Nová hra dá nahlédnout pod povrch tehdejšího skandálu a zároveň má pomyslně „vykouřit prostor“ provázkovského sálu od nánosů konfliktů, podle divadla uměle vyvolaných, které v něm události zanechaly.
Martin Sládeček, umělecký šéf Provázku, kde se v květnu 2018 představení Naše násilí a vaše násilí narušené členy hnutí Slušní lidé odehrálo, přitom chystanou premiéru jako návrat k tehdejším událostem nevnímá.
„Nic znovu neotevíráme, ve skutečnosti toto téma nikdy uzavřené nebylo,“ tvrdí Sládeček a dokládá to současným povědomím o divadelní scéně sídlící na Zelném trhu. „Lidé našim hercům pokládají především dvě otázky – jaký je Miroslav Donutil (jenž je s Provázkem neodmyslitelně spjat a v posledních letech se tam vrátil třeba s představením Amadeus – pozn. red.) a proč jsme ve hře znásilňovali muslimku. Doteď totiž panuje přesvědčení, že jsme onu hru nazkoušeli my,“ přibližuje Sládeček s tím, že šlo o festivalové uvedení hostujícího zahraničního souboru.
Když v divadle hledali vhodný název, zamysleli se nad otázkou, jak lidé reagují, aniž by znali kontext. „To samé se totiž dělo před čtyřmi lety. Na základě jedné fotografie v médiích měli lidé potřebu si bez kontextu vytvořit názor, přidat se k nějakému táboru a s něčím se identifikovat. Je zajímavé, jak rychle jsme ochotni se identifikovat, tyto názory dál hlásat a zúžit si svůj pohled na věc,“ přemítá Sládeček.
Pokus o nadhled a smíření
Hra Vykouření v režii Jiřího Havelky vychází ze soudních rozsudků, řečí obžaloby a obhajoby i novinových článků a reportáží, které divadelníci shromáždili.
Čas srdce na ProvázkuAktuální sezonu v Divadle Husa na provázku pojmenovali Čas srdce. Po listopadové premiéře Vykouření v únoru uvedou hru „Pozdravuju a líbám vás všecki“ o české emigraci a imigraci, která bude vycházet z dopisů. Na 24. února je v plánu hra Čas srdce v režii Anny Davidové. Mladá běloruská režisérka Palina Dabravolskaja pak na květen chystá Hrdinky, které budou inspirované každodenním ženským hrdinstvím. |
„Jiří Havelka svými inscenacemi opakovaně dokazuje, že mu komplexní a ožehavá společenská témata ani překvapivé formy jejich zdivadelnění nejsou cizí. Kauze se postavíme čelem a vrátíme ji tam, kde vznikla, tedy do divadla,“ nastiňuje Sládeček, jenž je dramaturgem nového kusu.
Ten bude pokusem najít v celé kauze nadhled a cestu, jak smířit jednotlivé tábory, které se v roce 2018 postavily proti sobě. Že se premiéra chystá přesně měsíc po verdiktu Ústavního soudu, je vzhledem k tomu, jak dlouho dopředu vzniká dramaturgický plán, náhoda.
Šéf Národního divadla Brno, které diskutovaný festival pořádalo, je za zamítnutí Dukovy a Němcovy stížnosti rád.
„Zůstává ve mně však pocit hořkosti. Celou kauzu považuji za zbytečnou a rozdělující už tak polarizovanou společnost. V reálném životě je výsledek paradoxně opačný. Myslím, že nikomu v naší zemi uvedení obou inscenací nebránilo praktikovat víru a otevřeně se k ní hlásit. O to silněji se ale nejen v politické rovině diskutovalo, co a jak může umění v naší zemi zobrazovat. Velmi bych si přál, aby tímto celá kauza, která z mého pohledu nemá vítězů ani poražených, konečně skončila,“ reagoval Martin Glaser.