Stará silnice je přetížená a úzká. Lidé se dají na pochod za stavbu R43

  9:44aktualizováno  9:44
Na zastaralé a nepřehledné silnici I/43 mezi Brnem a Svitavami stále umírají lidé. Stavba nové rychlostní komunikace R43 však stále vázne. Za nový tah teď budou lidé lobbovat i sobotním protestním pochodem.

Na Blanensku se o víkendu stala tragická dopravní nehodě. Čelně se tam srazila dvě auta. | foto: HZS Jihomoravského kraje

Letos se už na silnici I/43 mezi Brnem a Svitavami stalo na Blanensku a Boskovicku 36 nehod, dva lidé při nich zemřeli, osm se zranilo těžce, patnáct lehce.

„I když máme za sebou teprve osm měsíců, je to přibližně stejné číslo jako za celý loňský rok,“ srovnala policejní mluvčí Alice Musilová. Na to, že je I/43 v katastrofálním stavu, chtějí v sobotu poukázat i boskovičtí turisté. Už pátý ročník Pochodu po dálničním tělese R43 chce podpořit stavbu nové silnice.

Plná nepřehledných úseků

Jedna z nejvážnějších nehod v letošním roce se stala v polovině května u Krhova. Při střetu dvou osobních aut se zranilo šest lidí včetně dětí. Jeden z malých účastníků nehody následně zemřel v nemocnici (o nehodě čtěte zde).

Hned o týden později řidička osobního auta nepřežila čelní střet s autobusem u odbočky na Lysice (čtěte zde).

Podle dopravních odborníků i organizátorů pochodu má tragická bilance hned několik důvodů. „Silnice I/43 je zastaralá, úzká, přetížená, plná nepřehledných úseků. Zprovoznění R43 by výrazně pomohlo silniční dopravě v celém regionu,“ řekl za pořadatele akce Jaroslav Oldřich.

Nehody na silnici I/43

K nejnebezpečnějším místům na silnici I/43 patří horizonty.

„Například na Perné, tedy v úseku mezi odbočkami na Lysice a Krhov, kde se často stávají nehody kvůli předjíždění v místech, kde je to zakázáno. Problémem jsou i chybějící odbočovací pruhy. Například na křižovatkách u Svitávky, na odbočkách na Skalici, Drnovice a Voděrady,“ vyjmenovala policejní mluvčí.

Pavel Čížek ze společnosti Besip tvrdí, že silnice I/43 není dimenzována na provoz, jakému dennodenně čelí.

„Přestavby, kterými prošla a do budoucna ještě projde, nejsou řešením. Hlavní problém, velké množství aut, zůstává a může ho vyřešit pouze stavba nové silnice R43,“ uvedl Čížek.

I když policisté na trase pravidelně hlídkují, řidiči si s dodržováním předpisů hlavu nelámou.

Rychlá jízda a předjíždění v místech, kde je to zakázané, to jsou podle Alice Musilové nejčastější přestupky.

„Na silnici I/43 provádíme kontroly prakticky denně. Při dopravně bezpečnostních akcích využíváme také dálniční passaty nebo monitorujeme přestupky prostřednictvím vrtulníku. Zaměřujeme se na rychlou jízdu, předjíždění v místech, kde je to zakázáno dopravním značením, alkohol a drogy,“ uvedla Musilová.

Pochod půjde po zamýšlené trase R43

Pochod po dálničním tělese R43 je jen jednou z iniciativ, které chtějí na špatnou situaci na současné silnici mezi Brnem a Svitavami upozornit. Podle Jaroslava Oldřicha mají v sobotu pro účastníky připraveny dvě trasy. Severní a jižní.

Severní odstartuje například v Moravské Třebové, Jevíčku, Velkých Opatovicích a Knínicích, jižní pak v Brně-Bystrci, Kuřimi, Lipůvce, Lažanech nebo v Černé Hoře.

