Červená, modrá, bílá a stříbrná. Přesně do takových barev se „obléknou“ nové jihomoravské autobusy. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Dopravci mění staré autobusy za nové, cestujícím nabídnou větší komfort

  • 4
Ještě v září nastupovali cestující v Blansku do starších autobusů místní společnosti ČAD Blansko, v říjnu ale vozový park značně omládl. Na dosavadní linky totiž nastoupily nové společnosti, které pořídily také nové autobusy. Ty mají mimochodem jednotný design v barvách podle požadavků Jihomoravského kraje.

Jihomoravské hejtmanství si určilo, že pokud budou dopravci kupovat nové vozy, budou muset postupovat podle jeho pokynů.

„U autobusů musí být například zdvojená a zatmavená skla oken, což umožní rychleji vytopit nebo vychladit vozidlo. Vůz musí být také vybaven účinnou klimatizací pro řidiče a cestující, více tlačítky na znamení, aby senioři nemuseli před zastávkou na znamení vstávat, a rovněž uzavřenou kabinou řidiče pro vyšší bezpečnost jeho i cestujících. Autobusy mají dále zvětšený prostor pro dětské kočárky a vozíky pro invalidy,“ přiblížila mluvčí Jihomoravského kraje Alena Knotková. 

Dnes už takových nových vozů jezdí v kraji zhruba pětina, konkrétně jde o 143 autobusů. A další budou přibývat a nahrazovat starý vozový park. „Bude se určitě jednat o desítky, možná i stovky vozidel,“ doplnila mluvčí. 

Z vyjádření dopravců se zdá, že to budou spíš vyšší čísla.

Necelou polovinu z dosavadní flotily nových regionálních autobusů si opatřila společnost ICOM, která tyto vozy pořídila právě na nově vysoutěžené linky na Blanensku a Boskovicku.

„Jedná se celkem o 55 vozidel,“ upřesnila šéfka společnosti Kateřina Kratochvílová. Nové autobusy plánuje dokoupit i na další linky, které bude postupně přebírat od stávajících dopravců. Celkem budou na jihu Moravy jezdit s 96 autobusy, z čehož 69 bude v barvách Jihomoravského kraje.

Nejsou přitom jediní, kteří nakupují nové vozy. Postupuje takto i společnost ČSAD Tišnov, která také získala v tendrech některé linky navíc oproti dosavadním.

„Dnes máme asi čtrnáct nových vozů, dalších patnáct přijde do konce letošního roku. Je to necelá polovina vozového parku, který využíváme na jihu Moravy,“ uvedl Ladislav Sova z ČSAD Tišnov s tím, že v dalších letech budou obnovovat podle stáří vozidel i další autobusy právě za tyto krajské.

Podobnou cestou jde také dopravce z Velké Bíteše, který v tendru výrazně uspěl a jenž bude v kraji jezdit celkem se 140 autobusy.

„Tam, kde už dneska jezdíme, jsme už nové vozy nasadili podle požadavků Jihomoravského kraje. Jde například o linku mezi Jedovnicemi a Brnem nebo Velkou Bíteší a Brnem,“ řekl ředitel společnosti BDS-BUS Miloslav Kliment. Další mají objednané. „Od prosince do února očekáváme dodávku 66 autobusů v krajských barvách,“ dodal Kliment. Nakupovat ale budou dál a postupně by chtěli zmodernizovat úplně všechny vozy.

Tendr na nové dopravce v téměř celém Jihomoravském kraji se po třech letech od výpovědi smluv teď na podzim konečně završil a noví dopravci budou postupně nastupovat letos a příští rok.

Výpovědí v listopadu 2018 a novou soutěží se tehdy rozhodl Jihomoravský kraj vyřešit problém s tím, že smlouvy před lety špatně sepsal a nemohl podle nich snadno navýšit mzdy řidičů na úroveň, jakou požadovala vláda. Na jaře před čtyřmi roky kvůli tomu byla v regionu dokonce i stávka.

Jihomoravské autobusy se oblékají do jednotných barev, hejtmanství si určilo i požadavky na interiér: 

Nové vlaky se na koleje dostanou za rok

Třicet šest vlakových souprav se už řadu měsíců vyrábí v plzeňském závodě Škoda Transportation. Právě tato společnost získala sedmimiliardovou zakázku Jihomoravského kraje, který se rozhodl před časem pořídit vlastní vlaky. 

Nové vozy budou stejně jako nově nasazované autobusy v barvách Jihomoravského kraje. Na konci příštího roku vyrazí na nejvíce vytížené regionální linky S3 mezi Tišnovem a Hustopečemi či Židlochovicemi a S2, která spojuje Blansko a Křenovice.„Podle aktuálního harmonogramu v uzavřené smlouvě je plánována první dodávka na září příštího roku,“ sdělila mluvčí Jihomoravského kraje Alena Knotková s tím, že všechny vlaky musí být v regionu do konce roku 2022. 

Jezdit s nimi začnou nejdříve České dráhy, které mají regionální dopravu v kraji na starost, později je však může převzít jiný dopravce, který vzejde z nové soutěže. Státní společnost má totiž smlouvu jen do konce roku 2023. Jihomoravský kraj proto už v tuto chvíli kvůli soutěži na nového vlakového dopravce zahajuje tržní konzultace. 

Je možné, že už nebude v Jihomoravském kraji jen jeden železniční dopravce, který dostane na starost všechny regionální spoje, ale že se zakázka rozdělí mezi více společností jako u autobusů. Už v minulosti krajští politici naznačili, že by chtěli zvlášť soutěžit právě linky s krajskými vlaky a zvlášť ostatní tratě, kde jezdí motoráky.