Sklář Ondřej Strnadel při práci na trofeji pro letošní Velkou cenu Brna.

Sklář Ondřej Strnadel při práci na trofeji pro letošní Velkou cenu Brna. | foto: Josef Beneš

Napřed motorkám fandil, pak sklář začal pro Grand Prix vyrábět trofeje

  • 0
Pohár pro nejlepší jezdce motocyklové Grand Prix, která se jede v Brně už o tomto víkendu, nachystal už potřetí za sebou uznávaný sklář a také fanoušek motorek Ondřej Strnadel z Valašského Meziříčí. Sám na MotoGP jezdí pravidelně.

První podobu trofeje si kdysi ve svých představách načrtnul právě při cestě na Masarykův okruh, následně s představiteli okruhu navázal kontakt a od roku 2017 přebírají hvězdní světoví piloti trofeje z jeho dílny.

„Pro mne je to srdeční záležitost,“ neskrývá radost Strnadel, letos čtyřicetiletý výtvarník, vyučující ve Valašském Meziříčí na střední uměleckoprůmyslové škole sklářské.

„Nějaký čas trvalo, než jsem se odhodlal lidi z okruhu oslovit. Napoprvé z toho ještě nic nebylo, protože už měli dohodu s někým jiným. Pak už to konečně do sebe zaklaplo,“ shrnul.

Minulý rok na březnovém mezinárodním veletrhu Handwerk Messe získal za své ručně foukané objekty Bavorskou státní cenu. Rád tvaruje sklo z volné ruky, bez použití formy. Při práci pro Grand Prix se u Strnadela naopak projevila vášeň pro motocykly, při níž si formu potřeboval vyrobit.

Z ptačí perspektivy tvar „jeho“ trofeje vychází z tvaru Masarykova okruhu, jeho zatáček a rovinek. První dvě verze v letech 2017 a 2018 se od sebe lišily jenom barevně, letos došlo i ke změně designu.

„Změnil jsem technologii. Předtím byly poháry foukané, letos jsou odlévané a za tepla dotvarované. Spodní část je pokovená titanem,“ popisuje Strnadel z odborného hlediska.

Laicky řečeno: předchozí trofej byla „dutá“ a její celek tvořila jen obvodová stěna. Ta stávající je z jednolitého kusu skla. Odráží se to i na váze; oproti dřívějším méně než dvěma kilogramům musí v neděli jezdci na stupních vítězů v Brně pozvednout nad hlavu tři a půl kilogramu vážící artefakt.

I sklář se těší, až sám nasedne na motorku

Pro Grand Prix dodává Strnadel po třech kusech pro každou z tří tříd a také pro Pohár konstruktérů. Na spodní straně podstavce je logo MotoGP. Dvě kopie se speciální úpravou podstavce pak předává do držení Masarykova okruhu.

„Jsme s jeho prací velmi spokojeni. Většinou podobu trofeje schválíme na první dobrou, nevracíme mu jeho návrhy jeden za druhým,“ říká Petr Boháč, mluvčí Automotodromu.

Konkrétně finální podoba letošní trofeje vzešla ze tří návrhů, které si Strnadel připravil. Vždy si je napřed načrtne tužkou na papír, pak nachystá vizualizaci. Po odsouhlasení se může pustit do práce.

Hlavní program MotoGP

Čtvrtek

  • 16.30–18.30 Prohlídka paddocku a pit lane pro držitele speciálních vstupenek
  • 17.00 Tisková konference za účasti Valentina Rossiho, Marca Márqueze, Mavericka Viňalese, Cala Crutchlowa, Brada Bindera a Karla Abrahama

Pátek

  • 9.00–11.35 První blok tréninků
  • 13.15–15.50 Druhý blok tréninků

Sobota

  • 9.00–11.35 Třetí blok tréninků
  • 12.35–15.45 Kvalifikační jízdy

Neděle

  • 8.40–10.00 Zahřívací kola
  • 11.00 Závod Moto3
  • 12.20 Závod Moto2
  • 14.00 Závod MotoGP

