Po aféře Češi méně pijí tvrdý alkohol a nevěří novinkám

  10:00aktualizováno  10:00
Češi si dávají méně tvrdého i piva, ale při světovém srovnání to stačí na přední příčky. Už deset let klesá prodej tvrdého alkoholu průměrně o čtyři procenta ročně, jen loni vzrostl o tři procenta. Důvod k radosti výrobců to není. Jde o srovnání s rokem 2012, kdy zabíjel metanol.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

"Prodej lihovin vzrostl o tři procenta, ale jde o anomálii, která souvisí s prohibicí. Růst táhl prodej lihovin z dovozu, který vzrostl o sedm procent," vysvětluje Jiří Štětina, šéf největšího dovozce lihovin do Česka firmy Rémy Cointreau, která dováží třeba značky Jägermeister, Metaxa nebo Jim Beam či Campari.

Klesá zájem o privátní značky v řetězcích, ale i o cenově dostupnější české výrobky. "Dříve bylo mezi brandy pět nebo šest takzvaných napoleonů – laciných lihovin ochucených nějakou trestí, dnes je tam Napoleon jen jeden. Ano, prožívá své Waterloo. Lidi chtějí nějakou záruku, že je v lahvi kvalitní lihovina," dodává Štětina.

Navíc se teď těžko prosazuje jakákoliv novinka s výjimkou nových verzí zavedených značek. "Poslední dva roky si spotřebitelé žádají kontinuitu a tradici, což podráží nohy možným novinkám a jejich uvádění na trh. Nedůvěra trvá s tím, jak se stále objevují nové zprávy o dalších obětech metanolové aféry. Lidé sázejí na jistotu," vypozoroval z praxe Štětina. Proto asi roste zájem nejen o jägermeistera, ale i o různé druhy whisky nebo dokonce gin.

Trh jde z kopce

Od roku 2009, kdy udeřila naplno ekonomická krize, navíc lidé stále méně chodí za pitím "ven", a když už vyrazí, méně utrácejí. Spotřeba se přesouvá domů, což výrobce ani dovozce netěší. V obchodech totiž prodávají levněji, navíc ani objemem nevyrovnají ztráty z tržeb v hospodách a restauracích. Odhaduje se, že se jen 30 procent alkoholových nápojů vypije v lokálech, zato 70 procent doma.
I prodej piva klesl o dvě procenta, jeho spotřeba se dlouhodobě snižuje o procento ročně. "Celkově jde alkoholový trh z kopce," konstatuje šéf Rémy Cointreau, který dováží do Česka třetinu lihovin.

INFOGRAFIKA: Po aféře češi méně pijí tvrdý alkohol

INFOGRAFIKA: Po aféře češi méně pijí tvrdý alkohol

Je to pro českou společnost dobrá zpráva? Podle primáře pražské psychiatrické nemocnice v Bohnicích, z mužského oddělení léčby závislostí, je to stále špatné. "Data Českého statistického úřadu nesvědčí o tom, že by u nás došlo k poklesu stoprocentního alkoholu, ten se drží na stálé úrovni," varuje Karel Nešpor. Podle něj může poklesy destilátů nahrazovat levnější, třeba krabicové víno, které přitahuje sociálně slabší vrstvy, mladé a bezdomovce.

"Máme přesná data o tom, že česká mládež patří k nejhorším ve spotřebě alkoholu a drog, což nevěstí nic dobrého. A v pivě jsme stále největší konzument na světě. Je nutné si uvědomit jedno – podle výpočtů, které proběhly i v USA nebo u nás, zdanění alkoholu zdaleka nekompenzuje škody, které působí na zdraví a produktivitě obyvatel. Fakticky podlamuje konkurenceschopnost české pracovní síly," dodává Nešpor, teoretický i praktický bojovník proti závislostem.

"Mladí nebudou pít to, co rodiče"

Výsledkem prohibice je, že se prodávají dražší nápoje, snad tedy i kvalitnější. Lidé si kupují více značky z dovozu, ty stouply na 34 procent spotřeby z 29 procent z roku 2011. "Nejvíce v tržbách loni vyrostl rum a vodka, to jsou dvě kategorie nejvíce zasažené prohibicí, a pak výrazně roste zájem o whisky, tam vidíme návrat značky," popisuje dovozce alkoholu.

V desítce nejprodávanějších lihovin jsou jen tři české: Becherovka, Fernet Stock a Stará myslivecká. Becherovka však v roce prohibice přišla o desetinu tržeb a obecně za posledních deset let ztratila takřka půlku trhu. "Tato dynamika se nebude měnit, dovozové značky budou růst a domácí klesat, protože mladí spotřebitelé nechtějí pít to, co jejich rodiče. Do deseti let bude v Česku objem prodaných dovozových lihovin vyšší než lokálních," míní Štětina.

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Airbus představil nový koncept letadla, design křídel čerpá z přírody

Koncept Airbus Bird of Prey, představený v červenci ve Velké Británii

Největší evropský výrobce letadel Airbus před několika dny představil svůj nejnovější koncept. Jmenuje se Bird of Prey...

Mana chce expandovat se svým "jídlem budoucnosti", shání miliardu

Velký boom za sebou mají nápoje Mana, v kartonovém obalu se vyrábí v Německu.

Její majitelé začínali v garáži, dnes zaměstnávají přes sedm desítek lidí. Řeč je o společnosti Heaven Labs, která pod...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Další z rubriky

Dotace na solární panely leží ladem. Stát nestíhá vyřizovat žádosti

Solární panely na střeše základní školy v Kunraticích.

Evropská unie tlačí na Česko, aby více využívalo obnovitelné zdroje a mohutněji šetřilo energií. Firmy by o dotace na...

Svou práci dělá se zápalem jen třináct procent Čechů, tvrdí průzkum

Ilustrační snímek

Zaměstnanci, kteří svou práci dělají rádi, výrazně zvyšují produktivitu firmy – podle některých až o 20 procent. V...

Drátenictví zachraňují ženy. Místo hrnců se nyní pletou hlavně ozdoby

Cechmistrová Cechu českomoravských uměleckých dráteníků Hana Maříková.

Typické vyvolávání: „Drátovat, letovat hrnce, spravovat,“ už dnes člověk na ulici nezaslechne. Přestože v celém Česku...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz