Dacia Sandero | foto: Dacia, SME.sk

Dacia válcuje padající trh s auty. V Česku předjela i mateřský Renault

  • 222
Kdysi spíše vysmívaná značka zažívá na českém trhu mimořádně úspěšný rok. Rumunská Dacia, dcera francouzského Renaultu, jde v Česku i v jiných zemích proti proudu klesajícího trhu a získává čím dál větší tržní podíl. V červnu na českém trhu poprvé Dacia předstihla i Renault.

Jen v červnu si novou dacii zaregistrovalo v Česku 589 řidičů, rumunský výrobce se tak v tuzemsku dostal už na sedmé místo celkových prodejů. Za letošní rok rostou prodeje dacií o 18 %, v červnu dokonce o 77 %. Celý trh přitom ve stejném měsíci klesl o pětinu. Podobně dobré výsledky automobilka vykazuje po celé Evropě: za prvních pět měsíců roste počet registrací o 17,7 %, zatímco Renaultu klesly prodeje o 12,2 %.

"Dacia nabízí techniku osvědčenou v dřívějších modelech Renault, jednoduchý design a příznivou cenu," vysvětluje úspěch Dacie Jan Malý z automobilové expertní divize společnosti PwC.

Prodejci úspěch Dacie potvrzují. "Na jeden prodaný renault je pět dacií," říká například Luděk Průša z Autosalonu Tábor. Podle Petra Slavíka z Auto Koutek Liberec se podstatně změnilo i vnímání značky. "Ještě před pár lety jsme tu měli zákazníky Renaultu, kteří říkali, že by si dacii nikdy v životě nekoupili. Teď s ní jezdí," říká Slavík.

Úspěchu Dacie pomáhají nejen nízké ceny, ale i proměněný design. "Má teď v podstatě nejmladší modelovou řadu na trhu, lidem se ta auta líbí," podotkl Slavík. Podle Průši lidé volí dacii i díky tomu, že v porovnání s konkurencí není tolik "nabitá" elektronikou.

Na českém trhu dominuje Dacia s terénním modelem Duster před Sanderem. Vysoká poptávka je znát ale i na čekacích dobách na nový vůz: běžně se čeká tři až čtyři měsíce. "Bohužel jsme malý trh a zájem o dacie je velký i v Německu nebo Francii, kde mají přednost," vysvětluje Průša čekací doby. Firma má výrobní závody kromě Rumunska i v severoafrickém Maroku.

Prodej dacií podle modelů
Duster750 ks
Sandero 673 ks
Lodgy443 ks
Logan442 ks
Dokker15 ks
zdroj: Svaz dovozců automobilů, počty registrací za 1-6/2012

Mateřský Renault s prodeji padá i kvůli tomu, že opustil politiku nízkých cen a skončil s modelem Renault Thalia, který byl jednu dobu nejlevnějším autem na českém trhu. Nejlevnější model nyní začíná na 225 tisících. 

"Renault se určitě snaží mířit designem výše, také bude vždy nabízet novější technologické řešení, to vše za vyšší cenu. I když i on má v nabídce některé cenově dostupnější modely," říká Malý. 

Renault byl ještě v roce 2008 druhou nejprodávanější značkou v Česku, nyní spadl až na devátou příčku.

Nejprodávanější model Dacie. Duster v akci

12. května 2010