„Jen za prvních sedm měsíců letošního roku byl počet útoků na klienty bank dvojnásobně vyšší než za celý loňský rok. Dramaticky přitom narostly hlavně podvodné telefonáty, tzv. vishing, které patří k těm nejzákeřnějším,“ upozornila Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace.
Před dvěma lety se přitom počet takových podvodů pohyboval v nízkých stovkách, letos mluvíme již o desítkách tisíc. „Téměř každý druhý podvodný telefonát v současné době bohužel končí škodou pro klienta. Průměrné částka, o kterou klienti při těchto útocích přijdou, je přitom dost vysoká, zhruba čtvrt milionu korun,“ doplnila Zahálková.
Digitální doba s sebou nese rizika
Slova ředitelky ČBA potvrzuje i Lukáš Kintr, ředitel Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost. „Žijeme v digitální době, která nám mnohé věci usnadňuje, ale také přináší rizika, a mezi ně patří i rostoucí počet různých kyberútoků. Detekujeme vysoké počty nejen podvodných telefonátů, ale i textových zpráv či emailů, a nelze očekávat, že by se jejich míra měla snižovat.“
„Nejlepší obranou proti těmto pokusům nadále zůstává obecná osvěta, tedy informovanost a poučenost veřejnosti, aby byli lidé schopni vishing a podobné snahy rozpoznat,“ upřesňuje Kintr.
Přibývá také způsobů, jimiž se podvodníci snaží své oběti nachytat. Kromě tradičních podvodných e-mailů, SMS nebo telefonátů přibývá podvodů na sociálních sítích. V takových případech pachatel může dokonce ukrást identitu reálné osoby a pod ní pak kontaktovat její přátele s cílem vylákat z nich peníze.
Porazit inflaci je pro lidi složité. Doba tak přeje investičním podvodům |
Novinkou loňského roku jsou takzvané reverzní inzertní podvody. Terčem útočníků jsou v takovém případě především prodávající, kteří si zvolí jako platební metodu ‚bezpečnou platbu‘, tedy zaslání peněz z karty na kartu, prostřednictvím peněženky zvoleného bazaru.
„Klienti jsou oslovováni údajným kupcem jejich zboží, proto nepředpokládají, že se z nich někdo snaží získat přístupové údaje k účtům a do jejich internetového bankovnictví. Chtějí zboží prodat, a tak slepě spolupracují a vyplňují údaje o svých kartách a přístupech na účet v domnění, že nedělají nic špatně,“ objasnil nový trend Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro kriminální policii.
Rozpoznat podvod pomůže kvíz
Česká bankovní asociace se proto rozhodla spustit vzdělávací kampaň, která má upozornit na sílící nebezpečí podvodů na internetu. Klíčovým prvkem kampaně #nePINdej! je interaktivní vzdělávací Kybertest, který zábavnou formou seznámí veřejnost s nejčastějšími kybernetickými podvody a naučí ji, jak je rozpoznat a jak jim nenaletět.
Kybertest má několik variant, které simulují nejčastější podvodné praktiky dle různých věkových skupin.
„Jiné otázky se tedy generují pro teenagery, jiné pro seniory. Stejně tak jako útoky hackerů – jiné praktiky zkoušejí na mladší generaci, jiné pak na střední a jiné na nejstarší spoluobčany,“ vysvětluje Tomáš Trachta, člen představenstva společnosti Itego, která pro ČBA Kybertest naprogramovala a úzce spolupracovala na realizaci celé kampaně.
Po spuštění testu dostane každý jeho účastník virtuální peníze do „hry“, které musí před podvodnými útoky co nejlépe ochránit. Po každé otázce se lidé dozvědí správné řešení, mohou se z něj tak poučit a dalšímu simulovanému útoku následně nenaletět.
„Naším cílem není lidi nachytat a ukázat jim, jak špatně se v kyberprostoru pohybují. Naším cílem je především vzdělat a naučit co nejvíce občanů, jak praktiky podvodníků odhalit a jak se nenechat hackery okrást,“ vysvětluje Zahálková.