Dovolená (c) profimedia.cz/corbis

Dovolená (c) profimedia.cz/corbis | foto: Profimedia.cz

Cestovky stále trpí dětskými nemocemi

  • 18
Český trh cestovních kanceláří se pročišťuje, dětské nemoci však přetrvávají. Své o tom ví Tomáš Maděra, který se před třemi týdny vrátil s manželkou z Kypru. "Měli jsme odlétat v sobotu večer, ale v pátek večer nám řekli, že poletíme až v neděli ráno," popisuje.

Cestovka Sunny Days podle něj už lidem nezajistila další noc v hotelu a více než stovka rekreantů strávila i s malými dětmi noc u hotelového bazénu.

"Já jsem se s tím nespokojil a několikrát jsem volal do Prahy a nakonec jsem náhradní ubytování získal. Ostatní ale ne," vypráví Maděra.

Špatné zkušenosti s cestováním nemá sám. Jen v případě Sunny Days se redakci MF DNES v poslední době ozvalo několik nespokojených klientů, kteří dorazili do Česka pozdě či přistáli v Praze, i když měli původně letět domů do Ostravy či Brna.

"Není to běžné, a pokud k tomu dojde, je to v souladu s našimi všeobecnými podmínkami," říká k problémům ředitelka Sunny Days Šárka Holakovská. Na další konkrétní dotazy zaslané před deseti dny cestovní kancelář nereagovala.

Kdo reklamuje, vychovává
V letních měsících, kdy je minimálně desetina národa na dovolené v cizině, přichází do redakce MF DNES podobných stížností nejvíce. Klienti cestovek nad nimi nesmějí mávnout rukou, nedodržení smlouvy se musí reklamovat.

Všeobecné podmínky cestovních kanceláří jsou součástí smlouvy, kterou zákazník podepisuje při koupi zájezdu. Je v nich výčet toho, na co má zákazník i cestovní kancelář právo.

Ještě nad cestovní smlouvou stojí občanský zákoník a ten mluví jasně. "Pokud nebyla dodržena cestovní smlouva, spotřebitel má právo na úhradu vzniklé škody," říká Ivana Picková ze Sdružení na obranu spotřebitele.

Jinými slovy, když se vrátí o den dříve či později, či stráví noc u bazénu místo doma či v hotelu, měl by žádat od cestovky náhradu škody. Učinit tak musí do tří měsíců poté, co se ze zájezdu vrátí. Pak už nic reklamovat nemůže.

"Problém je, že Češi většinou nad vším mávnou rukou. No hlavně že jsme doma. A vždyť jsme se vlastně měli hezky, řeknou si," poukazuje Picková, která má se stížnostmi a zklamanými klienty bohaté zkušenosti.

Tomáš Maděra patří k těm aktivnějším. "Už jsme podali reklamaci a žádáme o slevu třicet procent z ceny. Jinak se budeme soudit," říká. Součástí smlouvy, kterou zákazník s koupí zájezdu podepisuje, jsou i poplatky při stornování zájezdu.

Nudné čtení se vyplatí, protože všeobecné podmínky jednotlivých cestovních kanceláří se dost liší.

Například poplatky za zrušení zájezdu: u Sunny Days či Exim Tours zrušení cesty měsíc až padesát dnů před odjezdem stojí 30 procent z ceny zájezdu. U Čedoku je storno poplatek během 30 až 39 dnů před začátkem cesty desetina ceny, podobně jako u cestovky Firo Tour, kde je ještě dáno minimum tisíc korun.

Solidní cestovní kanceláře se při problémech většinou snaží s klientem, který je v právu, dohodnout a případným soudům předejít.

"Když už se nějaká nepříjemnost stane, snažíme se vždy nabídnout kromě uhrazení vzniklé škody také odpovídající kompenzace a výhody. Například slevy na další zájezd, dárkové poukazy nebo nadstandardní služby zdarma," říká Dan Plovajko z cestovní kanceláře Fischer.

Nejzajímavější údaje ve smlouvách bývají psány tím nejdrobnějším písmem. Dole na letáku bývá většinou zmíněno, co vše cena nezahrnuje. Tato částka často navýší cenu zájezdu až o padesát procent, protože zahrnuje víza, bezpečnostní a letištní taxy či bakšišné. Například u zájezdu do Egypta to dá dohromady až čtyři tisíce korun na osobu.

Dnes na českém trhu stále působí téměř 800 cestovních kanceláří, ale postupně jejich počet klesá. Většina si neobnoví koncesi, odumře přirozeně a pár jich zkrachuje. "Takovéhle očištění je nutné," říká prezident Asociace cestovních kanceláří Michal Šeba.

Pravidelně odpadávají především ty kanceláře, které své klienty zanedbávají a nedokážou si je udržet. Lidé z oboru doufají, že i tímto způsobem se pověst českých cestovek vylepší.