Už žádný Rhodos. Ministerstvo má manuál proti zmatkům při záchraně turistů

Zhruba čtyřem tisícům českých turistů zkomplikoval loňskou dovolenou rozsáhlý požár na řeckém ostrově Rhodos. Zatímco se někteří z hotelů obestoupených plameny museli narychlo evakuovat, jiné turisty cestovní kanceláře na ostrov přivážely.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Aby se situace z července minulého roku neopakovala, svolalo ministerstvo pro místní rozvoj zástupce cestovních kanceláří, státu a pražského letiště k jednání, jak vzájemnou komunikaci a postup při krizových situacích zvládnout výrazně lépe.

„Snahou ministerstva pro místní rozvoj bylo přesvědčit přítomné zástupce největších cestovních kanceláří, aby přijali fakt, že v krizové situaci jsme všichni takzvaně na jedné lodi, a že by tedy měli přerušit konkurenční soutěž,“ řekl MF DNES Petr Waleczko, mluvčí resortu místního rozvoje, který má turistiku ve své gesci.

Evakuace turistů na řeckém ostrově Rhodos (22. července 2023)

Součástí setkání byla rovněž analýza chyb při loňském zvládání situace a informování o ní. Podle Waleczka účastníci vytvořili pětibodový manuál, jak v případě budoucí přírodní katastrofy nebo jiné krizové situace postupovat.

V první řadě vznikla společná diskusní skupina na platformě WhatsApp, v níž jsou zástupci cestovních kanceláří i státní správy. „První, kdo se dozví o krizové situaci, tuto skupinu aktivuje. Následně proběhne videohovor a domluvíme se na hlavních komunikačních bodech, aby veřejnost dostala jednotnou a správnou informaci,“ uvedl poradce ministra Ivana Bartoše pro oblast cestovního ruchu Stanislav Zíma.

Shořela letoviska i olivové háje. Oboje Rhodos živí, říká reportér MF DNES

Právě značný rozptyl v informacích, které se šířily během postupu požáru na řeckém ostrově éterem, byl jedním z nejkritizovanějších nedostatků. Nešlo přitom jen o různá vyjádření zástupců cestovek, ale také o statusy politiků, kteří situaci komentovali na různých sítích, ale ne vždy se znalostí aktuálních informací z místa.

„Zda je reálné sladit komunikaci, se ukáže až v budoucnosti, pokud se něco takového stane. Nicméně vymyšlené je to celkem dobře,“ uvedl marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria Petr Šatný. Dohodu chválí i ostatní oslovené cestovní kanceláře, přestože oficiálně nepřipouštějí, že by v jejich loňském počínání byly rezervy.

Kolik tam máte lidí?

Jako jeden z hlavních problémů se loni přitom ukázalo zjištění skutečného počtu cestujících, které kanceláře v lokalitě mají. Tuto informaci totiž cestovní kanceláře považují za obchodní tajemství, které je při zveřejnění může poškodit. Ministerstvo tak muselo vymyslet, jak od nich zjistit jména klientů, aniž by se dostala do rukou konkurence.

Podle nové dohody se tato data příště budou scházet u ředitele konzulárního odboru na ministerstvu zahraničních věcí. Z tohoto odboru by měla následně vycházet anonymizovaná čísla, z nichž nebude možné zjistit spojení s konkrétním touroperátorem, aby bylo obchodní tajemství zachováno.

Klimatické změny mění cestovní ruch v Evropě. Novým rájem turistů bude sever

Zlepšit by se dle ministerstva měla i vzájemná komunikace cestovních kanceláří. Příkladem může být využívání delegátů jedné cestovní kanceláře klienty ostatních cestovek nebo nabízení volných kapacit v evakuačních autobusech a repatriačních letech klientům konkurence. Ani to totiž není během živelních katastrof automatické.

Loňská zkušenost s požáry na Rhodu ukázala nicméně i některé dobré věci. „Byla vyzdvihnuta rychlost zásahu ministerstva zahraničních věcí, které českým občanům, kteří přišli loni při požárech o doklady, neprodleně vystavilo náhradní cestovní doklady na místě. Získali je tehdy mezi prvními ze všech zemí,“ řekl MF DNES Waleczko. Úřad na ostrov neprodleně vyslal dva úředníky, kteří náhradní doklady lidem vystavovali. Část turistů totiž byla evakuována natolik narychlo, že neměli možnost si dojít ani pro nezbytné věci do hotelu.

Nejmladší z emirátů vystrkuje růžky. Láká investory, vzorem je mu Dubaj

„Smyslem těchto opatření je podle nás sdílení informací, které máme. Ne to, že by asociace cestovních kanceláří nebo ministerstvo nařizovaly cestovním kancelářím, co mají, nebo nemají říkat,“ uvedl mluvčí společnosti Der Touristik Jan Bezděk.

Užší spolupráce s úřady navíc může cestovkám v mnohém prospět. „Důležité pro rozhodování cestovních kanceláří o postupu při nestandardních událostech jsou také data a doporučení od odborníků, které má stát k dispozici. Proto jsme rádi, že budeme moci využívat například stanoviska hasičů, meteorologů, konzulárních pracovníků a dalších, kteří budou na případné schůzky přizváni,“ řekla mluvčí Čedoku Kateřina Pavlíková.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Zatím nic nevíme. Odborníci spekulují, co způsobilo havárii letadla Air India

Video z havárie letadla společnosti Air India naznačuje možné anomálie, které budou nyní zkoumat orgány pro bezpečnost letectví, aby určily příčinu nehody. Odborníci spekulují, že letadlo možná...

