost jednoho roku. Ocenění zatím získaly první čtyři e-shopy.

Mileniálové ji preferují, investoři s ní počítají. Udržitelnost je téma dneška

Patří mezi ně třeba dovozce kampotského pepře Pepper Field, který se v Kambodži rozhodl pomáhat chudým farmářům. Dalším je Freshlabels, který se věnuje tématu udržitelné módy, prodejce ekologických produktů pro domácnost Econea nebo e-shop Nakup na Dobro.