Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Brno by územní plán u soudu ubránilo, tvrdí radní, který řešil ten krajský

  14:09
Ještě několik dalších let se musí Brno obejít bez nového územního plánu. Zastupitelé jej nedávno vrátili k přepracování, i když byl po celé volební období hlavní prioritou magistrátní koalice. Podle starosty Brna-sever a krajského radního Martina Malečka se v Brně těžko hledá shoda nad velkými tématy.

Starosta městské části Brno-sever Martin Maleček, je zároveň jihomoravským radním, který řešil aktualizaci krajského územně-plánovacího dokumentu. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Dokážu si představit, že Brno nebude mít nový plán ani za další čtyři roky,“ upozorňuje krajský radní a starosta Brna-sever Martin Maleček (SOL), který má zkušenosti s nedávnou aktualizací krajského územního dokumentu, jehož podobu dokázal obhájit i u soudu. Za koalici KDU-ČSL a STAN kandiduje Maleček jako desítka na brněnský magistrát.

Nový plán zastupitelé neschválili. Očekával jste to s ohledem na vývoj v posledních měsících?
Asi se to dalo očekávat. Kdo sledoval poslední vývoj, věděl, že je to padesát na padesát. Nebylo tak překvapení, že plán nebyl v navržené podobě zastupitelstvem schválen.

Jak byste hlasoval, kdybyste v něm seděl?
Pokud by to jen trochu šlo, snažil bych se návrh plánu podpořit.

Proč?
Existence územně plánovací dokumentace je vždy důležitá. V současné době je navíc stále hůře projednatelná a schválitelná, ať už jde o krajskou, nebo obecní. Pokud se proces táhne dlouho a kraj, obec nebo město nemají územní plán, působí to vždy spíš problémy než nějaký užitek.

Dopadlo by hlasování jinak, kdyby nebylo krátce před volbami?
Těžká otázka. Je možné, že by hlasování dopadlo jinak, ale je to pouze hypotéza.

Jedním z problémů u nového plánu, které politici dle svých slov řešili na poslední chvíli, byly pozemky od Státního pozemkového úřadu. V případě, že by se využily jinak než podle původní dohody při jejich převodu ze státu na město, hrozilo jejich vrácení. Brno by tím přišlo o stovky milionů korun. Šlo o selhání politiků, protože se na to mohlo přijít dřív?
Tento problém jsem zaznamenal, ale nevím o něm v celé šíři všechno, protože se to neobjevovalo ani v otevřeném dopise starostů, kteří měli námitky k návrhu plánu. Přesně tedy nevím, jaké problémy tam byly. Proto je těžko z mé pozice hodnotit, jestli se na to mohlo přijít dřív, nebo nemohlo, jestli to měl odhalit zpracovat, pořizovatel, případně město. Opravdu těžko hodnotit. Je to otázka přímo na aktéry, kteří u zpracování návrhu plánu byli přítomni takřka osobně.

Na kraji jste měl na starosti aktualizaci krajského územního plánu – zásad územního rozvoje. Dá se to nějak porovnat s novým brněnským plánem?
V jistém směru mělo Brno určitě horší pozici. Problémů, které se při řešení tak velkého zastavěného území během zpracování plánu objeví, je nepoměrně víc než při aktualizaci. U ní jsme věděli, že dopracováváme územní rezervy, které tam platné zásady ponechávaly. A při jejich řešení byla klíčová otázka trasování silnice 43. Bylo jednoznačné, že je potřeba problematiku diskutovat, svolávat dotčené starosty, pořádat diskusní fóra i s obyvateli oblastí, což jsme z krajské úrovně udělali. Možná i to je jeden z důvodů, proč se podařilo aktualizaci zásad schválit také na zastupitelstvu.

Brno plán rovněž projednávalo.
Samozřejmě, ale mělo daleko horší pozici, protože dílčích problémů bylo daleko víc. Do procesu vstupovalo daleko víc zájmových skupin, od začátku bylo jasné, že nebude jednoduchý. Dokladem je i obrovský počet připomínek a námitek, které k návrhu plánu přišly v jednotlivých kolech veřejných projednání.

V čem jsou příprava a tvorba dokumentů podobné?
Určitě v procesu, který musíte projít. Společná jednání, veřejné projednání, vypořádání připomínek a tak dále. Město ani kraj nemůžou uhnout ze stavebním zákonem předepsaných mantinelů. Pak jde o to, kolik problémů a komplikovaných míst ve vznikající dokumentaci máme a jak je všechno potřeba projednávat s aktéry v území, ať už to jsou fyzické, právnické osoby, nebo v případě kraje i obce.

A odlišnosti?
Určitě v komplexnosti. Aktualizace byla pouze vyřešením územních rezerv, kdežto v rámci brněnského plánu je potřeba vyřešit celé velké město, které je velice komplikované z pohledů různých skupin občanů, spolků, občanských sdružení nebo právnických osob. Odlišnost tvořila i studie předcházející pořizování aktualizace, šlo o víc než roční práci s obrovským objemem dat. Byla tam hluková studie, rozptylová studie, porovnání po stránce dopadů na životní prostředí, dopravní modely.

Co považujete za největší specifika nového plánu?
Těžko říct. Kromě Prahy je Brno městem, které dlouhodobě nový plán nemá. Specifikum můžeme hledat v tom, že se v Brně těžko hledá shoda, ať už politická, nebo společenská, nad velkými tématy. Příkladem jsou dlouhodobě diskuse o novém nádraží. A tohle se samozřejmě přenáší do tvorby plánu. U ní může být jistým specifikem i to, že když se na dokumentu začalo pracovat, byly už určité skupiny, které hrozily soudem, pokud tam nebude to či ono. To je zvláštní situace.

V ní jste byli i na kraji při zpracování aktualizace...
Ano, bylo jednoznačné, že půjde k soudu. Někdy to může být i pozitivní v tom smyslu, že si zpracovatel, pořizovatel, případně zastupitelstvo dají velký pozor, aby všechno bylo po legislativní stránce doladěno a nemohlo se stát, nebo se minimalizovalo riziko, že soud v nějakém ohledu napadne či snad zruší územně plánovací dokumentaci.

Co je nutné dělat, aby dokument u soudu obstál?
Ideální je konzultovat veškeré kroky na cestě k jeho pořizování s právníky a dělat s vědomím, že je zkontroluje a prověří soud. A to včetně vypořádání námitek a připomínek nebo i formálního vyvěšování a ohlašování. Vše je třeba vyhotovit při nejlepším vědomí a svědomí tak, jak přikazuje stavební zákon. Myšlenka, že se něco ztratí, nebo si někdo něčeho nevšimne, je velice nebezpečná. Jde o úvahu spíš lichou, hlavně v dnešní době a při tom, jaké mají některé skupiny představy o podobě dokumentu. Navíc jsou poučené, mají své právníky, není proto kam uhýbat. Je třeba mít vše prověřeno, promyšleno a zkontrolováno kvůli souladu se zákonem a potom předpokládat, že názor soudu bude stejný.

Podání žaloby bylo od některých aktérů prakticky jisté. Ubránilo by se Brno u soudu?
Jsem přesvědčen, že jednoznačně ano. Pokud jste si jistý, že jste do posledního odstavce naplnil literu zákona, nemáte důvod nevěřit, že vytvořený dokument je v pořádku. Město by se nepochybně vyjádřilo k případné žalobě, a pokud by u první instance nebylo úspěšné, podalo by kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. O tom jsem přesvědčen. Podobně jsme to chtěli udělat jako kraj, pokud by aktualizace zásad nebyla v rámci všech žalob obhájena.

Nový plán vrátili zastupitelé k přepracování s šesti pokyny. Jaký čas úpravy zaberou?
Nejde jen o přepracování podle pokynů. Jde o to, že asi musí být nové veřejné projednání. A zase jsme u legislativou daných postupů a lhůt. Budou zase připomínky a námitky, musí se vypořádat. Podle odhadů odborné veřejnosti potrvá nejméně rok, rok a půl, než budou noví zastupitelé schopni přepracovaný návrh plánu schvalovat. Je úplně nové zadání, musí se proto udělat všechny kroky jako předtím. Vypracovat, veřejně projednat, vypořádat připomínky, všechno vyvěsit, dodržovat lhůty. Akorát je to jednodušší, jelikož se dělají menší věci. Základ je hotový, takže se to dá stihnout za méně než čtyři roky jako teď.

Někteří starostové, jmenovitě hlavně líšeňský Břetislav Štefan z ČSSD, upozorňovali s návrhem územního plánu, že umožní výstavby v takzvaných stabilizovaných plochách. Typicky jde například o plochy zeleně mezi panelovými domy na sídlištích, kde se nepočítá s dalším rozvojem. Jak se na tohle díváte?
Pokud by vešel v platnost nový plán, je otázka, jestli by něco takového opravdu bylo možné. Jde i o to, jestli by byl přijatelný vznik takových staveb místo zeleně, byť ta není samostatně vymezenou plochou. Je také otázka, jestli by šlo stavět kvůli existenci technických sítí. Konkrétně třeba na sídlišti Lesná je zasíťovaný plyn, kanalizace i vodovod. Jimi by byla zatížena většina volných ploch, kde bylo by velice těžké stavět. Potenciál bujení výstavby můžeme najít i v současném plánu.

Na co narážíte?
Jestliže máme stabilizovanou plochu, ve které může být stávající objekt zvětšen maximálně o 50 procent nástavbami či přístavbami, tak není řečeno kolikrát. Pokud tohle někdo udělá v jednom roce a v dalším opět požádá o padesátiprocentní zvětšení, mám trochu obavu, že by mu to muselo být dovoleno. Během pěti let proto může objem stávajícího objektu ve stabilizované ploše zvětšit až dva a půl krát. Ne půlkrát, ale dva a půl krát, takže se dá padesát procent násobit. Když půjdeme do důsledku, najdeme možná tyto možnosti i při jiném nastavení. Pak je otázka, jestli by to bylo vůbec v reálu uskutečnitelné. Vnímám námitky kritiků, že by to případně nějak mohlo být možné teoreticky, ale pak je otázka, jestli i prakticky. A zda by to vůbec procházelo i přes odbor územního plánování a rozvoje magistrátu a stavební úřady.

Kdy podle vás bude mít Brno nový územní plán?
Nevím. Dokážu si představit, že ho nebude mít ani za další volební období. Nicméně opravdu věřím a doufám, že ať už bude složení nového vedení města a zastupitelů jakékoli, bude pro všechny prioritou, aby město nový plán mělo. Ale když se vrátím do roku 2018, tak tehdy ho všechny kandidující subjekty i po volbách vzniknuvší vedení města mělo za hlavní prioritu také. Pak situace vypadala velice nadějně, ale po čtyřech letech město nový plán opět nemá, přestože má hotový návrh. Moc mě to mrzí. Vím, co je s tím práce, kolik projednávání a opravdu mravenčího úsilí mnoha a mnoha lidí to stálo. Opravdu bych si přál, aby za rok, rok a půl už byla primární politická shoda, pak se jenom úředně projelo kolečko a plán byl schválen.

Ale...
Zároveň je možné, že tu bude další vedení města, pro něž se nový plán na začátku stane jedním ze stěžejních úkolů a priorit, a za další čtyři roky se bude zase sedět a analyzovat, proč to nedopadlo.

  • Nejčtenější

Hrají si, nebo souloží? Socha psů od Davida Černého část místních pobouřila

10. května 2024  16:19

Vinařství Dog in Dock má ve svém areálu ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku novou sochu psů od...

Cyklista vjel do křoví a hlavou narazil do stromu. Přilbu měl, přesto zemřel

5. května 2024  12:07,  aktualizováno  13:52

V sobotu v podvečer řešili jihomoravští policisté dvě dopravní nehody. Na Znojemsku naboural řidič...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dárkyně odkázala babyboxům majetek za miliony, pojmenovali po ní holčičku

9. května 2024  11:29

Garáž v Brně, zhruba milion korun a domek na Blanensku určený k rekonstrukci po sobě jako dar síti...

Místo přání dostala prodavačka ránu kladivem, další zastřelil falešný prodejce

5. května 2024

Premium Takřka dokonaný mord mladičké prodavačky v brněnském obchodě s moukou se v roce 1909 odehrál na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na šampionát opět do Prahy a Ostravy. Brno slibovanou arénu nestihlo včas

10. května 2024  11:13

Zatímco v Praze a Ostravě dnes budou při zahájení hokejového mistrovství světa házet na led puk, v...

Konec průvodčích na jihomoravské železnici se blíží, lístky už jen v automatu

13. května 2024  6:27

Loni se lidé na dvou klíčových jihomoravských tratích mohli radovat z výrazného zvýšení komfortu v...

Jeden z mých nejlepších zápasů, zářil Mrkva. Veterán na MS pojede poprvé

12. května 2024  21:13

Jeden ze svých nejlepších výkonů v reprezentaci si brankář národního týmu házenkářů nachystal pro...

Láska dvou princů dětskou sexualitu nezmění, říká psycholožka o queer pohádce

12. května 2024

Premium Brněnské Divadlo Polárka uvádí první queer pohádku na profesionálním jevišti. Podle psycholožky...

Nehoda auta s motocyklem uzavřela dálnici D2 před Brnem, motorkář je zraněný

12. května 2024  15:37,  aktualizováno  15:55

Střet osobního vozu s motocyklem uzavřel dálnici D2 těsně u Brna ve směru do města. Nehoda se stala...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...