Pondělí 27. března 2023, svátek má Dita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. března 2023 Dita

Strojírenský veletrh ukazuje i novoty z kraje, letadlo či chytrou schránku

  16:51
Je sice mezinárodní, svůj prostor na strojírenském veletrhu v Brně však dostávají i firmy a chytré novinky z jižní Moravy. V záplavě zahraničních vychytávek se neztratí třeba rychlý letoun, který zvládne vzlétnout bez ranveje, nebo chytrý domovní box na doručování balíků či mazací systémy pro vlaky a tramvaje.

Společnost Direct Fly v Brně funguje už patnáct let. Zatím vyrábí jeden typ letounu, nedávno ale ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze (ČVUT) vyvinula nový. Tento týden jej prezentuje na strojírenském veletrhu na „domácím“ výstavišti.

Zakladatel firmy Ivo Lederer před časem přišel s vizí, že by chtěl zaplnit díru na trhu a vyrábět takové stroje, které poletí rychle a zároveň jim postačí krátká vzletová dráha.

„Většinou to funguje tak, že jsou krátké dráhy, ale pak mají letadla malou rychlost, a když naopak nabírají vyšší rychlosti, potřebují delší dráhu,“ vysvětluje děkan strojní fakulty ČVUT Michael Valášek.

Společně tak začali pracovat na vývoji takového letounu, který by skloubil výhody obou typů. A díky využití specifických technologií došli ke konečnému výsledku, který dnes nese název STOL Cruiser.

Balík nechá pošťák ve speciálním boxu

Objednat si balík přes internet je jednoduché, pak ho ale získat do ruky už bývá složitější. Přepravní společnosti často pošlou zprávu, že zboží doručí dopoledne, kdy je člověk v práci. Vyškovská společnost Hestego se chce pokusit tento problém novátorsky vyřešit – nabídne doručovací boxy, jež si zájemci umístí přímo u dveří vlastního domu. 

Produkt s označením „Boxie“ uvedla firma na trh v pondělí, kdy jej jako čerstvou novinku prezentovala na strojírenském veletrhu v Brně. „Očekáváme, že produkt prodáme po tisícovkách ročně,“ věří šéfka společnosti Monika Šimánková s tím, že systém je pro pošťáky i další kurýry elegantně jednoduchý. „Do speciálního programu přepíšete kód z esemesky, která vám přijde od doručovací společnosti, a to je vše. Kurýr pak jen naskenuje kód na balíku, box se otevře, vloží tam balíček a zavře,“ popsal technický ředitel Lukáš Ondák. 

Až příjemce zboží dorazí domů, zadá svůj PIN na displeji, box se otevře a může si doručenou zásilku vyzvednout. Pro společnost Hestego to není první chytré řešení. Mimo jiné nabízí také speciální popelnice, které hlásí, kdy jsou plné, a stlačování odpadu oddaluje vývoz. Kvůli covidu však zájem z měst a obcí podle Šimánkové zatím nebyl tak velký, jak očekávali.

Teď už s ním pomalu míří na trh. A zájem nejspíš skutečně přijde, nejen z České republiky, ale i z Austrálie, Severní Ameriky a dalších zemí, kde se ultralehká letadla často využívají k cestování, jenže je zapotřebí s nimi přistávat i na místech, kde nejsou klasické ranveje, ale jen nezpevněná plocha, či dokonce pole.

„Ještě nejsou podepsané kontrakty, ale máme už do desítky vážných zájemců,“ prozrazuje konstruktér společnosti Jan Kalný.

Sám předpokládá, že zvládnou vyrobit dvanáct takových letadel ročně, tedy jedno měsíčně. Současná produkce se tak značně zvýší, kvůli čemuž už teď nabírají nové pracovníky. Ale nejen kvůli tomu. I výrobu stávajícího letounu ALTO chtějí pro příští rok zvýšit na tři měsíčně, dnes jsou zhruba na polovině.

Podle Lederera je totiž o ultralehké stroje, které společnost vyrábí na letišti v Medlánkách, abnormální zájem. „Máme vyprodané výrobní kapacity asi na dva roky dopředu,“ přibližuje s tím, že v současnosti ve firmě pracuje asi 25 zaměstnanců a dalších osm ve velmi blízké době naberou. Od příštího roku také chtějí otevřít novou výrobní pobočku na Vysočině.

Skládačka podle gusta

Moderní letoun STOL ještě musí projít veškerými testy, což má trvat přibližně rok. Od roku 2023 chce firma rozběhnout běžnou sériovou výrobu. „V půlce příštího roku už však vyrobíme prvních šest strojů,“ podotýká Lederer.

A nezůstanou jen u typu, který je možné vidět v Brně na strojírenském veletrhu. Majitel firmy plánuje, že si v budoucnu každý zákazník zvolí druh podvozku, typ křídel a dalších dílů. „V podstatě to bude taková skládačka,“ usmívá se šéf společnosti, která měla loni obrat zhruba 43 milionů korun a zisk necelé dva miliony.

Pro pražské ČVUT nešlo o jediný projekt na inovacích v leteckém průmyslu. V úterý se na veletrhu škola prezentovala také spoluprací s leteckou firmou GE Aviation Czech. Spolu chtějí už pětiletou „akci“ rozšířit o zkoumání a testování udržitelného leteckého paliva v souvislosti se zcela nově navrženým turbovrtulovým motorem, který ušetří až pětinu pohonu a tím i emisí oxidu uhličitého.

Díky mazacím systémům z Brna se nezadrhnou obráběcí pásy ani tramvaje

Aby kola u tramvaje nebo vlaku nepříjemně nepískala a nezadrhla se, je nezbytné díly pravidelně promazávat. Speciální mazací systémy, mimo jiné i pro brněnský dopravní podnik, dodává místní firma Tribotec, také ta se aktuálně účastní strojírenského veletrhu. Její technologie jsou často k vidění i na strojích u jiných společností, které se v Brně na výstavišti snaží domluvit nové obchody. 

Bez pravidelného promazávání určitých spojů se totiž žádná „mašina“ neobejde. A nemusí jít jen o dopravní prostředky, ale i různé roboty či ramena, která přesunují výrobky z jednoho pásu na druhý. „Mazivo se dávkuje přesně v daném čase do jednotlivých mazavých míst, tedy tam, kam je to potřeba, ať už je to u kolejových vozidel, nebo ve strojírenském sektoru,“ popisuje obchodní zástupce společnosti Petr Moravec. 

Mazací systém Tribotecu využívají kromě brněnské MHD i v Ostravě, Praze či Bratislavě. Zákazníkem je také plzeňský výrobce vlaků Škoda Transportation nebo České dráhy. „Dodáváme mazací systémy i pro firmy, jako jsou například Třinecké železárny nebo do Vítkovic,“ doplňuje Moravec. 

Právě český a také slovenský trh je pro Tribotec stěžejní, protože pro firmu představuje většinu tržeb. A jeho výrobky najdou využití i třeba v potravinářství, například k mazání dílů pásů, po kterých jedou výrobky. Právě na popud jednoho z producentů v tomto sektoru přišla brněnská společnost s novinkou, kterou se v těchto dnech na veletrhu také prezentuje. Vyvinula systém, v němž se už lidé nedostanou do kontaktu s konkrétním mazivem. 

„Často se totiž při jeho doplňování zcela nedodržuje čistota prostředí. Když se však dovnitř dostanou věci, které tam nepatří, ucpou se jemné pístky a systém už nefunguje, jak by měl,“ vysvětluje Moravec. V novém produktu už nikdo nemusí otevírat nádržku s olejem, ale jen měnit jednu již naplněnou tubu za druhou, jakmile se vyprázdní. Životnost i účinnost mazacích systémů se tím navíc zvýší. 

Autor:
  • Nejčtenější

Další rána pro České dráhy. Linku do Brna přes Vysočinu jim vyfoukl RegioJet

Železniční spojení mezi Prahou a Brnem přes Havlíčkův Brod bude provozovat RegioJet. Ve výběrovém řízení, kam se...

Další potíže s ledem ustály lépe Vítkovice, Pardubice jsou krok od semifinále

Třetí utkání čtvrtfinále play off hokejové extraligy mezi brněnskou Kometou a Vítkovicemi narušily problémy s ledovou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice slaví postup do semifinále, Kometa ubránila těsný náskok a srovnává

Extraliga zná svého prvního semifinalistu. Po výhře 3:2 v Olomouci se jím staly Pardubice, které mezi nejlepší čtyřku...

Vzpoura šimpanzů. V hodonínské zoo tři utekli, hrozilo, že se dostanou ven

V Zoo Hodonín v neděli utekli tři šimpanzi z expozice do obslužné chodby a hrozilo, že se dostanou do areálu zoo....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svému nádoru říká Evžen. Udělal si v mé hlavě mejdan, říká foodblogerka

Premium Nádoru, který se usadil v její hlavě, říká Denisa Zajícová mužským jménem Evžen. Zpočátku se tvářil docela nevinně,...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Svému nádoru říká Evžen. Udělal si v mé hlavě mejdan, říká foodblogerka

Premium Nádoru, který se usadil v její hlavě, říká Denisa Zajícová mužským jménem Evžen. Zpočátku se tvářil docela nevinně,...

Za ubodání kamarádky dostal mladík 18,5 roku, oba se cítili bezcenní

Trest 18,5 roku vězení dostal u Krajského soudu v Brně za vraždu a pokus o vraždu dvacetiletý Robert Rous, který podle...

Řidič ignoroval šrafování a najel v protisměru do rychlého pruhu dálnice

Horké chvilky zažili řidiči ve středu ráno na D52. Zcela nepochopitelně tam chyboval šofér, který při nájezdu na...

Poutníkovi utekl kůň, z Břeclavska se vydal přes hranice do Rakouska

Nečekanou svobodu si užíval bělouš, když svému majiteli, poutníkovi z Asie na cestě Evropou, v úterý večer utekl z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...