Teď nad novou stavbou bdí posvěcená soška svaté Barbory, patronky horníků. Když bude na pracovníky a stroje dobře dohlížet, už v létě příštího roku bude na místě začátek tunelu Deboreč.
Jím se později začnou prohánět rychlíky mezi Českými Budějovicemi a Prahou, které zkrátí a zrychlí cestu z Tábora do hlavního města na jednu hodinu. Dnes jim to trvá minimálně o 15 minut déle.
Tunel je jednou z hlavních staveb modernizace železnice mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi, která začala před půl rokem. Minulý čtvrtek ražbu slavnostně zahájila Správa železniční dopravní cesty.
Název Deboreč dostane podle vrchu, který se nachází nad ním. Bude to kratší ze dvou tunelů, které se stanou součástí čtvrtého železničního koridoru. Ražba začala na výjezdu blíže k Praze nedaleko hranic Středočeského a Jihočeského kraje.
„Proražení včetně primárního ostění předpokládáme v červenci příštího roku,“ potvrdila Radka Pistoriusová, mluvčí SŽDC. Modernizace trati Sudoměřice – Votice o délce téměř 20 kilometrů je jednou z posledních částí modernizací na čtvrtém koridoru, který spojuje Německo a Rakousko přes Děčín, Prahu a Budějovice.
Na dosud jednokolejném úseku přibude druhá kolej, dva tunely a také nová železniční stanice Červený Újezd. Stavební práce, které má na starosti společnost OHL ŽS, mají být dokončené v lednu roku 2022.
„Rychlost vlaků se pak zvýší na 160 km/h, což umožní snížit jízdní dobu expresů mezi Prahou a Táborem na jednu hodinu,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Druhý tunel v úseku bude ještě delší, ponese jméno Mezno a měřit bude 840 metrů, jeho dokončení je naplánované o rok později. Od trasy dnešní trati se ta nová hodně odchýlí, což bude znamenat její zkrácení o dva kilometry, a proto také výrazné zkrácení doby jízdy.
Dosavadní stanice Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky nahradí jediná s názvem Červený Újezd. Doplní ji zastávky Mezno, Střezimíř, Červený Újezd, Ješetice a Heřmaničky. V hlubokém údolí mezi zastávkami Ješetice a Heřmaničky vybudují stavbaři celkem tři dlouhé mosty. Nejdelší z nich dosáhne délky 244 metrů.
Tunel Deboreč budou stavbaři razit takzvanou novou rakouskou tunelovací metodou. Hned po ražbě se začíná umisťovat první ostění. Po prorážce se pak pomocí bednicí formy instaluje ještě druhá stěna. Firma prorazí 562 metrů, zbytek bude hloubený.
Společnost OHL ŽS má už s modernizací koridoru zkušenosti, prováděla i část Tábor – Sudoměřice se Sudoměřickým tunelem. Deboreč pro ni bude razit společnost Tubau.
„Úvodní desítky metrů tunelu budou práce probíhat v geologicky méně příznivých podmínkách. Ve střední části by měl masiv zpevnit a využijeme trhací práce, čímž se zefektivní postup výstavby,“ uvedl generální ředitel OHL ŽS Roman Kocúrek.
Celkové náklady na úsek Sudoměřice – Votice jsou 7,16 miliardy korun bez daně. V případě schválení žádosti z Operačního programu Doprava může příspěvek od Evropské unie činit až 5,2 miliardy korun.
Na koridoru mezi Budějovicemi a Prahou stále chybí zmodernizovat úsek Soběslav - Doubí na Táborsku a pak ještě jeden zásadní úsek, a to Nemanice - Ševětín na Českobudějovicku.
Jeho přípravu však provázejí komplikace a letité debaty o vedení trasy. Součástí má být i nejdelší železniční tunel v republice - Chotýčanský na Budějovicku, který by měl měřit až pět kilometrů. I proto se jedná o velmi nákladnou stavbu, odhady byly kolem 11 miliard korun.
Ve chvíli, kdy bude modernizace koridoru kompletně hotová, budou vlaky z Budějovic do Prahy jezdit hodinu a půl. Nyní se expresní spoje tlačí ke dvěma hodinám.