Grafik a designér Jan Rajlich svůj výrazný, moderní a unikátně jednotný styl...

Grafik a designér Jan Rajlich svůj výrazný, moderní a unikátně jednotný styl vtiskl jak grafice Brněnských veletrhů a výstav, tak brněnské hvězdárně, a dokonce i logu města Brna. | foto: MAFRA

Grafický guru by slavil stovku, desítky let určoval podobu i symboly Brna

  • 0
Na Velký pátek 10. dubna by oslavil rovnou stovku grafik a designér Jan Rajlich. Rodák z Dírné u Tábora žil od 50. let minulého století v Brně, do jehož výtvarné podoby se otiskl svou prací a iniciativami jako nikdo jiný.

V roce 1963 založil vůbec nejstarší mezinárodní přehlídku grafického designu tohoto typu na světě, totiž Mezinárodního bienále grafického designu v Brně, jehož byl až do roku 1992 výkonným předsedou.

Svůj výrazný, moderní a unikátně jednotný styl navíc vtiskl jak grafice Brněnských veletrhů a výstav, tak brněnské hvězdárně, a dokonce i logu města Brna.

Dlouhá desetiletí Rajlich také ovlivňoval zejména večerní podobu brněnských ulic. Neony podle jeho návrhů zářily například nad pověstnou Rybí jídelnou v Běhounské ulici, nad sídly Flory, Obnovy, Sigmy, Tisku a dalších. Výtvarně spolupracoval i na podobě hotelů Myslivna nebo International.

Moravská galerie, kde se Rajlichem založené bienále konalo za velkého zájmu celosvětové výtvarné veřejnosti každé dva roky, měla v plánu k výročí mnohokrát oceněného výtvarníka uspořádat výstavu nazvanou Rajlich 100 / Jan Rajlich – Art & Design.

Milý, vstřícný, pracovitý

Pro veřejnost se měla přehlídka celoživotní Rajlichovy tvorby otevřít 24. dubna v Pražákově paláci v Husově ulici, kvůli celostátní karanténě je však její zahájení posunuto až na 24. září a konat by se pak měla až do konce února 2021.

„Výstava vychází ze zpracování Rajlichovy pozůstalosti, jejíž podstatnou část zařadila Moravská galerie nákupy a dary do svých sbírek jako Archiv Jana Rajlicha,“ sdělili kurátoři výstavy Marta Sylvestrová a Ondřej Chrobák. Jeho obsah tvoří jak artefakty, tak i dokumenty z Rajlichova života spojeného s historií Bienále Brno.

Sám Rajlich byl nesmírně milým, vstřícným a také neobyčejně pracovitým člověkem. Jeho dar spojovat nejrůznější přátele nejen z oblasti výtvarného umění se projevil rovněž v unikátním víceoborovém kulturním brněnském Sdružení Q, jehož byl výtvarník v letech 1990 až 2004 konzulem.

Ale asi nejunikátnějším designérským počinem tohoto brněnského patriota bylo autorství souhrnných grafických manuálů, tedy jednotné podoby všeho, co firmu výtvarně prezentuje.

„Měl jsem na toto téma na Hlinkách v Tiskovém středisku Brněnských výstav a veletrhů počátkem 70. let výstavu, která byla nejen v tehdejším Československu, ale v celé východní Evropě první svého druhu,“ odhalil své prvenství sám Jan Rajlich v rozhovoru pro MF DNES v říjnu 2008.

Desítky vyznamenání z celého světa sbíral tento iniciátor a skvělý grafik, a přitom velmi skromný člověk až do své smrti 27. listopadu 2016 v Brně, kde je také pohřbený.