Ranní památeční foto před policejní stanicí v Ube

Ranní památeční foto před policejní stanicí v Ube | foto: Archiv Zuzany Blažkové

Nejste Japonci, řekli nám v lázních. Nakonec spíme na policejní stanici

Od posledních kilometrů na Honšú už jsme neměli žádná očekávání. Těšili jsme se totiž na novou destinaci, Kjúšú. Jenže jak to tak bývá, největší dobrodružství se naplánovat nedá. A tak se rozloučení s největším japonským ostrovem konalo v nečekané společnosti desítek policistů.

Naštěstí jsme vyvázli bez ztráty kytičky a díky podzemnímu tunelu dojeli po svých na poslední ze čtyř hlavních japonských ostrovů. Cyklovýpravu bylo nutno na dva týdny zastavit. Na sníh a mráz jsme však vyzráli poměrně originálně.

Po opuštění Hirošimy a znovunastolení kempovacího režimu jsme se vzbudili do křupacího stanu. Pára z našich těl nejdřív na plachtě našeho khaki domečku zkondenzovala a k ránu zamrzla do souvislé vrstvy.

Další den jsme se tedy moc těšili na prohřátí v onsenu. Městečko Ube mělo podle Google Maps jedny populární lázně spojené s restaurací. Mířili jsme tedy rovnou k nim, ale nejdřív bylo třeba postavit stan.

Jeden laskavý místní sportovec nám zpestřil budování nebývalou pohostinností. Potkal nás na semaforu, kde jsme pokecali, dali jsme mu vizitku a vyměnili si milá slova. Řekli jsme mu, kde hodláme nocovat, takže nás i po půl hodině od seznámení našel ve zmíněném parku.

Hora Yufu poprášená únorovou nadílkou

S úsměvem od ucha k uchu se k nám přiřítil: „Welcome to my hometown, Ube city! Please have a nice time in Japan.“ Z ledvinky nám podal lahev šumivého saké i s dvěma papírovými kelímky, otočil se a byl fuč!

Dojatí lahev balíme a míříme v laskavé auře do onsenu Frespa. Nu, svět musí být v rovnováze, a tak o co příjemnější první dojem z Ube nám zařídil pán, o to horší druhý dojem dělají lázně.

Cizincům vstup zakázán

Po Japonsku na kolech kroužíme už devět měsíců a za tu dobu jsme se myli v tolika onsenech, že to ani nespočítáme. Vždy s námi bylo zacházeno víceméně jako s místními. Výjimka potvrzuje pravidlo, a tak nemůžeme nejdřív uvěřit svým uším, když nás recepční Frespa odmítají do koupelí pustit.

„Naše lázně jsou pouze pro japonsky hovořící hosty. Kdyby nastala krizová situace, nebudou s vámi zaměstnanci schopni komunikovat, takže by pro vás bylo nebezpečné vstupovat,“ sděluje nám prostřednictvím Google Translate manažerka.

Poslední fotka na Honšú a hurá tunelem na Kjúšú!

Po několika pokusech o prolomení nesmyslného pravidla rezignujeme. Jelikož nám odmítli prodat i večeři, rozjedli jsme ve vstupních prostorách komplexu vlastní, venku pršelo. Záhy se k nám dostavila další pracovnice s omluvou, že zde přinesené jídlo konzumovat také nesmíme. To už se v nás nahromaděná frustrace neudržela a brigádnici jsem se pokusila vysvětlit, že považujeme přístup Frespa za diskriminační.

Kvůli jazykové bariéře nešlo o diskusi plodnou, ale část, kdy jsem zmiňovala policii, zaslechla manažerka. Bohužel nerozuměla mé větě, ale usoudila, že chceme zavolat strážce zákona. Když jsme se tedy začali balit k odchodu, brigádnice nás požádala o setrvání, protože jednotka už je na cestě.

Přeci nebudete spát v dešti v parku!

Na české vyvrhely nedorazil jeden, dva ani tři policisté. Obklíčilo nás jich rovnou sedm. Po prvotním znervóznění jsme rychle pochopili, že jde o komedii i pro příslušníky zákona. S pravidly onsenu nesouhlasí, nechápou je, ale respektovat je musíme.

Postupně se vyptávají na naši výpravu, fotí si doklady a zajímají se o naše historky z cest. Netrvá dlouho a kapitán jednotky žádá manažerku Frespa o potravinovou folii, do níž nám záhy policistky balí rozjedenou večeři. Když se kapitán dozvídá, že máme postavený stan v nedalekém parku, netváří se spokojeně.

