Zadokolka s pohonem 4x4: unikátní Ferrari FF pod lupou

  13:27aktualizováno  13:27
Ferrari FF je první sériový model značky s pohonem všech kol. Jeho systém je ale unikátní a od konkurence se liší. Možná i to přispělo k tomu, že je produkce FF na první rok vyprodána. Podívejte se, jak systém pohonu všech kol u Ferrari funguje.

Nové Ferrari FF se začne prodávat až v létě, už teď je ale jasné, že zákazníci, kteří si auto za 260 000 eur objednají teď, je dostanou až v druhé polovině roku 2012. FF se totiž vyrobí jen 800 kusů ročně a produkce prvního roku už je beznadějně vyprodána.

Ferrari FF

O nejzajímavější novince letošního roku čtěte zde

Velkou roli v ohromném zájmu o nové ferrari přitom jistě hraje jeho unikátní pohon všech kol, který z něj dělá překvapivě univerzální auto při zachování typického charakteru vozu se vzpínajícím se koníkem ve znaku. Systém nazývaný 4RM (4 ruote motrici, italsky čtyři poháněná kola) v Maranellu vyvíjeli téměř deset let a mají ho patentovaný. Oproti běžným systémům pohonu všech kol je úplně jiný a hlavně asi o polovinu lehčí, váží pouze 45 kilogramů.

Ferrari totiž nevyužívá klasický systém s centrálním diferenciálem a diferenciálem na druhé poháněné nápravě. Namísto toho používá u systému 4RM druhou, jednodušší, převodovku. Ta je umístěna vpředu před motorem a přenáší výkon na přední kola. Ta zadní pohání "normální" dvouspojková převodovka se sedmi rychlostními stupni, umístěná v uspořádání transaxle za zadní nápravou.

Přední převodovka má pouze dva rychlostní stupně a speciální systém elektrického řízení. Spolupracuje pochopitelně s převodovkou na zadní nápravě. Přední kola se připojují pouze v případě nedostatečné adheze zadních, a to jen ve chvíli, kdy je na zadních kolech zařazen první až čtvrtý převodový stupeň. To znamená, že pokud řidič FF zařadí pětku, šestku nebo sedmičku, má FF vždy poháněna pouze zadní kola.

Ferrari FF
Ferrari FF

Stejně jako zadní náprava, tak přední kola dostávají točivý moment přes svou vlastní převodovku přímo z klikové hřídele. Síla se na přední kola přenáší přes dvě samostatné spojky, každá z nich má na starosti jedno kolo, a proto je pohon kol zcela nezávislý a není potřeba diferenciál.

Tajemné ferrari 4x4

Ferrari 408 Integrale - jediná známá čtyřkolka z Maranella

Ferrari už jednou "čtyřkolku" plánovalo. Prototyp Ferrari 408 Integrale vznikl roku 1987. Poháněl ho čtyřlitrový osmiválec.

Ke každému kolu proudí individuálně dávkovaný točivý moment. Díky použití těchto spojek zároveň může FF používat takzvané vektorování točivého momentu. Vnější přední kolo se tak v zatáčce může otáčet rychleji a tím pomáhá autu zatáčet.

Převodovka na přední nápravě je hodně chytrá. Spolupracuje se všemi důležitými elektronickými systémy v autě a dovede odhadovat okamžitou přilnavost auta na každém druhu povrchu.

K této schopnosti se navíc přidává asi o třetinu rychlejší aktivační čas než u konvenčních přiřaditelných pohonů všech kol, jako je třeba populární Haldex.

Ferrari FF

Zdánlivě je systém pohonu všech kol Ferrari 4RM velmi jednoduchý a je až s podivem, že jej již dříve nepoužil někdo jiný. Jenže realita je trochu jiná. Vývoj daného systému vychází z velmi specifických potřeb Ferrari a na první pohled jednoduchý princip si vyžádal poměrně složitá a špičková technická řešení. Zastavět převodovku pod přední kapotu, kterou vyplňuje ohromný dvanáctiválec, nebyl vůbec jednoduchý úkol. Obzvláště pokud má malá převodovka přenášet velmi vysoké točivé momenty. Dvanáctiválec 6,3 litru produkuje až 683 Nm.

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Témata: Euro, Ferrari, Maranello

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

K volajícímu autu poslali vyprošťovací tým, nezraněný řidič už byl venku

Havarované auto nedaleko Karlových Varů samo zalarmovalo záchranáře.

Auto vybavené systémem automatického tísňového volání eCall havarovalo dopoledne na silnici z Karlových Varů směrem na...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz