Amerika dohání svět, povolí kamery místo zrcátek. Návrh je pět let starý

aktualizováno 
Regulátoři ve Spojených státech plánují otestovat možnost nahrazení tradičních zpětných zrcátek v automobilech kamerami. Informoval o tom americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Automobilky navrhovaly úpravu předpisu už před pěti lety. Pomůže to snížit spotřebu a emise aut.

Audi e-tron | foto: Audi

Plánované testy mají prověřit, jak by se tato změna projevila při řízení automobilů. Testy by se měly nejprve zaměřit na osobní automobily a později na nákladní vozy.

V Evropě a Japonsku je již nahrazování zrcátek kamerami povoleno. Japonská automobilka Toyota loni v Japonsku začala prodávat model Lexus ES s kamerami místo bočních zrcátek. Volkswagen pak koncem loňského roku uvedl na evropský trh model Audi e-tron, ve kterém boční zrcátka rovněž nahrazují kamery. V USA se však oba tyto modely prodávají s tradičními bočními zrcátky, napsala agentura Reuters. Více čtěte zde.

Už na přelomu března a dubna 2014 podepsali ve Washingtonu zástupci celkem dvanácti automobilek petici na podporu změny zákona, podle kterého jsou ve Spojených státech boční zrcátka povinná. Kromě Tesly dokument podepsali třeba General Motors, Toyota nebo Volkswagen. Automobilky argumentují tím, že kamery jsou stejně efektivní jako zpětná boční zrcátka, ale na rozdíl od nich nesnižují aerodynamiku automobilu. 

„S ohledem na budoucnost požadavků na spotřebu paliva, která mají platit od roku 2017, představují kamery příležitost, jak díky lepší aerodynamice zvýšit palivovou účinnost,“ píše se v dokumentu.

O kamerách pro monitorování situace za vozem sní designéři už desítky let. Moderní auta jsou dnes kamerami doslova obsypána, není tedy důvod, proč je nevyužít i pro nahrazení zrcátek. Automobilky si „hrají“ se skládáním obrazu tak, že při parkování vidí řidič auto z ptačí perspektivy.

Stále rozšířenější vychytávkou je displej schovaný ve vnitřním zpětném zrcátku. Za normálních podmínek ho řidič používá jako klasické zrcátko. Za zhoršené viditelnosti nebo nepříznivých povětrnostních podmínkách lze přepnout na zobrazení obrazu, který snímá kamera s vysokým rozlišením umístěná vzadu na autě. Používá jej například Kia, Subaru nebo Toyota.

Toyota u své malé dodávky Proace City nabízí nově digitální vnitřní zrcátko, které promítá obraz z kamery hledící za auto. Další kamera v zrcátku spolujezdce kouká podél boku auta a do mrtvého úhlu (auto může dostat ještě samostatného hlídače mrtvého úhlu).

Kamery místo zrcátek u Audi

Audi nahradilo u svého velkého elektrického SUV zrcátka kamerami z důvodu úspory energie. Vylepšují aerodynamiku (z Cx 0,28 na 0,27) natolik, že přidají až čtyřicet kilometrů na dojezdu.

Pahýl, který po zrcátku zbyl a nese kameru, je nevzhledný, pravděpodobně ovšem předpisy a požadavky techniků neumožnily kameru více schovat a přimknout ke karoserii. Z pohledu uživatele je to velký nezvyk. S viditelností sedmipalcových OLED displejů, které jsou v předních rozích dveří, problém není (za tmy je to fantastický zážitek a neoslňují vás světla aut).

Ovšem pro řidiče, který už se aspoň milionkrát podíval do zrcátka bočním oknem, je to výrazná změna, musíte se totiž dívat níž, než jste zvyklí a to stojí drahocenné sekundy, po které nesledujete provoz. Je třeba si také natrénovat odhad, jak je vlastně auto ve zpětném displeji daleko.

Někteří si pak stěžovali na nutnost více přeostřovat zrak než u klasických zrcátek. Displej u šoféra je dotykový, jednoduše vyvoláte menu nastavení, měníte pohledy a můžete zoomovat. Nechybí funkce varující před autem schovaným v mrtvém úhlu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Další z rubriky

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro...

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

KOMENTÁŘ: Z autosalonu ve Frankfurtu zbyla jen ohlodaná kost

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před...

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

Najdete na iDNES.cz