Irský nízkonákladový dopravce Ryanair, známý svou agresivní cenovou politikou, patří k průkopníkům levného létání po Evropě.

Irský nízkonákladový dopravce Ryanair, známý svou agresivní cenovou politikou, patří k průkopníkům levného létání po Evropě. | foto: Monika Tomášková, MF DNES

Čeká Česko cenová válka aerolinek? Přiletí Ryanair

  • 76
Letenky mohou na podzim výrazně zlevnit. Nízkonákladové společnosti létající do Prahy totiž chystají výraznou expanzi, která zřejmě povede k dalšímu snížení cen. Nové linky chce zavést slovenský SkyEurope a do Prahy začne od října létat také irský nízkonákladový obr Ryanair.

Do Česka tak míří společnost, která nemá problém na svá letadla nastříkat nápisy zesměšňující konkurenci, jako třeba: "Auf Wiedersehn, Lufthansa" (sbohem, Lufthanso).

A šéf Ryanairu je ochoten se vsadit, že bude chodit po městě nahý, pokud některé aerolinie zruší palivové příplatky.

Ryanair je největší společností svého druhu v Evropě, z Prahy chce létat zatím do pěti různých měst po Evropě. I když ceny letenek klesají v Česku už pět let, Ryanair chce jít v cenové válce ještě dál. Tlačí na co nejnižší cenu, a odpovídá tomu často i kvalita služeb. Lidé musí platit například za každé zavazadlo.

Příchod Ryanairu téměř na každém letišti znamená zlevnění letenek. Častými akcemi se dají včetně poplatků sehnat i pod pět set korun jednu cestu. "Záleží na destinacích, kam budou létat. Pro stávající dopravce to může být velká rána, protože Ryanair drží ceny neskutečně nízko," říká Josef Trejbal ze společnosti Asiana.

Irové už zažádali pražské letiště o "sloty", tedy volné místo pro své lety. "Máme je od Ryanairu předběžně potvrzené, ale neznamená to, že jde o finální stav," uvedla mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí. Irové však mají o Ruzyni velmi vážný zájem.

Zástupci Ryanairu už před časem MF DNES potvrdili svůj zájem v Česku expandovat. Dosud tu mají jedinou linku z Brna do Londýna. Tomasz Kulakowski, manažer prodeje a marketingu Ryanair pro střední Evropu, včera plány v Praze nechtěl komentovat. "Nikdy naše plány nebo jednání s partnery nekomentujeme," vysvětlil.
Podle žádosti, kterou má MF DNES k dispozici, chce Ryanair létat do pěti měst.

Ryanair dosud Česko ve své expanzi opomíjel, a tak tu mnohem větší podíl na trhu získal například easyJet nebo SkyEurope. A dá se čekat, že pokud bude v Praze úspěšný, svoji síť linek tu podstatně rozšíří. Tak jako například v Bratislavě.

Ryanair před měsícem vyhlásil velkou cenovou válku, ceny letenek stlačil na minimum. Do prodeje dal deset milionů letenek zdarma, lidé platí jen příplatky. I přes své nízké ceny však firma vydělává. Za poslední rok přes jedenáct miliard korun.

Ryanair je také pověstný svým přístupem ke konkurenci, používá velmi agresivní marketing. Například na letadla v Itálii si nechal nastříkat nápis "Arrivederci Alitalia!", kterým chtěl ukázat, že jejich příchod bude znamenat konec italského dopravce.

Totéž může ukázat v Praze třeba i v případě Českých aerolinií. Ty z jeho příchodu strach nemají. "Nejsou pro nás přímou konkurencí, nenabízíme produkt založený výlučně na ceně," uvedla mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

Ryanair je největším nízkonákladovým dopravcem v Evropě, kvůli svému přístupu se mu také přezdívá "Lidl mezi aerolinkami". Důrazně tlačí na co nejnižší náklady. A tomu odpovídá i úroveň služeb. Například jedno letadlo Ryanairu má na otočku na letišti 25 minut, běžné společnosti hodinu.

Do Prahy míří i další velký nízkonákladový hráč - malajský milionář Tony Fernandes se svou novou dálkovou levnou společností Air Asia X. Linka však nezačne dříve než příští rok.