V ČR brzy počet vyrobených aut překročí milion.

V ČR brzy počet vyrobených aut překročí milion. | foto: Adam B. Bartoš, iDNES.cz

Automobilky chrlí auta, brzy překročí milion za rok

  • 11
Loňský rok byl pro automobilky rekordní, letošní bude zřejmě také. Loni se v Česku vyrobilo 855 832 vozů, o dvě pětiny více než v předchozím roce. Letos, nejpozději příští rok, by to mělo být už přes milion vozidel.

Na brněnském autosalonu to podle ČTK prohlásil předseda Sdružení automobilového průmyslu a šéf dozorčí rady Škody Vratislav Kulhánek. Za pravdu mu dávají i ekonomové.

"O tom čísle se hodně mluví," potvrdil iDNES.cz Jan Procházka ze společnosti Cyrrus. Podle něj se o rozvoj zasloužily hlavně investiční pobídky.

"V minulých letech nám to určitě neskutečným způsobem pomohlo. Investiční pobídky tohoto typu měly svůj význam. Určitě byly efektivnější než pobídky na hranické obrazovky, po kterých není poptávka. Z dlouhodobého hlediska se hledají nové alternativy. Pobídky se ruší nebo se vztahují na práce s vyšší přidanou hodnotou," řekl iDNES.cz.

Naprostá většina všech vyrobených vozů byly osobní a lehké užitkové - 850 tisíc.

V rozhovoru pro týdeník Ekonom mluvil o nečekaně vysoké poptávce člen představenstva Škody Martin Jahn. Automobilka podle něj potřebuje letos vyrobit namísto původně plánovaných 580 tisíc vozů 616 tisíc. Podobně tomu bude i v příštím roce, kdy automobilka bude muset vyrobit přes 650 tisíc vozů.

Milion českých vozů je letos nebo napřesrok reálné číslo i pro analytika společnosti Cyrrus Jana Procházku.

Česká auta zdaleka nekončí jen na tuzemském trhu. Celkový export dosáhl 480 miliard korun. Naprostá většina - asi 88 procent - směřovala do Unie.

Další automobilka nejspíš nebude
Vyšší produkce si žádá i více pracovních míst. Počet pracovníků v oboru se loni zvýšil o více než dvanáct a půl tisíce na 117 963 lidí, píše ČTK.

"S ekonomikou v České republice je trochu problém. Ona velice dobře funguje, tvoří nová pracovní místa. Ale ta už jsou velice složitě naplnitelná a nejvíce je to vidět právě v automobilovém průmyslu, ale nejen v něm," říká Procházka.

"Sehnat makléře není v dnešní době vůbec jednoduché a neustále se zvyšují nároky absolventů, kteří si moc dobře uvědomují, že už není tak velký převis poptávky," dodal.

Za vyšší mzdy v polovině dubna stávkovali zaměstnanci Škody. K téměř 25 tisícům si nakonec vymohli 13procentní růst. Právě rostoucí benefity i platy ale ekonomiku zřejmě zase trochu zpomalí.

I přes obrovský růst je jen málo pravděpodobné, že by v Česku byl prostor pro ještě jednu velkou automobilku.

"Je tu rozhodně místo pro nějaké doplňkové služby. Pro firmy, které dělají plasty, těsnění, součástky, o kterých se moc neví, tu určitě prostor ještě je," uzavřel analytik.

,