Přívoz výrazně zkrátí cestu, kterou by jinak lidé museli ujet kolem přehrady. Loď se na hladinu vrátila po měsíci.
„Jednalo se o krátkodobou odstávku, kdy jsme využili toho, že v únoru Lipno zamrzlo, a proto jsme zahájili před- a posezonní údržbu. Byla zaměřená převážně na strojní zařízení, jako je motor a pohonné části lodi. Vyměnili jsme elektromagnetické spojky,“ uvedl Petr Tahotný z Městského úřadu Horní Planá.
Přívoz jménem Pionýr absolvoval rozsáhlejší rekonstrukci při loňské odstávce. Práce se týkaly především opravy motoru a výměny pláště pod čarou ponoru. Stály pět milionů korun.
Nyní jezdí podle pravidelného řádu. Zatím však bude denně v provozu jen do 17.30 hodin, což je o dvě hodiny kratší doba, než tomu bylo v minulých sezonách.
„V současnosti máme jednoho kapitána na dlouhodobé zdravotní neschopnosti. Proto jsme v jarních měsících, dokud nebudeme mít plný stav zaměstnanců, museli zkrátit provoz,“ uvedl Tahotný.
Loňský rok nebyl z jeho pohledu ničím výjimečný. Byl znát dílčí úbytek turistů, převážně cyklistů. Na mírném poklesu příjmů z jízdného měla vliv i generální rekonstrukce přívozu a s tím spojené pozdější zahájení provozu.
Tarif se pro letošní sezonu nemění, cestující zaplatí za cestu přes lipenskou nádrž 20 korun.
Přes přehradu jezdí také přívozy ve Frymburku a Dolní Vltavici, které však využívají především turisté. Z Frymburku vyrazí do Přední Výtoně poprvé po zimní přestávce zhruba za měsíc. Už je na vodě, ale jeho provozovatel Antonín Labaj ho nyní opravuje.
Přívoz mezi Dolní Vltavicí a Kyselovem pak zahájí sezonu v květnu. Přestože jde převážně o turistické trasy, zájem o lodní dopravu na lipenské přehradě je vysoký. Například ve Frymburku cestu přes přehradu v průměru v sezoně využije 70 tisíc cestujících.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz