Na stavbu jezů je potřeba dotace. S takovým zjištěním přišla za dva miliony korun společnost Eurovision. Ilustrační snímek

Na stavbu jezů je potřeba dotace. S takovým zjištěním přišla za dva miliony korun společnost Eurovision. Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Ředitelství vodních cest dalo za studii dva miliony, stát měla 150 tisíc

  • 43
Víte, že na stavbu nových jezů či průplavů jsou třeba evropské dotace nebo soukromé peníze? Pokud ano, můžete nabídnout své služby Ředitelství vodních cest a vydělat si dva miliony korun za pár desítek hodin práce. Tolik má totiž ředitelství zaplatit společnosti Eurovision za studii, jejíž skutečná cena se pohybuje okolo 150 tisíc.

Zhodnocení mezinárodní pozice z hlediska bilaterálních a multilaterálních vztahů týkajících se rozvoje vodní dopravy a posouzení právních důsledků jednotlivých variant financování. Tak zní komplikovaný název překvapivě útlé studie.

Na 68 stranách a po dvou tisících hodinách práce (tedy 250 pracovních dnech jednoho člověka) firma dospěla například k závěru, že miliardy do vodních staveb stát nemá, a proto je potřeba peníze získat buď z evropských dotací, soukromých peněz, nebo kombinací obojího. Dalším závěrem je i to, že na přípravu je potřeba získat zkušený a stabilní tým odborníků.

"Za dvě stě tisíc by to byl krásný kšeft. Jsou to bláboly, většinou někde opsané. Vyhození peněz," zhodnotil studii Roman Lenner, majitel projekční firmy Valbek, aniž znal vysoutěženou cenu.

Vypracování za sto hodin

ŘVC se studií narazilo, když požádalo Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), aby jim na studii poskytl peníze. "Nechali jsme si studii poslat a nemáme pocit, že by měla takovou hodnotu," říká Tomáš Čoček, ředitel SFDI.

Materiál navíc dorazil i na ministerstvo dopravy, které odhadlo dobu práce maximálně na sto hodin a náklady nejvýše na 150 tisíc korun.

"Je určitě dobré znamení, že naše kontrolní mechanismy takovou studii zachytily a neproplatilo se to. Osobně nemám pocit, že bychom to měli proplatit. Jeví se to jako dost neúčelná investice," řekl ministr dopravy Zdeněk Žák. Na ŘVC teď probíhá audit, který má ukázat, kdo přesně a jakým způsobem zakázku zadal. "Je velmi pochybné kvality, část jsou veřejně dostupné informace," řekl Žák. Podle něj může vést zadání studie i k personálním změnám na ŘVC.

Efektivně vynaložené prostředky, tvrdí ŘVC

Dvoumilionovou zakázku vypsalo ŘVC loni pět dní před účinností nového přísnějšího zákona o veřejných zakázkách, později by už zakázka nemohla tak snadno projít. V tendru oslovilo ŘVC kromě vítězné Eurovision ještě ND Con a MottMacDonald CZ, které nabídly o deset procent vyšší cenu. Cena s DPH přesáhla dva miliony korun.

Podle mluvčího ŘVC Václava Straky nemají žádného zaměstnance s právním vzděláním, a proto si museli najmout externí firmu. "Vzhledem k faktu, že se jednalo z velké části o právní služby, tak při výsledné sazbě necelých 850 korun za hodinu jde o efektivně vynaložené prostředky," řekl Straka.

Člen představenstva Eurovision Miroslav Čapka na dotaz k zakázce uvedl, že od ŘVC nedostal zatím svolení poskytovat jakékoliv údaje, a proto na něj neodpověděl. Eurovision zakládal exposlanec ODS David Šeich, posléze ji prodal a firmě několikanásobně vzrostly tržby, především díky veřejným zakázkám. Firmu dnes vlastní Svatopluk Bagara, který se dobře zná s bývalým Šeichovým poslaneckým asistentem Zdeňkem Mokrým.