VIDEO: Do Brna se vrátila loď z roku 1955, pohání ji motor z tramvaje

  • 4
Jmenovala se Moskva, později Dallas a na třetí jméno teprve čeká. Loď z roku 1955 se po více než roce vrátila do Brna. V loděnici v Hlavečníku na Pardubicku prošla důkladnou renovací pod dohledem památkářů.

Oprava lodi stála 15 milionů korun. Při kompletní rekonstrukci v Hlavečníku vyměnili původní dřevěnou hlavní palubu za ocelovou, kormidelní systém i vodotěsné přepážky. Prioritou však bylo zachovat co nejvíc původních částí – třeba elektromotor Škoda TIS nebo původní okna z tramvají.

„Loď nejprve čekají dokončovací práce jako jsou instalace baterie, kormidelny a zábradlí na sluneční palubě. Po jejím celkovém oživení a absolvování plavebních zkoušek pak bude moci v průběhu léta vyplout s prvními cestujícími,“ řekl radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Původně se loď jmenovala Moskva, později dostala jméno Dallas. Jakým třetím jménem ji překřtí, zatím není jasné. V Brně se o její nové pojmenování strhla bitva, jejího vítěze určí až výsledky ankety

Tříměsíční klání skončilo v neděli. Hlasy Brňanů, kteří se do ankety zapojili, však prozatím nejsou veřejné. Radní je odtajní až ve středu.

Lidé mohli vybírat mezi jmény Morava, Bratislava a nakonec brněnští radní do hry vrátili i Moskvu. Dallas však v úvahu už nepřipadá, stejné jméno už jedna brněnská loď má. 

„Napjatí už nejsme. I v minulosti se lodě tendenčně přejmenovávaly. Říkáme, že název ani nepotřebuje, má číslo. Ale z hlediska symboliky název potřebuje, reflektuje nějaký proces. Jsme rádi, že se uskutečnila veřejná anketa a budeme čekat, jaký přijde z města pokyn,“ podotkl generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek. 

Dopravní podnik plánuje slavnostní uvedení lodi do provozu v první polovině července.

„Když jsme nemohli slavnostně zahájit sezonu kvůli pandemii, tak se to nabízí. Zatím loď nechystáme do pravidelného provozu, spíš bude plout při mimořádných událostech či jako posilový spoj,“ informoval Havránek. 

Cestující zaplatí kartou, nastoupí na nové zastávce

Plavidlo sveze asi 150 až 160 lidí, to je méně než v minulosti. „Míst k sezení na horní palubě bude stejně jako dřív, ale přepočty lidí na metr čtvereční jsou v současnosti jiné než v minulosti, proto se kapacita sníží,“ řekl vedoucí lodní dopravy Martin Ecler.

Loď vypadá na první pohled stejně, jako když ji zaměstnanci dopravního podniku před 65 lety vyrobili. Nakonec v ní opravdu zůstal i původní elektromotor z tramvaje. Některé konstrukční prvky má však moderní, aby bylo možné ji vůbec provozovat podle současných předpisů.

Brněnská 74. plavební sezona je od soboty zahájená. Lodě plují podle jízdního řádu, nově zastavují i na bezbariérové zastávce Sokolské koupaliště. Ta nahrazuje původní zastávky Osada a Sokolské koupaliště. Cestující si nově mohou zakoupit jízdenku přímo na lodi a k platbě využít kartu. 

Brněnskou přehradu bude v letní sezoně brázdit celkem sedm lodí DPMB, šest dvoupalubových a jedna jednopalubová. V loňském roce DPMB po vodě převezl 245 tisíc cestujících.

,