Nad garážemi se pak bude tyčit dlouho plánované Janáčkovo kulturní centrum (více o plánech čtěte zde). Než se ale začne doopravdy kopat, obsadí na místo odborníci, aby provedli archeologické a geologické práce.
Pokud půjde vše hladce, samotná stavba by mohla odstartovat v létě. Omezení čeká také přilehlou Veselou ulici.
„Parkoviště bude od 2. února do 6. února úplně uzavřeno. Potom bude do ukončení průzkumu otevřeno v omezené kapacitě přibližně 75 míst. Až v létě začne samotná stavba, tak parkoviště zavřeme úplně,“ informovala mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová. Upozornila, že stavba ovlivní i dopravu v okolí, zejména v ulicích Veselá, Besední a Solniční.
Například ve Veselé ulici už jsou cedule oznamující zákaz stání. „Horší by byl zákaz zastavení. Takže zásobování budeme řešit jako doposud. Dodávka bude před obchodem stát jen po nezbytnou dobu,“ sdělil ředitel květinářství Ladislav Huszár.
Míst na parkování je dost. Mám obsazeno 45 procent, hlásí z parkovišť
Dopravní kolaps zřejmě nehrozí. Míst k parkování je v Brně dostatek, alespoň v podzemních parkovacích domech. Například garáže u Janáčkova divadla nejsou dopoledne zaplněné ani z poloviny.
Vizualizace |
„Přes den máme obsazeno 35 až 45 procent míst. Nejvíce jsou podzemní garáže využívané, když hraje divadlo. A to v průměru ze 60 procent,“ přiblížil správce parkoviště u Janáčkova divadla Radim Otruba.
Tvrdí, že řidiči raději hledají místa k parkování venku. A hlavně tam, kde nemusí platit. „Přitom máme parkování o deset korun levnější než venkovní placená parkoviště,“ řekl Otruba. O možnosti umístění auta u Janáčkova divadla informují prostřednictvím rádií.
A plně obsazený nebývá přes den ani parkovací dům Rozmarýn na rohu Kounicovy ulice a Moravského náměstí. Například ve čtvrtek v poledne si řidiči mohli vybírat z mnoha míst.
Redakce MF DNES se pokoušela získat od provozovatele parkovacího domu firmy IMOS facility statistiku, jak je parkovací dům využívaný. „Tyto informace médiím ani veřejnosti neposkytujeme,“ odepsala vedoucí obchodního oddělení správy nemovitostí firmy Jana Kapustová.
Někteří řidiči opravdu raději jezdí brněnskými ulicemi desítky minut, než aby platili. Mnohdy také zaparkují tak, že komplikují dopravu a stěžují život řidičům tramvají (více čtěte zde)
„Když jste vytrvalí, tak místo nakonec najdete. Lidé přijíždějí a odjíždějí. Ceny za parkování se mně nejen v Brně zdají vysoké. Zvlášť když potřebujete auto zaparkovat na celý den. K tomu si připočtěte projeté palivo a pět set pomalu nestačí,“ říká Jiří Bíza z Hodonínska.
Další podzemní parkování
Také nové Janáčkovo kulturní centrum nabídne podzemní parkování, přesně 191 míst. Dělníci je postaví už v první etapě. Celkově budou práce trvat přes dva roky, podle odhadů 25 měsíců. „Parkovací objekt bude mít tři podzemní a jedno přízemní podlaží,“ uvedla Navrátilová.
Brněnské komunikace přitom mají ve správě tři venkovní placená parkoviště - v ulicích Benešova, Besední a Veveří. A také parkovací dům Pinki Park v Kopečné ulici, otevřený v polovině minulého roku. Ani ty nejsou plně obsazené. Řidiči nejraději parkují právě v Besední ulici, kde bude stát Janáčkovo kulturní centrum.
V prosinci tam Brněnské komunikace evidovaly 18 600 vozidel. Parkoviště má kapacitu osmdesát míst. Slabší statistiku mají v Kopečné ulici, kde může najednou zaparkovat 88 řidičů. „V Kopečné ulici parkovalo v listopadu zhruba 990 vozidel, v prosinci 890 a v lednu zatím přes 700,“ uvedla Navrátilová.
Janáčkovo kulturní centrum by ale rozhodně nemělo zůstat jen parkovacím domem. Nad garážemi má časem vyrůst moderní koncertní sál, který Brnu chybí.
Vizualizaci kompletní podoby centra už vypracoval ateliér M1 architekti. Odhad celkových nákladů na stavbu je asi 900 milionů korun. Centrum pojmenované po Leoši Janáčkovi vidí architekti jako bílý hranol. A k Besednímu domu, sídlu Filharmonie Brno, od něj vede prosklený můstek.