Pochod po R43

Sobota 6. září

Severní větev:  trasy Moravská Třebová, Městečko Trnávka, Jevíčko - Velké Opatovice, Knínice - Vanovice - Šebetov, Boskovice

Jižní větev trasy: Brno-Bystrc, Kuřim, Lipůvka, Lažany, rekreační středisko Jižní portál u Újezdu u Černé Hory, Černá Hora

„Na účastníky pochodu čekají trasy od pěti do 41 kilometrů, které startují průběžně od šesti až do jedenácti hodin. Ani letos nechybí vycházka s odborným výkladem Tomáše Jandy. Sraz zájemců je o půl desáté u boskovické sokolovny,“ doplnil Oldřich.

Cíl akce je na výletišti v Mladkově, kde mohou lidé mimo jiné podepsat petici za výstavbu silnice i zavzpomínat na oběti silničních neštěstí.

Akce se koná už popáté. Organizátoři vytvořili tradici, zároveň si ale přejí, aby byla co nejkratší. Poslední pochod chtějí uspořádat na nové silnici.

„V regionu od Brna po Moravskou Třebovou působí řada podniků, organizací, svazků obcí a spolků, které si uvědomují nezbytnost vybudování moderní silnice v tomto prostoru. My na tuto skutečnost chceme upozornit i jinou formou,“ dodal Jaroslav Oldřich.

Stavbě rychlostní silnice však zatím brání hned několik faktorů. Je zapotřebí, aby byla součástí jak obecního, tak krajského územního plánu. Kvůli průtahům s jejich zhotovením je momentálně výstavba v nedohlednu.

Autor:

Nejčtenější

Rodiče se zlobí, že jejich děti učí exsenátorka opilá. Ředitel to odmítl

Marta Bayerová, KSČM

Po nedobrovolném ukončení politické kariéry se celoživotní komunistka Marta Bayerová vrátila ke kantořině. Na její...

Letoun Smartwings se kvůli problému s podvozkem musel vrátit do Brna

Trajektorie letu Boeingu 737-8HX mířícího na řecký ostrov Zakynthos, který se...

Boeing společnosti Smartwings, který měl namířeno z Brna na řecký ostrov Zakynthos, se v úterý ráno krátce po vzletu...

Brno ukázalo řešení bezdomovectví. Jiná města se diví, proč teď otočilo

Asi stovka lidí protestovala na zasedání brněnského zastupitelstva kvůli záměru...

Oceňovaný systém pro rychlé zabydlování bezdomovců současná vládnoucí koalice v Brně zbrzdila a místo původně plánované...

Na městském okruhu v Brně praskl vodovod, při opravě se roztrhl znovu

V brněnské ulici Gajdošova v úterý ráno praskl vodovod, kvůli čemuž byly...

V Brně na velkém městském okruhu v Gajdošově ulici praskl ráno vodovod. Dva jízdní pruhy ze čtyř jsou neprůjezdné, na...

Trenér Komety: Myslel jsem, že mi Zábranský zavolá, abych vedl béčko

Petr Fiala vede hokejisty Komety

Když to jméno zaslechne hokejový fanda, musí hodně zapřemýšlet, o koho se vůbec jedná. I on sám při rozhovoru pro MF...

Další z rubriky

Víno ředí a „moravské“ hrozny mají z ciziny, trestný čin to ale není

Mendelova univerzita ke svému stoletému výročí připravuje víno z vlastní dílny....

Ani novela vinařského zákona zcela nevymýtila podvodníky, kteří ohrožují poctivé vinaře. Zákazníci ztrácejí důvěru...

Po zkušenostech z Nepálu doplní tým záchranářů i pediatr či gynekolog

Český traumatým trénuje v areálu fakultní nemocnice v brněnským Bohunicích....

Jediný český traumatým, který zasahuje při humanitárních katastrofách ve světě, rozšiřuje specializace lékařů a...

Spor o kvalitu moldavského vína se vrací na začátek, rozhodl Ústavní soud

Ústavní soud v Brně (ilustrační snímek)

Ústavní soud vrátil k novému projednání případ, který se týká pokuty 2,1 milionu korun pro Vinařství U Kapličky ze...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz