Nyní podle statistik, kterými disponuje Masarykova univerzita, dávají filmaři, již dorazí na jižní Moravu, ve třech čtvrtinách případů přednost lokacím mimo krajské město. Zejména velké zahraniční produkce by přitom mohly dát vydělat zdejším podnikatelům a také přilákat turisty.
Na první rok provozu Filmové kanceláře Brno schválili zastupitelé na konci ledna milion korun.
„Jako první musím zajistit vstupní informace, web, databázi kontaktů, abychom mohli poskytovat informace filmovým producentům. Kontaktuji české producenty s tím, že filmová kancelář existuje, a také produkce zahraničních projektů a ostatní regionální filmové kanceláře,“ vypočítala Košuličová, co bude její nejbližší náplní práce.
Ve filmové a televizní branži má dostatek kontaktů. Vystudovala filmovou vědu na Masarykově univerzitě a deset let pracovala pro koproducenta a distributora českých i zahraničních filmů CinemArt. Dodává, že účelem filmové kanceláře není jen servis pro producenty, měla by i vydělávat peníze pro město.
Filmový průmysl přináší peníze
„Bude také vytvářet pobídky pro filmaře, aby se v Brně a na jižní Moravě víc točilo. A v momentě, kdy už se točit začne, bude mít na starosti servis pro filmaře,“ dodala Jana Janulíková, šéfka Turistického informačního centra, pod které filmová kancelář spadá.
Košuličová tak bude například domlouvat zábory veřejných prostranství pro natáčení, ubytování filmařů, pomůže jim komunikovat s místními úřady či radit s kontakty na řemeslníky. „Řada měst si filmový průmysl velmi hýčká, protože má ekonomický efekt pro rozpočet radnice i zdejší podnikatele,“ prohlásil už dříve brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).
První křest ohněm nastane pro novou filmovou kancelář už na jaře. To se v Brně a na jižní Moravě začne natáčet filmový muzikál Raportér, k němuž napsal hudbu písničkář Xindl X (o chystaném muzikálu jsme psali zde)
Kancelář si vyzkouší první delší spolupráci s filmaři naostro. Aby se město objevilo po dlouhé době ve filmu, který půjde do kin a má ambice zasáhnout statisíce diváků, si pojistilo už loni v červnu. Zastupitelé schválili tvůrcům dotaci tři miliony korun.
Spolupráci s univerzitou komplikovali úředníci
Brněnská filmová kancelář není ojedinělý projekt, v celé republice je 11 podobných, nejbližší ve Zlíně. Ojedinělá je ale spolupráce s Masarykovou univerzitou, kde se nápad zrodil v Ústavu filmu a audiovizuální kultury. Zdejší studenti jej pod vedením profesora Jiřího Voráče celý loňský rok cizelovali.
Paradoxně přitom právě tato spolupráce byla v ohrožení. Ačkoliv se vedení města stavělo od počátku k nápadu univerzity vstřícně, na podzim začala komunikace drhnout. V listopadu vyvrcholily chaos a spory konfliktem, který profesor Voráč popsal v dopise, jenž zaslal radě.
Stěžoval si v něm na úředníky magistrátu. „Postup Kanceláře strategie města kombinující nečinnost se zcela nerealistickými požadavky hraničil s obstrukcí,“ napsal rozhořčený profesor politikům v dopise, který se z rady dostal k novinářům i opozici.
Univerzita totiž měla ve spolupráci s městem připravit žádost na Státní fond kinematografie o podporu projektu. Město by tak mohlo ušetřit část peněz a díky odborné podpoře univerzity, která pracuje na studii, mohl být rozjezd kanceláře méně hektický.
Studie totiž mapuje mimo jiné lokace vhodné pro filmování, filmovou infrastrukturu či poptávku po natáčení v Brně a okolí. Nakonec univerzita podala těsně před vypršením termínu žádost o peníze fondu sama a na přelomu roku dostala 282 tisíc korun. „Město mohlo tyto peníze ušetřit,“ podotkl Voráč.
Přidá se také kraj?
Spor ve finále zažehnal primátor Vokřál tím, že filmová kancelář přešla z magistrátu pod Turistické informační centrum, jež vede bývalá Voráčova studentka Janulíková.
A chystá se i jednání s Jihomoravským krajem, kde od roku 2013 také existuje samostatná Filmová kancelář jihovýchodní Moravy při Centrále cestovního ruchu. Záleží jen na tom, na jaké formě spolupráce či rovnou spojení se domluví brněnský primátor se svým stranickým kolegou, hejtmanem Bohumilem Šimkem (ANO).
„Umím si představit, že na úrovni politické dohody to může být relativně brzy,“ dodal Voráč.
Potvrzuje, že do Brna se filmaři mířící na jižní Moravu zatím příliš nehrnou. „V posledních čtyřech letech jsme zkoumali 60 lokací, z nich byla v Brně jen čtvrtina. Zbylý zájem směřuje na jižní Moravě za vínem a památkami. Nejvíce do Lednicko-valtického areálu, Mikulova, Znojma či na Pálavu,“ dodal Voráč.