Návštěvníci veletrhu Czech raildays v Ostravě si mohli prohlédnout interiér nového vlaku City Elefant

Návštěvníci veletrhu Czech raildays v Ostravě si mohli prohlédnout interiér nového vlaku City Elefant | foto: Alexandr Satinský, MF DNES

Českým výrobcům vlaků svítá na lepší časy

  • 39
Podaří se českým výrobcům vlaků navázat na úspěšnou historii? Na veletrhu Czech raildays v Ostravě to vypadalo, že tento druh průmyslu po letech opět přechází ze slepé koleje na hlavní trať. Jak daleko po ní dojede, ale zatím stále záleží především na Českých drahách, které jsou hlavním odběratelem jejich výrobků.

Ročně chtějí do obnovy vozového parku investovat kolem dvou miliard korun. Jenže aby zastavily jeho zastarávání, musely by tuto částku mnohonásobně navýšit.

Není však jasné, kde na to vzít. Zvažují se různé možnosti včetně té, že by mnohem více peněz na nové vlaky dávaly kraje, případně stát.

Příměstští "sloni"
Ale i stávající rozpočet přináší výrobcům vlaků zajímavé zakázky. Třeba ČKD Vagonka, patřící do skupiny Škoda holding, loni podepsala s drahami smlouvu na dodávku třiceti příměstských souprav City Elefant. Každá vyjde na dvě stě milionů korun.

Z dřívějších dodávek jich v Česku především v okolí Prahy a nově i Ostravy už necelá třicítka jezdí. Firma by ráda pronikla i na další trhy ve střední a východní Evropě. "Máme uzavřenou smlouvu na dva vlaky do Litvy, jednáme také na Ukrajině," řekl generální ředitel Tomáš Krsek.

Ten kromě ostravské ČKD Vagonky šéfuje celé skupině Škoda Transportation, která vyrábí také trolejbusy, tramvaje a rekonstruuje metro. Za loňský lok utržila pět a půl miliardy korun.

První lokomotiva po patnácti letech
V Plzni zatím společnost finišuje s vývojem nové lokomotivy s maximální rychlostí dvě stě kilometrů v hodině. České dráhy si jich objednaly dvacet kusů, první dvě dostanou v průběhu příštího roku, zbytek v roce 2009.

"Bude to zhruba po patnácti letech, co se v Plzni vyrobí nová lokomotiva," řekl Krsek, který by ji rád prodával i do ostatních zemí. Podle něj je lokomotiva tak drahý produkt, že série pod sto kusů se nevyplatí.

V zahraničí chce Škoda Transportation svádět souboje s velkými hráči, jako je Siemens, Alstom či Bombardier. "Máme nižší mzdové náklady, nižší vývojové náklady, ale stejně kvalitní techniky," tvrdí Krsek.

Rostoucí výrobě už nestačí ani stávající areál, proto nyní v Plzni stavějí nové tovární haly. "Výroba se do nich začne stěhovat v prvním čtvrtletí příštího roku. Jsou stavěny na sedmdesát tramvají a dvacet lokomotiv ročně," dodal Krsek.