"Pro nás je to dobré rozhodnutí. Na to, že se tyto dvě trasy nesrovnaly, upozorňujeme již několik let," uvedl starosta Dolních Dunajovic Josef Hasník.
Přiznal, že když začátkem dubna z programu vlády zjistil, že má ještě tento měsíc rozhodnout o R 52, vyburcovalo ho to k další aktivitě. "Za obec jsem poslal všem ministrům dopis," říká starosta. Alexander Vondra už Dunajovickým odepsal a telefonicky se ozvali i z dalších dvou ministerstev.
Na posouzení obou variant netlačí jen obce, ale i ekologové, občanská sdružení a i ombudsman upozornil, že se při přípravě této komunikace nepostupuje správně.
Rozhodnutí v pondělí nepadlo
Vláda měla o definitivní trase rozhodnout v pondělí, místo toho však nařídila ministru dopravy Aleši Řebíčkovi, aby do konce května předložil časové a ekonomické vyhodnocení obou variant. "Neshodujeme se zcela na těch variantách, je řada důvodů je prošetřit," odůvodnil pak v Radiožurnálu premiér Mirek Topolánek, proč vláda oddálila rozhodnutí o R 52 o další měsíc.
Podle ministra životního prostředí Martina Bursíka by se také mělo zjistit, co si o těchto variantách myslí rakouská strana. "Jakmile budou varianty posouzeny, spojíme se s Rakouskem a budeme s ní o tom jednat," uvedla mluvčí jeho úřadu Jarmila Krebsová.
Spojení přes Břeclav odmítá již delší dobu Jihomoravský kraj a zastupitelé v tomto duchu nedávno schválili i usnesení. Zastánci mikulovské trasy argumentují mimo jiné i tím, že s ní počítá rakouská strana.
Rakousko se Břeclavi nebrání
"Tak to není. Máme k dispozici článek, ve kterém rakouský ministr dopravy v únoru tohoto roku v Mistelbachu uvádí, že trasu na Břeclav je třeba brát vážně a že o této variantě neodmítá jednání," uvedl Petr Firbas z občanského sdružení Brno - Kníničky, které se již delší dobu vyjadřuje k přípravě stavby R 52.
Stavba čtyřproudé silnice přes rakouské hranice, která by urychlila automobilistům spojení s Vídní, se chystá již několik let. Jedna strana prosazuje trasu kolem Břeclavi a tvrdí, že by byla levnější, protože by se více využila dálnice D2 a tranzitní doprava na Polsko by nesměřovala přes Brno. Zastánci mikulovské varianty ji hájí tím, že příprava stavby v této trase již běží a je dopravně výhodnější.