„Kresba na začátku je velmi důležitá,“ líčí sklář. „U první verze vznikla i vizualizace ještě před realizací, protože následně byla potřeba velká investice do železné formy. Čekalo se na vyjádření promotéra, jemuž se návrh poslal ke schválení. Díky tomu, že forma mi zůstala, jsem mohl letos už přímo na dílně zaimprovizovat a vyrobit trofej, která bude udělovaná teď v neděli,“ těší se Strnadel. Na Grand Prix tomu bude osobně přihlížet, mezi fanoušky nemůže chybět.

Při práci se musí držet pouze toho, že výsledná podoba trofeje i s přilepeným podstavcem nesmí vážit víc než čtyři kilogramy. Všechno ostatní je na něm - a na tom, co se bude líbit šéfům Masarykova okruhu.

„Díky tomu, že realizaci se věnuji sám, a vím, co mi materiál dovolí, jdou nápad a provedení ruku v ruce. Někdy si člověk něco vymyslí, jde na huť a přes dlouholeté zkušenosti není výsledek takový, jaký si vysnil. Někdy je výsledek ale ještě lepší než v jeho hlavě,“ přemítá Strnadel.

Tomuto procesu říká vzorování. Polotovar se vychladí, zařízne, zabrousí, a pak už zkušený výtvarník pozná, jestli je jeho cesta správná, nebo se vydat jindy. S tím, co vyrobil letos, je spokojený. „Proto jsem také tuto trofej předal, že?“ usmívá se.

Zdlouhavá je podle jeho slov i příprava podstavce a také zabrušování spodní plochy skla tak, aby byla dokonale rovná a na podstavec se dala přilepit. Používá speciální lepidlo na sklo, které se vytvrzuje UV zářením.

Speciálně si váží toho, že první trofej pro Grand Prix připravil před dvěma lety, kdy současný Masarykův okruh v roce 2017 slavil 30. výročí svého otevření. „To se hezky sešlo,“ říká.

Respekt je oboustranný. V kancelářích na okruhu jsou Strnadelovy trofeje vystavené na okrasu. Není vyloučeno, že jednoho dne se stanou ozdobou některé z charitativních akcí, kde by mohly být vydraženy ve prospěch dobré věci. „Zatím jsem tak neučinili, ale mimochodem je to velmi dobrý nápad,“ podotkl mluvčí Boháč.

Do doby, než se tak stane, se budou smět s poháry z Valašského Meziříčí polaskat jen ti skutečně nejlepší na světě. Strnadel se mezitím těší, až zase sám nasedne na motorku.

„Jsem aktivní fanda, jenom momentálně pasivní,“ pousměje se. „Teď jsem se zabavoval stavbou domu, motorka šla z garáže pryč. Ale je to otázka času, něco se pořídí. Pořád jsem motorkář,“ řekne hrdě.

Doprava na Masarykův okruh

MHD:

Od pátku do neděle pojedou mimořádné bezplatné autobusové linky 400 z Mendlova náměstí v intervalech od 2 do 30 minut podle poptávky. Z kempu a nově i z parkovišť v Žebětíně pojede k automotodromu okružní linka X. Také ta je zdarma a jezdí v měnících se intervalech od 5 do 30 minut.

Vlastním autem:

Pro příjezd do areálu Masarykova okruhu využije většina řidičů dálnici D1, a to přes sjezdy Ostrovačice a Kývalka. Oproti loňsku by však mohla být situace o něco jednodušší, protože už v tomto úseku neprobíhá rekonstrukce dálnice. Ta se přesunula k Brnu mezi sjezdy 190 a 194, takže i tak se dají očekávat kolony. Silničáři totiž podobně jako loni sice omezí běžnou údržbu na dálnici, dlouhodobé uzavírky ovšem platí.