České aerolinie očekávají ztrátu 100 miliónů Kč

- Ztrátu okolo 100 miliónů Kč očekávají v letošním roce České aerolinie. V loňském roce přitom firma vykázala zisk 400 milionů korun. "Hospodářská situace firmy se začíná zlepšovat, ale rozhodně nebudeme ziskoví," uvedl prezident ČSA Miroslav Kůla. Do tří měsíců očekává Miroslav Kůla také rozhodnutí, ke které z 5 světových aliancí se České aerolinie připojí. Na jaře příštího toku převezme společnost 2 nové stroje Boeing 737. Do konce roku 2006 by se stávající letka 25 strojů měla rozšířit na 40 strojů.

Hospodaření firmy ovlivnily vnější okolnosti
K očekávané zrátě Miroslav Kůla dodal, že propad hospodaření není specifikem ČSA, ale týká se obecně leteckého trhu. Za hlavní důvody horšího výsledku hospodaření označil vliv asijské a ruské krize, válečný konflikt v Kosovu a prudký růst cen ropy. Nevyloučil ani počátek cyklické recese v letecké dopravě.

Za první tři čtvrtletí roku letadla ČSA přepravila 1,567 miliónu lidí, tedy o 12 procent více než loni. "V říjnu jsme zaznamenali ještě vyšší nárůst," doplnil Kůla. Národní letecký dopravce provozuje 25 letadel a v zimním letovém řádu, který platí od 31. října, nabízí spojení do 54 měst.

Společnost plánuje rozšíření strojového parku
Od února do dubna příštího roku má společnost převzít dva nové stroje Boeing 737. Firma zároveň jedná o odprodeji tří ruských TU 154. Do konce roku 2006 by se letový park měl rozrůst na celkem 40 letadel oproti nynějším 25.

Letadlový park ČSA se během letošního roku rozrostl o dva stroje Boeing 737 a dva letouny ATR 42. Flotilu tvoří 15 letounů typu Boeing 737, dva Airbusy A 310, a osm letadel typu ATR. Tři stroje TU 154 o jejichž prodeji aerolinky jednají jsou používány pouze na charterové lety.

Finální verze plánu rozvoje letadlového parku bude hotova do konce listopadu. "Plán vychází z marketingových analýz, obchodní strategie i z určitých předpokladů aliančního začlenění firmy," vysvětlil Kůla.

"Přibrzdili jsme rok 2000, protože nastal určitý přebytek kapacity, ale od roku 2001 budeme pokračovat v dalším nárůstu letadel," dodal. Nově by se mohl v dalších letech v letadlovém parku objevit typ menšího proudového letadla určeného pro regionální linky.

Postavení aerolinek by měl rozšířit vstup do některé ze světových aliancí a privatizace
Přibližně za tři měsíce by se také mělo vedení Českých aerolinií rozhodnout, do které z pěti globálních leteckých aliancí vstoupí. "V současnosti jednáme takřka se všemi aliancemi, se třemi z nich více intenzívně," řekl prezident ČSA Miroslav Kůla.

"Je snaha vedení firmy i představenstva proces výběru aliance urychlit, protože dlouhým čekáním bychom mohli ztratit vhodný moment pro vstup," dodal Kůla. Plná obchodní spolupráce mezi českým národním dopravcem a vybranou aliancí by podle jeho slov mohla začít s letním letovým řádem roku 2001.

Po výběru partnera bude totiž následovat náročný proces koordinace obchodní strategie včetně letových řádů a rezervačních a odbavovacích systémů. Po rozhodnutí o strategickém aliančním partnerovi by měla následovat privatizace společnosti. "Není vyloučeno, že by strategický partner do ČSA i kapitálově vstoupil buď ihned nebo později," dodal.

Případný pozdější kapitálový vstup po začlenění do aliance podle Kůly zvýší akcionářskou hodnotu. Nový akcionář by měl zvýšit základní jmění ČSA. Nejméně 51 procent společnosti však podle platné legislativy musí zůstat v rukách českých subjektů.

Mezi pět leteckých aliancí patří Star Aliance v čele s německou Lufthansou a americkým United Airlines.

Oneworld je letecká skupina v čele s British Airways a American Airlines.

Air France, které již jednou do roku 1994 v ČSA působily, se spojily s americkou Delta Airlines a vytvořily Global Aliance.

Dalším uskupením je aliance Wings holandského KLM, amerického NorthWest, italské Alitalie a amerického Continental Airlines, s nímž České aerolinie velmi úzce spolupracují na letech přes Atlantik.

Poslední uskupení pod názvem Qualiflyer tvoří švýcarský Swissair, belgická Sabena a rakouský Austrian Airlines, který již ovšem oznámil přestup do Star Aliance od roku 2000.