Češi už se nebojí měnit banku, třetina z nich má víc než jeden účet

  10:13aktualizováno  10:13
Klienti bank jsou příliš líní, aby měnili banku, říkalo se. Není to však pravda. Jak ukazuje průzkum UniCredit Bank, téměř čtyři z deseti Čechů za posledních pět let vyzkoušelo novou banku. Mezi nejaktivnější se v tomto směru řadí hlavně generace současných rodičů, lidé mezi 40 a 55 lety.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

„Chtějí zkoušet nové věci, často dnes touží po moderní bance s jednoduchými produkty a různými on-line vychytávkami nebo propracovaným mobilním bankovnictvím. Proto má dnes více než třetina Čechů více než jeden účet a zkoušejí, co jim další finanční instituce může nabídnout,“ míní mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

Právě klientů, kteří využívají víc bank najednou, přibývá nejrychleji, což dokládají mimo jiné počty nově otevřených účtů u některé z „mladých“ bank. Je jich celkem už hodně přes dva miliony. A lidé z malých bank navíc říkají, že většina klientů nenechá účty ležet ladem, že je aktivně využívá.

„Ačkoliv se může zdát, že všichni nespokojení klienti již banku změnili, realita je jiná. Spousta lidí stále váhá. Impulzem pro přechod může být třeba naštvání ze změny podmínek nebo zdražení základních služeb,“ říká Zdeněk Kovář, mluvčí Fio banky, která je se 670 tisíci klientů největší z malých.

Roli hrají bankomaty i úroky

Mladé banky navíc věří, že příliv klientů bude letos pokračovat stejným tempem jako dosud. „Je stále dost klientů, kteří po dvaceti letech u jedné banky s údivem zjistí, že nová banka často poskytuje služby o třídu vyšší anebo podstatně výhodnější podmínky,“ říká Ondřej Havlík ze Sberbank.

Důvodem pro přechod dalších klientů k „mladé“ bance může být třeba i rozšiřování sítě vlastních bankomatů. „Během příštího roku jich chceme mít okolo 350. Tedy přibližně třikrát víc než dnes. Právě bankomaty totiž lidé často označovali za jednu z hlavních bariér, proč ještě zůstávali u své staré banky,“ říká mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

Se vstupem Banky Creditas, někdejší kampeličky, která na sklonku minulého roku získala bankovní licenci, může pohyb mezi bankami ještě zesílit. Banka, která má nyní přes 20 tisíc klientů, chce lákat hlavně na výhodnější úročení u svých spořicích účtů. „Během prvních dvanácti měsíců na trhu bychom chtěli počet našich klientů minimálně zdvojnásobit,“ říká šéf banky Vladimír Hořejší.

„Bude otázka, zda se jí podaří přetáhnout nové klienty, kteří budou její účet používat jako primární. A o ty jde na současném trhu nejvíce,“ myslí si frýdecko-místecký finanční poradce Jiří Matusík.

Dagmar Prajzlerová, manažerka bankovních služeb Partners, dodává, že výhodnější úročení na spořicích účtech motivuje ke změně hlavně střední generaci. „Ačkoli jsou úrokové sazby minimální, považují spořicí účet za produkt, kterému dobře rozumějí. A na rozdíl od investic do podílových fondů se ho nebojí, i když by jinak mohli vydělat více,“ říká Prajzlerová.

Mladí jsou zodpovědnější, než se myslelo

Průzkum UniCredit Bank odhalil i další překvapivé věci. Ačkoliv 95 procent mladých klientů banky do 26 let pravidelně používá internetové či mobilní bankovnictví, třetina z nich tvrdí, že raději ovládají bankovní služby osobní návštěvou pobočky. Zdaleka nejvíc ze všech generací. Na pobočce řeší zejména komplikovanější produkty, jako je hypotéka nebo pravidelné investování.

Tuhle skutečnost si uvědomují nejen mladé banky, které svou síť stále budují, ale také tradiční banky jako Česká spořitelna, která koncem loňského roku spustila nový koncept pobočkové sítě. Místo obyčejných „bankéřů“ mají pracovníci na pobočkách klientům poradit, jak nejlépe hospodařit s penězi.

Anketa vyvrátila i častý předsudek o nezodpovědném chování mladých k penězům. Šest z deseti mladých uvedlo, že je pro ně důležité dlouhodobé zhodnocení jejich peněz. „To, že se mladí ihned nezadlužují, ukazují i naše statistiky. Jen každý desátý z našich klientů do 25 let má sjednaný spotřebitelský úvěr a jen 15 procent aktivně využívá kontokorent,“ říká Plocek.

A průzkum také ukázal, že si starší ročníky neukládají celoživotní úspory doma do slamníku. Přes pět tisíc v hotovosti má doma jen každý pátý člověk ve věku nad 55 let. A navíc se nebojí technologických novinek.

Jak rostou počty klientů malých bank?

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Drahota žene Čechy do nájmu, ve městech je ale tvrdá konkurence

Ilustrační snímek

Přísnější hypotéky a drahé byty způsobily, že se mnohým Čechům vzdaluje sen o vlastním bydlení. Volí proto nájemní...

Odpad se v Česku hromadí na skládkách, stát recyklaci nepodporuje

Skládka Celio na Mostecku, kde pomáhají vězni.

Komunální odpad je možné využít mnoha způsoby, třeba škváru ze spaloven lze použít na výstavbu silnic a z vytříděného...

„Zdravějším“ verzím sladkých nápojů se daří, prodávají se čím dál víc

Ilustrační snímek

Většina vypitých limonád je sladkých, prodeje jejich nízkokalorických verzí ale rostou mnohem rychleji. Trendem jsou i...

Najdete na iDNES.cz