Zatímco v každé jiné zemi by nám nakázali odjezd a třeba i uštědřili pokutu, Japonci k problému přistoupili diplomaticky: „Nechcete radši přespat u nás na stanici? Je tam sucho a teplo,“ nabídl řešení kapitán. O takový zážitek se samozřejmě hlásíme všemi deseti. Eskorta se zapnutými světly nás doprovázela celý kilometr, na každé křižovatce trpělivě čekali a ukazovali nám směr.

Most mezi Honšú a Kjúšú, po kterém jsme mysleli, že pojedeme

Po zaparkování kol v hale obří budovy nás sám kapitán se svým řidičem svezli do parku a v dešti nám pomohli složit stan. Poklábosili jsme o Japonsku a o pivu, tom zlatém moku, který tak snadno staví mezinárodní mosty…

Na sražených lavicích, s rozsvícenými světly a celonočním provozem stanice se o kvalitním spánku hovořit sice nedalo, ale historka stála i za probdělou noc. Ráno jsme poděkovali ranní směně, která nechápala, co pohledávají dva bílí vagabundi s koly v jejich revíru, a vyrazili směr Kjúšú.

Tunelem na Kjúšú a šup do love hotelu

Mezi Hokkaidem a Honšú i mezi Honšú i Šikoku jsme museli využít trajektů. Zpět ze Šikoku na Honšú se dalo přejet po mostech spojujících malé ostrůvky. Při dobývání posledního ze čtyř hlavních japonských ostrovů nás čekala novinka: podmořský tunel.

Love hotely jsou překvapivě nejvýhodnějším japonským ubytováním

Z Honšú na Kjúšú procházíme podmořským tunelem.

Zaplatili jsme vstupné ve výši celých čtyř korun za osobu a po 775 metrech fotili slavnostní selfie. Na větší oslavy nezbyl čas, protože předpověď pro nás hrozivého počasí se blížila. Zbývaly nám dva dny, abychom dosvištěli do 150 kilometrů a 1 000 výškových metrů vzdáleného úkrytu.

První noc na novém ostrově jsme měli štěstí a opět narazili na snové japonské ubytování: love hotel. Za tisíc korun na noc i se snídaní jsme nabrali síly v obřím apartmá s podsvícenou vířivkou a vlastní saunou. Naše turistická kola sice v garáži působila trochu nepatřičně, přeci jen většina hostů přijíždí lásku dělat spíše v autech, ale aspoň měli zaměstnanci skrze CCTV pozdvižení.

Odpočatí z královské postele jsme došlapali na úpatí hor, do města Usa. Na cedulích stál název velkými písmeny, takže jsme poslali rodičům fotku z USA a přenocovali ve stanu před onsenem, jehož provozovatelé nám ráno donesli tolik sladkostí, že už nešlo ty strmé silnice do hor nedojet.

Chudák manžel finální úsek protrpěl, protože kromě započatého deště a stoupání ho mořila prodřená kůže v tříslech. Daň za dlouhodobé ježdění v sedle je zvlášť pro chlapy někdy dost bolestná.

Wwoofing aneb za práci jídlo a pokoj

Na takřka dva týdny se nám domovem stal Yufuin, brána do národního parku Aso Kuju. Poprvé v životě jsme využili sítě wwoof, která sdružuje povětšinou ekofarmáře a dobrovolníky. V principu jde o výměnu práce za ubytování a stravu, navíc se dobrovolníci mají šanci naučit dovednosti, které jim třeba v městském stylu života chybí.

Yufuin Country Road Youth Hostel, v němž jsme dva týdny wwoofovali.

Nám se poštěstilo najít na této platformě mládežnický hostel. V mrazu bych na farmě asi se svou zimomřivostí pracovat nezvládla! V Yufuin Country Road jsme od rodinných majitelů obdrželi zástěry, jasně daný rozvrh a pokojík bez oken a se stropem nižším, než měříme, takže dardy do hlavy byly na denním pořádku.

Ranní směna začíná v sedm, servíruje se snídaně, po přestávce se uklízí. Kolem jedenácté dostáváme padla a do večerní směny si stíháme dělat vlastní online práci. Do služby s námi chodil i další wwoofer, mladý Malajec Lee, se kterým jsme si užili hodně legrace.

Naši první zkušenost s wwoofingem hodnotíme pozitivně

Jako tři kancelářští pracanti jsme měli poprvé šanci zkusit zaměstnání v pohostinství a všichni jsme se shodli, že jde o robotu opravdu náročnou. Budeme si odteď více považovat každého servírovaného jídla v restauraci, fakt.

I přes fyzickou a někdy i psychickou náročnost jsme byli moc rádi za teplý a suchý přechodný úkryt. V sobotu 22. února vysvitlo slunce, sníh roztál a k našemu potěšení zase nastal čas šlápnout do pedálů!

Novomanželé dorazili na kolech na ostrov Kjúšú.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz