„Každý, kdo v termínu 6. června – 31. července 2016 čtyřikrát natankuje minimálně 30 litrů paliva Shell FuelSave nebo dvakrát 30 litrů výkonného paliva Shell V-Power Nitro+, získá jedinečnou příležitost obdržet jeden z modelů za pouhých 29 Kč,“ lákal Shell začátkem června v tiskové zprávě na akci s názvem „Sbírejte modely svých snů“.
Odměnou za čtyři samolepky, svědčící o nákupu paliva, měly být slevy na limitovanou edici modelů Ferrari od značky Bburago. Místo běžných 250 korun byla autíčka pro účastníky akce za 29 korun.
Na naplnění všech slibů z promo zprávy ale nedošlo. O tři týdny dříve než bylo avizováno - v neděli 10. července - Shell akci ukončil. Na svém webu firma informovala, že akce byla „úplně ukončena“ z důvodu vyprodání zásob modelů.
„Od tohoto dne (10. července) již tedy není možné na žádné z čerpacích stanic Shell sbírat samolepky, ani zakoupit model Ferrari za 29,- Kč po předložení 4 nasbíraných samolepek,“ píše se na webu.
Zájem zákazníků Shell překvapil
Mluvčí společnosti Shell Petr Šindler vysvětluje předčasné ukončení akce velkým zájmem. Množství autíček bylo podle něj odvozeno z předchozích podobných kampaní. Velký zájem zákazníků ale Shell překvapil a autíčka se vyprodala dříve. Kolik přesně modelů měl Shell připraveno, firma říci nechce.
„Jakmile byly zásoby modelů na konkrétní čerpací stanici vyčerpány, obsluha tuto informaci ihned umístila k tankovacím stojanům i do obchodu. Jelikož byla kampaň již ukončena, zákazníci bohužel již nemají možnost získat další samolepky,“ říká Šindler s tím, že firma předem informovala o tom, že nabídka platí jen do vyprodání zásob.
V podmínkách akce dostupných na webu se skutečně uvádí, že akce probíhá „do 31. 7. 2016 včetně nebo do vyprodání zásob“.
I Šindler přiznává, že se ale zákazníci na Shell ohledně předčasně ukončené akce obracejí a zákaznické centrum jejich komentáře řeší. Podmínky akce zároveň uvádí, že věcně příslušným subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů souvisejících s akcí je Česká obchodní inspekce.
To potvrzuje i mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. Zároveň ale dodává, že stížnosti v podobných případech z pohledu zákazníka většinou úspěšně nekončí.
„Pokud je spotřebitel seznámen s tím, že akce platí do vyprodání zásob a někdy ve druhé polovině akce potom zásoby dojdou, pak v obecné rovině mohu sdělit, že inspekce neshledala v minulosti v obdobných případech porušení zákona, tedy klamavou praktiku,“ vysvětluje Fröhlich.
Akce končí předčasně často
K podobným problémům s časově omezenými věrnostními programy v poslední době dochází v českém maloobchodním prostředí poměrně často.
Loni v prosinci se například Lidl dostal pod palbu nespokojených zákazníků - někteří hrozili i žalobami - když mu předčasně došly nože coby odměna za nasbírané body. Lidl poté slíbil odškodnit nespokojené zákazníky dárkovým setem (psali jsme zde).
Ve stejné době předčasně došla i pohádková DVD, které řetězec Albert nabízel zákazníkům za útratu převyšující 2000 korun (více čtěte zde).
Jinou nepříjemnost zase loni řešil řetězec večerek Žabka. Tam nabízeli za odměnu plyšové postavičky z herní série Angry Birds. To ale jen do doby, než si finská firma vynutila zastavení akce. Žabka se totiž spojila s dodavatelem, který měl sice práva na prodej originálních plyšáků, exkluzivní licenci na obchodní promo akce držela ale jiná firma (celý problém jsme popsali zde).