Z patnácti kolejí do jediné. V Brně vzniká největší rozvětvení pro tramvaje

  • 4
Patnáct kolejí vedoucích z vozovny v brněnských Pisárkách se postupně napojuje do jedné centrální stopy. Roste tak kolejové rozvětvení neboli takzvaná harfa, jež je svým rozsahem v Česku unikátem. Práce jsou součástí aktuální třetí fáze modernizace vozovny, při níž vzniká také vratná tramvajová smyčka.

Centrální kolej se připojí na hlavní trasu na Mendlovo náměstí. „Celková délka rozvětvení je 95 metrů a je největší, jaké lze v tramvajových vozovnách v republice vidět,“ vyzdvihl generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek. Práce na harfě mají být hotové do konce listopadu.

Nové rozvětvení umožní navýšit kapacitu vozovny asi o pětinu, v současnosti pojme 150 odstavených tramvají. Všechny výhybky budou elektricky ovládané bez nutnosti ruční manipulace při odstavování a posunování vozů. Dispečer bude zároveň vědět, kde který vůz aktuálně stojí.

„Stavba je o to složitější, že se odehrává za provozu pisárecké vozovny. Kvůli výkopovým pracím zde máme méně odstavné plochy, což nás denně nutí k rychlým operativním řešením ve výpravě vozů. Pomáháme si například tím, že jsme deset tramvají dočasně přesunuli do vozovny Medlánky. Také se urychlila likvidace tramvají vyřazených z provozu, aby zbytečně nezabíraly místo,“ uvedl technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek.

Vozovna v Pisárkách dostane obratiště, u nové arény vyroste zastávka

Před měsícem dělníci v Pisárkách betonovali mostní konstrukci vratné smyčky. Betonáž tehdy přišlo z provizorní vyhlídky pozorovat asi pět set přihlížejících. Stavbaři využili tisíc kubíků betonu. Práce na mostě mají dodělat do konce března příštího roku. Následně začnou pokládat koleje a napojovat je na stávající trať.

Smyčka umožní najíždění tramvají od Bystrce přímo do vozovny, bez nutnosti jezdit se otáčet až na Mendlovo náměstí vzdálené několik zastávek. Provozní úspory DPMB vyčíslil na šest milionů korun ročně. Stavba započala letos v lednu, hotová bude do konce srpna příštího roku. Náklady na harfu a smyčku činí 680 milionů. Dopravní podnik předpokládá získání evropské dotace zhruba 550 milionů.

V Brně začala stavba arény za šest miliard. Vzniká něco velkého, uvedl Fiala

V sousedství už vzniká také multifunkční aréna zhruba za šest miliard korun. Kousek od vozovny kvůli ní přibude nová zastávka, z níž se návštěvníci pohodlně dostanou do nové haly.