Sorry, nic nedostanete. Reebok ruší Čechům až příliš levné objednávky

Přestože se firma Reebok oficiálně ke zpackané slevové akci na svých stránkách, kde místo eur uvedla ceny v českých korunách, nevyjádřila, zákazníci z Česka, kteří si výrazně zlevněné zboží z jejích...

Odvody živnostníků jsou nefér. Ekonomové navrhují snížení paušálů

Danění živnostníků v Česku vytváří nespravedlnosti vůči zaměstnancům, ale i mezi živnostníky navzájem, tvrdí ekonomové z výzkumných společností PAQ Research a RILSA. Přicházejí proto s návrhy, jak to...

Desetikoruna se prodala za 160 tisíc. Vysokou cenu má díky drobnému detailu

V aukci na serveru Aukro.cz se prodala vzácná desetikoruna z roku 1993. Příčinou její vysoké sběratelské hodnoty je snadno přehlédnutelný rozdíl od běžného kusu. Původně měly podobné mince sloužit...

Po seznamkách ghosting ovládl i pohovory. Uchazeči o práci se jednoduše vypaří

Personalisty ve firmách stále více trápí nový sílící trend. Uchazeči o práci si totiž domluví pohovor, ale nakonec na něj vůbec nedorazí a nedají ani vědět. Nebo přijdou, projeví o práci zájem a pak...

Obchod mezi pódii zaujal. Tesco na Rock for People prodalo dvě tuny melounů

Mezi pódia pro vystupující kapely a stánky s pivem a občerstvením se letos na festivalu Rock for People v Hradci Králové vmáčkl i „jednorázový“ supermarket. V areálu vyrostla festivalová prodejna...

18. června 2025

Nejvyšší čas směnit koruny na dovolenou, euro oslabilo. Otálení se může prodražit

Premium

Koruna se nachází vůči euru na svých nejsilnějších úrovních za poslední rok. Během června se jedno euro podává za zhruba 24,80 koruny. Analytici proto radí všem, kdo se chystají na letní dovolenou,...

18. června 2025

Na moderním pracovišti je oslovení „pánové“ nevhodné, rozhodl britský soud

Kvůli oslovení „pánové“ v pracovním mailu zažalovala britská zaměstnankyně svého šéfa a soud jí dal částečně zapravdu. Spor o diskriminaci sice prohrála, podle soudce je však takový slovník na...

17. června 2025  21:54

Všichni do sedel! Beyoncé rozpoutala westernové šílenství, firmy sčítají zisky

Kamínky, kovbojské klobouky a boty a také spousta džínoviny. To není kulisa k rozlučkovému večírku se svobodou, outfit na festival Glastonbury anebo nashvillské rodeo, ale fronty před londýnským...

17. června 2025

Desetikoruna se prodala za 160 tisíc. Vysokou cenu má díky drobnému detailu

V aukci na serveru Aukro.cz se prodala vzácná desetikoruna z roku 1993. Příčinou její vysoké sběratelské hodnoty je snadno přehlédnutelný rozdíl od běžného kusu. Původně měly podobné mince sloužit...

17. června 2025  19:53

Nejlepším místem k životu je Kodaň. Evropská města propadla kvůli bezpečnosti

Hlavní a největší město Dánska zaznamenalo nejlepší skóre v oblasti stability, vzdělávání a infrastruktury, vyšlo najevo z aktuálního žebříčku Global Livability Index 2025, který sestavuje list The...

17. června 2025

Fittipaldi dal nohu z plynu. Závodní legenda se stala tváří limonády od Kofoly

Prémiová citrusová limonáda Targa Florio, kterou v roce 2021 uvedla na trh společnost Kofola, navázala spolupráci s dvojnásobným mistrem světa Formule 1 Emersonem Fittipaldim. Značka inspirovaná...

17. června 2025  16:04

Terminál 21. století u vysokorychlostní trati na Kolínsku, SŽ ukázala vizualizace

Správa železnic (SŽ) dnes představila vítězný architektonicko-urbanistický návrh přestupního terminálu vysokorychlostní trati Kořenice - Bečváry na Kolínsku. Vítězný návrh českého ateliéru Boele...

17. června 2025  16:04

Kolik vydrží králík. Duracell žaluje konkurenta kvůli klamavé reklamě

Ve Spojených státech vypukl soudní spor mezi dvěma největšími výrobci baterií. Společnost Duracell, za kterou stojí investiční skupina Berkshire Hathaway Warrena Buffeta, podala žalobu na konkurenční...

17. června 2025  14:12

Hlasujte pro ekologický projekt roku. E.ON Energy Globe představil šestici finalistů

Advertorial

Letošní ročník soutěže E.ON Energy Globe zná šest finalistů. O vítězi, který si odnese 500 tisíc korun a titul Ekologický projekt roku, rozhodne veřejnost v právě probíhajícím hlasování. Vítěz bude...

17. června 2025  11:30

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dvacet tisíc za pár stovek i několik tisíc. Index srovnává výhodnost půjček

Rozdíly mezi půjčkami zůstávají obrovské. Někteří poskytovatelé si za měsíční úvěr ve výši 20 tisíc korun účtují pár stokorun, jiní až osm tisíc. Zjistil to nový Index odpovědného úvěrování, který...

17. června 2025  11:11

Důraz na zelený pohon a automatizaci. Hamburk představil trendy městské mobility

Dekarbonizace a alternativní pohony, nulové emise, udržitelnost, umělá inteligence pro bezpečnější mobilitu, ale také pohoda cestujících a cenová dostupnost dopravy, To jsou nejnaléhavější otázky...

17. června 2025  10:40
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.