GLOSA: Jak auta přicházejí o zrcátka. Zůstane aspoň volant?

aktualizováno 
Vlevo, vpravo, nikde. Někdo je ukradl? Urazil? Prostě tam nejsou. Honda ukázala pár dní před zahájením autosalonu ve Frankfurtu sériové provedení svého nového elektromobilu, který nebude mít klasická zpětná zrcátka. Zbyly jen dva malé pahýlky.

Poproste dcerku nebo syna, ať namaluje auto. Výsledné dílko bude pravděpodobně z profilu, s dvojicí kol, výfukem a obláčkem plným sazí a dýmu. Nadanější kreslíři přidají volant a zpětná zrcátka, přední a zadní světla. Neměli bychom však zaspat dopravní výchovu, takto moderní auto v 21. století vypadat určitě nebude.

Na brněnském výstavišti byly poprvé na jednom místě všechny tři formule, které...
Zrcátko Cadillac

Jako malý kluk jsem obíhal ulice a podle počtu výfuků určoval výkon auta. Kdo měl dvě koncovky, byl král silnic, kdo měl čtyři, byl nedostižný. Zažité věci se mění, výfuky už moderní auta nepotřebují, vždyť jezdí na elektřinu. 

Další příklad. Když se začaly od 80. let objevovat v autech automatické převodovky, postupně převálcovaly ty manuální. Jsou komfortnější a kdo je okusí, těžko si zase zvyká na práci se spojkou.

Zpětné zrcátko je trochu jiný, mnohem důležitější pomocník. Ale čas ho dostihl stejně jako všechno ostatní. Zpočátku je auta měla třeba jen na straně u řidiče a takový luxus byl pro bohatýry. 

Zpětné zrcátko se do Tatry 87 ve výrobě vůbec nemontovalo.

Zpětné zrcátko se do Tatry 87 ve výrobě vůbec nemontovalo.

Patentovat si ho nechal zkraje 20. let minulého století vynálezce Elmer Berger. Skoro sto let poté nastává změna, zrcátka z karoserií mizí a nahrazují je displeje umístěné pod okny předních dveří. Zrcadlí obraz kamer, které zůstaly v pahýlcích podobným těm, za které parta svalovců na olympiádě roztlačuje svůj bob, než do něj secvičeně naskočí.

Honda E
Honda E
Honda E

Kamery nahrazující zrcátka u Hondy E.


Jízda bez tradičních zrcátek je jiná, zvláštní, neotřelá. Je to plíživě nakažlivé a čumilové se mohou zbláznit. Displej je dotykový, prstem si nastavíte správný úhel. Jednoduše, hladce. Problém nastane, kdy se slunce odráží od lesklého plastu hned vedle. 

Fotogalerie

Ale i to pro tu parádu skousnete, koncept virtuálních zrcátek okouzlí, takové Audi e-tron s nimi vypadá neskutečně pokrokově (jak digitální zrcátka v e-tronu fungují, čtěte zde). Uvnitř tohoto konkrétního auta je hned pět displejů připravených na otisky vašich prstů. To je jak v televizní střižně.

Dlužno přiznat, že Audi není první, kdo s podobným nápadem přišlo. Malosériový Volkswagen XL1 (šel do produkce jen ve 200 kusech) nedostal ani výrůstky na karoserii, čočky kamer měl šikovně schované ve dveřích (jak velorex pro 21. století jezdí, čtěte zde). Digitální zrcátka může mít také Lexus ES a sériově s nimi počítá i elektrická Honda, malý městský hatchback. 

O tom, že virtuální zrcátka dostane už v základní výbavě, víme od května. Poslední informace a fotky z Japonska vydané těsně před show ve Frankfurtu to potvrdily.

Honda E
Honda E

Moderní technologie v leckterých zemích brzdí zákony, třeba v USA bezskelná zrcátka mít nemůžete, třebaže podle posledních zpráv to vypadá, že i tento zarytý postoj se mění a americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu se odhodlal k pilotním testům (čtěte více). 

Je otázka, zda automobilky budou tlačit na to, aby legislativu v této věci změnily. Nebo si počkají, až zákonodárci připraví právní rámec pro to, aby v autech nemusela být nejenom žádná zrcátka, ale rovnou i volant. Jednou ta doba nastane. A možná rychleji, než si myslíme.​

Autoři:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Ford Puma ukazuje, jak chtějí automobilky vyzrát na zákazníky

Nový Ford Puma

Jak donutit zákazníky, aby zaplatili za nové auto víc, i když větší nechtějí? Propojit sportovní styl, přidat něco...

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

BMW Concept4

Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz