Pivní rozchod se šťastným koncem. Prazdroj se vrátil do Lidlu

  7:00aktualizováno  7:00
Obchodní řetězec Lidl se po dlouhých měsících dohodl s tuzemským pivovarským lídrem Plzeňským Prazdrojem na obchodních podmínkách a vrátil do regálů piva jeho značek - konkrétně Pilsner Urquell, Gambrinus a Kozel. Firmy se rozešly loni v květnu nejspíš kvůli ceně.

Prazdroj se vrátil do Lidlu. | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Veškeré emoce, které kolem loňského rozchodu a letošního usmíření nastaly, přikryla důsledná obchodní mlčenlivost. "Maloobchodní prodejní síť Lidl realizovala z pohledu zákazníků řadu zajímavých kroků a naším společným cílem je spokojený zákazník," podotkla jen k oživení vztahů mluvčí Prazdroje Kateřina Krásová. Lidl dohodu ze začátku roku odmítl komentovat.

Nejvíce se bojuje o bonusy

Za loňským rozchodem nejspíš byly rozdílné představy o ceně, která je nejcitlivějším bodem v jednáních mezi řetězci a výrobci. Vyjednavači řetězců jsou tvrdí a dvojnásob to platí tam, kde je prodejní strategie založena na trvale nízkých cenách a privátních značkách. "Konkrétně u Lidlu se stává, že přednesou svoji představu, o které však není možné dále jednat, proto jsme s nimi dosud žádnou spolupráci neuzavřeli," svěřil se Zdeněk Mikulášek, mluvčí rodinného pivovaru Bernard, který vyrábí dražší prémiová piva.

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

Také piva Bernard v minulosti na čas zmizela z regálů jednoho obchodního řetězce. Důvodem byl bonus pro supermarkety za prodané množství, který je podle Mikuláška největším bodem sváru. Jednání mohou ztroskotat i na počtu slevových akcí, v nichž se výrobek objeví, nebo doporučené ceně.

Příběh Lidlu s Prazdrojem je jen jedním z řady případů, kdy se výrobce a řetězec rozešli. V Kauflandu v roce 2012 zákazník marně hledal výrobky Danone, z Teska v minulosti dočasně zmizela Coca Cola, Pepsi Cola nebo pralinky a čokolády Ferrero Rocher. V závěru je to většinou jako přes kopírák: převáží obchodní pragmatismus, na spory se zapomene a vztah začne nanovo s vysvětlením, že nejdůležitější je spokojený zákazník.

Kvůli pivu Češi drobí nákupy

Návratu Prazdroje do Lidlu však možná pomohla ještě jedna věc - pivo má v řetězcích zásadní strategický význam, protože přetahuje zákazníky. Lidé jsou kvůli jeho nákupu za výhodnou cenu ochotni cestovat mezi řetězci častěji než u jiných druhů zboží. "Ano, pivo má strategický význam, pravidelně se pohybuje v TOP 10 nakupovaných položkách," potvrzuje mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Judita Urbánková.

Fotogalerie

I proto řetězce nabízejí levnější piva pod svými vlastními značkami. Kaufland si od českého pivovaru nechává vyrábět pivo Ambrosius, Lidl pivo Argus nebo pivo s názvem "Pivo světlé výčepní", které nabízí za 5,90 Kč. Z etiket se zákazník nedozví, kdo piva vaří a řetězce o tom mlčí.

"Ano, vyrábíme je, konkrétní podíl na celkovém výstavu ale bohužel nezveřejňujeme. Důvod pro jejich výrobu je především v lepším využití výrobních kapacit v našich pivovarech," říká mluvčí Pivovarů Lobkowicz Barbora Kameníková, které vyrábí piva, prodávaná pod značkou Argus. Pivovary na privátních značkách láká i možnost exportovat skrze značku řetězce do zahraničí.

Loňský rok byl pro pivovary obtížný. Tuzemský trh stále mírně klesá a dál se vyprazdňují hospody. Šest piv z deseti už Češi vypijí doma. Plzeňský Prazdroj, který má téměř poloviční podíl na českém trhu, se tento trend snažil loni na podzim zmírnit zdražením vybraných lahvových a plechovkových piv. Cena se zvedla v průměru o 0,7 procenta.

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

mBank je na prodej, klientů by se to ale dotknout nemělo, říká její šéf

Před 12 lety vstoupila mBank – jako první „nízkonákladová“ banka – do Česka. Postupně přibyli další hráči a dnes...

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Do luxusu investoval i Jaromír Soukup. Nejdražší byt v Česku je dál na prodej

Na samém vrcholu stometrového mrakodrapu V Tower na pražském Pankráci jsou dva penthousy, obecně považované za...

iDNES Premium už používá 150 tisíc lidí. Cena nebude mít konkurenci

Unikátní služba iDNES Premium funguje měsíc. Už bezmála sto padesát tisíc čtenářů oslovil mix exkluzivního čtení a...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Američanovi po užívání léku narostla prsa. J&J zaplatí miliardy

Americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) má zaplatit osm miliard dolarů (bezmála 188...

Babišova francouzská restaurace v Mougins zavřela, měla problémy s penězi

Restaurace Paloma ve francouzském Mougins, která patří do svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše (ANO), ukončila...

Vydavatelství Bontonland končí, může za to zhoršující se situace na trhu

Tradiční prodejce hudebních nosičů Bontonland po čtvrt století na trhu končí. Akcionáři společnosti rozhodli o...

Světlo naděje pro Boeing. Neznámý kupec si pořídil 18 letounů 737 Max

Prodejní sucho výrobce letadel Boeing je u konce. Letouny Boeing 737 Max ještě nepatří do šrotu – v září se firmě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz