Čtvrtek 28. května 2020, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. května 2020 Vilém

Dráhy opraví už jednou opravené vagony

  7:04aktualizováno  7:04
Od příštího roku by se cestující v mezinárodních vlacích a expresech mohli povozit ve 40 zmodernizovaných vagonech s klimatizací. České dráhy však nehodlají renovovat rychlíkové vozy ze 70. a 80. let, ale vagony, které už dnes na mezinárodních vlacích jezdí a důkladnou opravou prošly zhruba před deseti lety.

Oprava jednoho vozu vyjde na dvanáct až sedmnáct milionů korun, což je zhruba čtvrtina ceny nového | foto: HZS Moravskoslezského kraje

Podle mluvčího drah není na modernizaci vagonů, které patří mezi ty nejkvalitnější v depech ČD, nic divného.

"Nároky na pohodlí jsou stále vyšší, proto jsme se rozhodli tyto vozy ještě vylepšit a zvýšit komfort na naprostou špičku," uvedl Ondřej Kubala.

Aby dráhy nemusely složitě hledat potřebné peníze, využijí tzv. zpětný leasing. Čtyřicet vagonů nejprve odprodají vítězné firmě tendru za 510 milionů korun, ta je následně opraví a dráhy jí budou následujících deset let splácet mezi sty a 120 miliony ročně – o takové částce alespoň hovoří zveřejněné podmínky tendru.

Ve výsledku tak přijde oprava jednoho vozu na dvanáct až sedmnáct milionů korun, což je zhruba čtvrtina ceny nového. "Celkovou změnou projde interiér i exteriér vozu, nepůjde jen o dosazení klimatizace," řekl Kubala.

Právě klimatizace však bude nejnákladnější položkou, která přijde na několik milionů. Vagony by také mohly dostat nové toalety, které je možné využívat i ve stanici, nová sedadla či okna.

V dalších letech chtějí dráhy vylepšit i zbylé, již jednou modernizované vozy, na které se nyní nedostane.První rekonstrukce by měly začít v lednu příštího roku, po jejich skončení chtějí dráhy nasazovat vozy na mezinárodní spoje či expresy z Prahy do Brna.

Zájemci se mohou do soutěže hlásit do konce října. Dřívější rekonstrukce provedla firma Movo Plzeň, podle jejího ředitele Jana Lukeše se už informovala i o podmínkách nynějšího tendru. "Víc k tomu ale zatím říci nemohu," uvedl Lukeš.

Kromě českých společností by o zakázku mohly mít zájem například slovenská ŽOS Vrútky či maďarská DVJ Dunakeszi.

Koženky se opravovat nebudou
Nového hávu se na rozdíl od modernizovaných vozů nedočkají nejrozšířenější rychlíkové vagony s červenými koženkovými sedačkami. "Jsou postaveny na podvozcích, které umožňují maximální rychlost 140 km/h. Pro modernizaci je to málo," argumentuje Kubala.

Vyšší než 140kilometrovou rychlostí však zatím mohou jet vlaky v Česku pouze na zhruba čtyř stech kilometrech tratí z celkových devíti a půl tisíce. Ani tam ale nemohou svištět rychleji než stošedesátkou.

Koženkové sedačky by se podle mluvčího mohly do budoucna dočkat alespoň přečalounění. Cestující by se s tímto typem vagonu, který se začal dodávat v 60. letech, měli podle drah setkávat ještě dalších dvacet až dvacet pět let.

  • Nejčtenější

Bonus dostanou i malá s. r. o. Příště se na vás vyse..m, řekla ČSSD Schillerová

Poslanci schválili vládní návrh zákona o kompenzačním bonusu pro společníky malých společností s ručením omezeným....

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Stát půjčí ČEZ na stavbu bloku v Dukovanech, tendr bude do konce roku

Český stát poskytne energetické společnosti ČEZ na stavbu nového bloku dukovanské jaderné elektrárny půjčku. Ve čtvrtek...

PŘEHLEDNĚ: Co udrží firmy nad vodou? Jak zažádat o COVID III

Premium Banky začnou půjčovat se státní zárukou. Je prý dost peněz pro všechny firmy, které dusí krize. Peníze se však dosud...

Poslanecká sněmovna bleskově schválila vznik online finančního úřadu

Poslanci schválili novelu daňového řádu umožňující správu daní přes internet. Sněmovna už jednou tuto novelu schválila,...

KOMENTÁŘ: Pandemie v bydlení. Zasáhne víc dlužníky, nebo jejich sousedy?

Premium Jedním z důsledků aktuální koronakrize bude nepochybně vyšší počet neplatičů v bytových domech. Současně s tím navíc...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz