Sobota 25. června 2022, svátek má Ivan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. června 2022 Ivan

Zelené autobusy pro turisty na Šumavě přicházejí o podporu obcí

  8:56
Některé šumavské obce přestanou letos poprvé přispívat na provoz Zelených autobusů. Podle starostů nemají moc velký efekt a běžných aut na Šumavě neubývá. Bude je tak muset více dotovat národní park.

Na Kvildě ještě nevědí, zda z rozpočtu obce budou na provoz Zelených autobusů přispívat, nebo ne. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Zelené autobusy, které vozí po Šumavě turisty v letních měsících, měly původně přispívat k omezení počtu automobilů v šumavském národním parku. Přepravily už přes dva miliony lidí, každoročně je využije přibližně sto tisíc cestujících. Svou 23. sezonu zahájí poprvé bez podpory všech obcí nebo krajů, které dříve Správě NP Šumava na jejich provoz přispívaly.

„Víme už například, že nedostaneme podporu od Plzeňského kraje, který loni přispíval 300 tisíc korun. A také třeba od obce Borová Lada. Neznamená to, že autobusy nevyjedou, ale budeme na ně muset vynakládat větší částku z našeho rozpočtu,“ říká mluvčí Správy NP Šumava Jan Dvořák.

Autobusy vozí turisty ve dvou oblastech Šumavy. Propojují obce centrální Šumavy, jako je Kvilda, Horská Kvilda či Modrava s Železnou Rudou, a vyjíždějí i v jižní části Šumavy v okolí Nové Pece, Stožce a Jeleních Vrchů.

Například na Borová Lada ale vůbec nezajíždějí. Podle starostky obce Jany Hrazánkové je právě toto hlavní důvod, proč obec ze svého rozpočtu na provoz autobusů letos nepřispěje, ačkoli to v minulých letech patřilo k standardním obyčejům.

„I když k nám autobusy nezajížděly, mysleli jsme si, že když budou vozit turisty na Bučinu, zvýší se návštěvnost i u nás v obci. Dlouhodobě ale zjišťujeme, že to tenhle efekt nemá. A tak není důvod investovat peníze, které potřebujeme jinde,“ vysvětluje Hrazánková.

Jedním z důvodů, proč se v polovině 90. let Zelené autobusy zaváděly, byla snaha o propagaci ekologicky šetrnější dopravy v přírodně cenném území.

Jenže kvůli autobusům na Šumavě rozhodně aut neubývá. „Žádné záznamy o vývoji počtu aut nemáme, každému je ale jasné, že jejich počet strmě stoupá i tady. Na druhou stranu, Zelené autobusy využívá každoročně okolo sta tisíce lidí. Chceme je proto nadále zachovat jako službu pro určitý typ turistů, kteří jim dávají přednost,“ podotýká Dvořák.

Zatím není jasné, nakolik se pro letošní rok změní jízdní řády autobusů, podle mluvčího nebudou ale úpravy nijak dramatické. A ani nemohou být.

„Velmi nás mrzí, že někteří starostové a Plzeňský kraj odmítají přispět na Zelené autobusy. Tuto službu vnímáme jako podporu turismu a tedy i podporu podnikání a občanů šumavských obcí, proto jsme připraveni do ní vložit více peněz. Rozvoj území Šumavy je totiž úkolem nejen Správy NP Šumava, ale také obcí i krajů. A projekt Zelených autobusů byl doposud pozitivním příkladem spolupráce. Bohužel ale za stávající situace není možné ani přemýšlet o tom, že bychom jejich provoz rozšířili na období od poloviny června do poloviny září,“ říká mluvčí Dvořák.

„Gradují spory mezi starosty a parkem“

Zelené autobusy stále podporují obce Horská Kvilda, Prášily nebo třeba Kašperské Hory, i když přes ně autobusy nejezdí.

„Nijak se netajím tím, že také patřím ke kritikům toho, jak jsou autobusy financované. A chápu některé starosty, že se rozhodli po letech věc nepodpořit. Pro letošní sezonu jsme se ale rozhodli nic neměnit a autobusy budeme podporovat i přesto, že přes Kašperské Hory nejezdí. Bereme to tak, že jsme součástí regionu a že běžné turisty nezajímají nějaké šumavské spory,“ míní starosta Kašperských Hor a také předseda Svazu šumavských obcí Petr Málek.

Podle něj bude nutné pro příští sezonu zhodnotit efektivitu projektu a toho, jak jsou vynakládané peníze využité. Před letošní sezonou by se ale něco podobného už nemohlo stihnout.

„Ten koncept se nám nelíbí. Je to ale jen špička ledovce. Pořád jde o spory mezi starosty a národním parkem. Ten měl být podle toho, co se dohodlo v minulosti, garantem rozvoje celého území. Teď ale jeho rozvoji naopak brání. Vybírají se nekoncepční řešení, nevede se poctivý dialog. Změna bude trvat dlouho a bude hodně složitá,“ myslí si Málek.

Proti tomu se ale ohrazuje ředitel Správy NP Šumava Pavel Hubený. „Není pravdou, že bychom bránili rozvoji území. Právě to, že Zelené autobusy chceme udržet i za tu cenu, že bychom je museli platit celé zhruba 1,5 milionem korun, je toho jasným důkazem. Navíc na dalším postupu v této problematice jsme se dohodli přímo s panem Málkem na posledním zasedání Výkonného výboru NP Šumava,“ doplňuje Hubený.

Jisté je, že turisté i přes změny v jejich financování o autobusy nepřijdou ani v letošním roce. Vyrážet budou o prázdninách na podobných trasách jako loni a jejich cena se zvyšovat nebude. Třeba na Kvildě ještě nevědí, zda z rozpočtu obce budou na provoz přispívat, nebo ne.

„Starosta Modravy Antonín Schubert byl teď na dovolené v zahraničí a nestihli jsme to společně probrat. Přitom se to týká obou našich obcí a regionu, takže chci znát jeho názor. Je mi trochu líto, že mají autobusy jezdit jen o prázdninách, bylo by lepší, kdyby jezdily od poloviny června do poloviny září. Tak to bylo asi před dvěma lety. Jenže o tom tenkrát správa nikoho neinformovala, v médiích to nebylo dostatečně prodané a lidé o tom nevěděli,“ připomíná kvildský starosta Václav Vostradovský.

Na vyjádření dalších obcí tak Správa NP Šumava stále čeká, tento týden by pak měli o případném příspěvku rozhodnout i zastupitelé Jihočeského kraje.

  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Lákavá výzva, ale nemůžu. Poslanec Vojtko odmítl převzít Gazdíkův resort

Poslanec za STAN Viktor Vojtko odmítl nabídku na vedení ministerstva školství. Jeden z možných kandidátů na ministra to...

VIDEO: Na elektrokoloběžce jely po stezce dvě dívky, srazily se s cyklistkou

Dvě podobné nehody za účasti sdílených elektrokoloběžek vyšetřují v posledních dnech českobudějovičtí policisté. Při...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Matka, která se chtěla utopit s batoletem v řece, dostala jedenáct let

Krajský soud v Českých Budějovicích poslal na jedenáct let do vězení ženu, která se podle obžaloby loni v prosinci...

Bárta vybojoval v Kovářově už sedmý domácí titul z cyklistické časovky

Cyklista Jan Bárta si na společném mistrovství Česka a Slovenska v jihočeském Kovářově vyjel už sedmý domácí titul v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na opraveném vlakovém nádraží ve Veselí se lidé fotí u maleb na zdech

Rekonstrukce výpravní budovy ve Veselí nad Lužnicí na Táborsku je po roce hotová. Vyšla na 61,8 milionu korun. Oprava...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Plánovaná oprava chaty Mládí na Šumavě se ruší, kraj ji raději prodá

Známá chata Mládí na Šumavě z 80. let je ztrátová a chátrá už několik desítek let. Cena za její opravu by tak mohla...

Odborníci vypustili do Teplé Vltavy na Šumavě uměle odchované perlorodky

Správa Národního parku Šumava se snaží zvyšovat počty perlorodek v Teplé Vltavě. Odborníci mlže uměle odchovávají a pak...

Jižní Čechy, druhé nejlepší místo k životu. Přibývají byty, schází lékaři

Jihočeský kraj skončil druhý v průzkumu Místo pro život. Porota ocenila sociální služby, třídění odpadu či nízkou...

Matka, která se chtěla utopit s batoletem v řece, dostala jedenáct let

Krajský soud v Českých Budějovicích poslal na jedenáct let do vězení ženu, která se podle obžaloby loni v prosinci...

Agáta Hanychová chodí s Jaromírem Soukupem

Bývalá modelka a moderátorka Agáta Hanychová (37) má po nedávném rozchodu se slovenským lékařem Andrejem Nikovem nový...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

RECENZE: Koncert Guns N’Roses táhl ke dnu falešně kňourající Axl

Jít na koncert kapely Guns N’Roses je jako sázka do loterie. Na instrumentální výkony se můžete spolehnout, ale co se...