Drahota žene Čechy do nájmu, ve městech je ale tvrdá konkurence

  5:00aktualizováno  5:00
Přísnější hypotéky a drahé byty způsobily, že se mnohým Čechům vzdaluje sen o vlastním bydlení. Volí proto nájemní byty, ty je však ve městech stále těžší sehnat. Naopak pronajmout byt asi nebylo nikdy v historii jednodušší. Majitelům, kteří hledají nájemce, stačí zveřejnit inzerát a během několika hodin mohou mít zájemce. A mohou si vybírat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Plánujete vlastní bydlení? Najděte si levnější hypotéku.

„Jsme v situaci, kdy je ve velkých městech kritický nedostatek nájemních bytů. Zájem narůstá především ze strany zahraničních pracovníků, které zaměstnávají personální agentury. Na jednu nabídku průměrně odpoví desítky zájemců,“ potvrzuje Roman Bukovjan, ředitel realitní kanceláře Národní realitní holding.

V Praze se nový nájemní byt pronajme v řádu dnů. Statistika portálu Bezrealitky.cz uvádí pro Prahu v průměru 40 zájemců na jeden inzerát. Zaznamenala však i případ, kdy se na jeden byt hlásilo 647­zájemců. Vysoký zájem o nájmy hlásí také Brno. Z dat portálu Valuo.cz vyplývá, že ve srovnání s obdobím před říjnem 2018 se tam průměrná doba vyvěšení inzerátu zkrátila ve všech bytových kategoriích.

Jak se inzeruje bydlení

Naopak v Praze či Liberci se u některých typů bytů tato lhůta prodloužila. „Dvacet tisíc měsíčně za bydlení v pražském středně velkém bytě je zřejmě příliš a ­lidé raději volí dojíždění. To je nejspíš důvod, proč zde ceny nájmů vzrostly méně než v jiných městech, a naopak se nezkrátila průměrná doba inzerce, jako to bylo v­ Brně nebo Ostravě,“ vysvětluje spoluzakladatel realitního serveru Valuo.cz Radek Šitera.

Nebývalý zájem o pronájmy registrují také další města. „V Plzni je poptávka po nájemním bydlení enormní a mnohonásobně převyšuje nabídku. Podobná situace je i ve městech u západních hranic. Lidé tam přicházejí kvůli blízkosti Německa, kam poté dojíždějí za prací,“ doplňuje Roman Bukovjan.

Pětina lidí nově nedosáhne na hypotéku

K popularitě nájmů přispěla i­ nová pravidla ČNB, která platí od října loňského roku. „Poptávka po nájemních bytech se po zpřísnění podmínek poskytování hypoték viditelně zvýšila,“ říká Kristýna Řezáčová z realitní kanceláře RE/MAX Anděl.

Tento trend potvrzuje i Ondřej Mašín, výkonný ředitel realitní divize Bidli. „Zhruba 20 procent lidí, kteří by na hypotéku ještě loni v ­září dosáhli, na ni dnes se stejnými příjmy nedosáhne. Tato skupina nyní z finančních důvodů preferuje bydlení v pronájmu,“ tvrdí.

Česko se tak blíží standardům západních zemí, zejména Německu, kde dlouhodobě bydlí v nájmu zhruba polovina lidí. Kromě vysokých cen nemovitostí k tomu dnešní mladou generaci vede i touha po větší flexibilitě. „Nájmy jsou například v Praze stejně vysoké nebo vyšší než splátka hypotéky. Zatímco vlastní byt si pořídit nemůžete (protože by splátka překračovala limity od ČNB), stejně vysoký pronájem platit můžete,“ říká ředitel portálu Reality.iDNES.cz Petr Makovský.

Trh už na vzestup zájmu o nájmy částečně zareagoval. „Od třetího čtvrtletí 2018 do dnešního dne vzrostla nabídka bytů k pronájmu na realitních serverech o více než pětinu. Svou roli v tom hraje i trend posledních let, kdy se byty hodně prodávaly na investici, tedy přímo se záměrem výhodného pronájmu,“ vysvětluje Goran Andonov, ředitel Maxima Reality.

Podíl investičních bytů v novostavbách dosahuje podle něj až 40 procent, ve starších domech je to zhruba do 20 procent. Cena nájmu tak bude dál narůstat.

„V minulých letech nájemné v­ Praze nerostlo tak skokově jako ceny bytů ke koupi, ale v roce 2019 se tempo růstu cen srovná,“ předpokládá Andonov. Nejrychleji nyní rostou ceny nájmu v novostavbách, především u nejpopulárnější dispozice 2+kk, podraží však i ceny ve starší zástavbě a panelácích. „Zvýšení nájmů je možné očekávat především ve velkých městech, nejhorší situace bude u menších bytů,“ potvrzuje Petr Makovský.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

VIDEO: V 90. letech to byl hit, teď hrozí zánik. Takto dnes hrají bingo

Hra bingo je součástí balíčku, u kterého plánuje ministerstvo financí navýšit...

Miliony lidí sledovaly v 90. letech každý týden televizní hru Bingo. V roce 2019 si ho mohou lidé zahrát už jen v...

Řetězce vozí z větších dálek: zelí z Makedonie, brambory z Francie

Dochází i zelí. Německý diskont ho vozí z Makedonie.

Nejen cibule z Nového Zélandu. Nákupní oddělení obchodních řetězců musejí sahat do větších dálek než jindy i pro jinou...

Uvnitř reaktoru. Podívali jsme se do srdce Temelína během výměny paliva

Reaktor po výměně části paliva.

Jaderná elektrárna Temelín patří k nejhlídanějším objektům v zemi. A přímo do jejího srdce, k reaktoru, nemůže každý....

Najdete na iDNES.cz