Co vedlo k letošnímu téměř sedmiprocentnímu zdražení? Podle mlékařů a obchodníků velký růst poptávky po mléčných výrobcích v Evropské unii a v Asii, nízká produkce mléka v Německu a ve Francii a výpadek dodávek z Austrálie způsobený velkým suchem.
"Mléko ve velkém skupují hlavně mlékárny, které mají sušičky," říká šéf Jaroměřické mlékárny Jiří Věžník. Právě o sušené mléko mají totiž největší zájem v zahraničí a jeho cena šla na evropském trhu nahoru od počátku roku téměř o čtyřicet procent.
Mlékárnám se tedy mnohem více vyplatí mléko sušit a vyvážet než dodávat čerstvé na tuzemský trh. Situace, která tlačí ceny v obchodech nahoru, se už lokálně začíná projevovat také v nedostatku mléka pro výrobce.
"Chtěli bychom zvýšit produkci, ale nemůžeme. Začíná se projevovat nedostatek základní suroviny," říká Augustin Gec, šéf sýrárny Orrero, která vyrábí parmazán a mozzarellu nedaleko Litovle.
Mléčná horečka
Podle obchodníků nelze mluvit přímo o nedostatku na trhu, ale spíše o zdražení ze strany mlékáren, které díky možnosti výhodného vývozu získaly na obchodní řetězce větší bič.
"Když nenakoupím za jejich podmínek, mléko usuší a vyvezou," tvrdí nákupčí obchodního řetězce, který nechce být jmenován.
Na světové mléčné horečce mírně vydělávají také zemědělci. Výkupní cena mléka totiž obvykle v letních měsících klesá, protože mléko obsahuje méně bílkovin, které určují jeho výtěžnost pro výrobce. Ti jsou za ně tedy ochotni platit méně.
Letos výkupní cena stagnuje, od počátku roku klesla jen o tři haléře na litr, zatímco loni byl za stejné období propad ve výši třiceti haléřů.
Lidé z oboru se shodují, že za enormním hladem po mléčných výrobcích stojí vysoká poptávka v Číně, která meziročně roste o patnáct procent a dříve ji uspokojovala především Austrálie a Nový Zéland.
Kvůli velkým suchům tamní produkce nemůže tolik vyvážet a výpadek supluje Evropa a částečně i tuzemské mlékárny.
Rostoucí chuť na mléko má navíc také Evropa a USA. Situaci ještě komplikuje nižší produkce mléka v Německu a ve Francii. Kvůli drahému mléku oznámil zvýšení cen od příštího týdne také kávový řetězec Starbucks. V USA podraží kelímek kávy o devět centů.