Kromě Královopolského tunelu se otvírají další dvě části Velkého městského okruhu: mimoúrovňová křižovatka Svitavská radiála a část Žabovřesky-mosty. "Cena všech tří staveb je zhruba osm miliard bez daně," dodala Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které tunel financovalo.
Právě částku, kterou ŘSD za stavbu přezdívanou také Dobrovského tunely zaplatilo, kritizuje například stavebník Jiří Petrák. Původně měl totiž Královopolský tunel stát 3,5 miliardy korun, s křižovatkami pět miliard.
"Už tehdy jsme projekt nedoporučovali, protože jeho ekonomická návratnost nebyla v pořádku. Projekt byl příliš drahý v porovnání s přínosem," podotkl Petrák, bývalý šéf projekční a poradenské firmy Mott MacDonald, která na stavbu zpracovávala předinvestiční studii.
Královopolský tunel
|
Podle něj se na stavbě dalo ušetřit na technologiích nebo tím, že by se o polovinu snížil profil tunelů. A tak by se uspořila polovina peněz. "Na základě toho můžu říct, že se vybrala jednoznačně nejhorší varianta. Nejdražší možná," kritizoval Petrák.
Bezpečnostní opatření, změna norem i zákonů
Jím popisované utrácení ale ŘSD odmítá. "Náklady na stavbu stouply kvůli zvýšení požárně bezpečnostních opatření oproti původním navrženým," vysvětlovala ředitelka brněnské pobočky ŘSD Věra Hoderová.
Podle ní se za poslední roky, kdy se tunel stavěl, změnily normy i zákony. "Musíme respektovat i evropské normy," doplnila Hoderová.
V tunelu je tak nyní špičkové bezpečnostní vybavení: třeba automaticky řízený systém odvětrávání s odsáváním znečištěného vzduchu, 40 kamer či automatické osvětlení, které se dokáže přizpůsobit různým podmínkám.
O zhruba 150 milionů korun také stavbu prodražilo pozastavení stavebních prací. To nařídil Městský soud v Praze, který vyhověl aktivistům z občanského sdružení Velký městský okruh Brno. Podle nich nebyli lidé v okolí dostatečně chráněni před hlukem z tunelu. Po třech měsících se ale stavba opět rozběhla.
Královopolský tunel by měl dopravně ulevit především Královu Poli a Žabovřeskám, na jejichž území se nachází. Konečně by se měly opravit také ulice Minská a Horova, které tvořily objízdné trasy.
"Prioritou nyní bude rozšíření Žabovřeské ulice a úsek od Husovického tunelu po křižovatku Rokytova," řekl náměstek primátora Brna Robert Kotzian (ODS).