V současné době musí všechny tramvaje, které jedou do vozovny v brněnských Pisárkách, najíždět kilometry navíc. Chybí tam totiž smyčka a otáčet se musí až na několik zastávek vzdáleném Mendlově náměstí.
Díky této nové stavbě komplikace odpadne. „Zjednoduší se tím práce zaměstnanců dopravního podniku a ušetří se i najeté kilometry a náklady za energie,“ vysvětlila brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Tramvaje už brzy pojedou štolou ve skále, tunel v Brně má téměř půl kilometru![]() |
I když jde o náročnou stavbu, přestavba nebude mít na cestující v brněnské MHD vliv. „Chceme maximálně zachovat provoz tramvají. Pokud by přece jen mělo dojít k úpravám dopravy, budeme výluky plánovat jen na víkendy v méně vytížené časy,“ uvedl ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
S přípravnými pracemi začali dělníci už v lednu. „Je tady spousta inženýrských sítí a přeložek, které je potřeba udělat před zahájením dvou hlavních objektů stavby. Jedním z nich je technicky komplikovaný most. Druhým objektem je zeď, která ponese kolejové větvení,“ popsal ředitel stavební společnosti FIRESTA-Fišer Pavel Borek.
Podle mluvčí dopravního podniku Barbory Doležalové vznikne u smyčky navíc zastávka, ze které lidé dojdou do plánované haly v sousedním areálu brněnského výstaviště.
Do Brna dorazila nová obousměrná tramvaj, čekají ji testy větrání i vibrací![]() |
Veškeré náklady na modernizaci vozovny, která potrvá 17 měsíců, tedy do konce příštího léta, zaplatí město Brno. „Zažádali jsme o dotaci. Pokud ji získáme, využijeme jen část peněz od města,“ dodala mluvčí.
Pisárecká vozovna stojí na svém místě už více než 150 let. S první fází její modernizace začal podnik v roce 2015, kdy se rozšířilo kolejiště pro odstavení tramvají. Ve druhé etapě se postavila hala s myčkou pro tramvaje. Aktuální třetí etapa nemusí být poslední. Podle Havránka se jedná o tom, že by se v další fázi kompletně zastřešila odstavná plocha pro tramvaje a postavila se protihluková stěna podél ulice Hlinky.