Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zadokolka s pohonem 4x4: unikátní Ferrari FF pod lupou

  13:27
Ferrari FF je první sériový model značky s pohonem všech kol. Jeho systém je ale unikátní a od konkurence se liší. Možná i to přispělo k tomu, že je produkce FF na první rok vyprodána. Podívejte se, jak systém pohonu všech kol u Ferrari funguje.

Nové Ferrari FF se začne prodávat až v létě, už teď je ale jasné, že zákazníci, kteří si auto za 260 000 eur objednají teď, je dostanou až v druhé polovině roku 2012. FF se totiž vyrobí jen 800 kusů ročně a produkce prvního roku už je beznadějně vyprodána.

Ferrari FF

O nejzajímavější novince letošního roku čtěte zde

Velkou roli v ohromném zájmu o nové ferrari přitom jistě hraje jeho unikátní pohon všech kol, který z něj dělá překvapivě univerzální auto při zachování typického charakteru vozu se vzpínajícím se koníkem ve znaku. Systém nazývaný 4RM (4 ruote motrici, italsky čtyři poháněná kola) v Maranellu vyvíjeli téměř deset let a mají ho patentovaný. Oproti běžným systémům pohonu všech kol je úplně jiný a hlavně asi o polovinu lehčí, váží pouze 45 kilogramů.

Ferrari totiž nevyužívá klasický systém s centrálním diferenciálem a diferenciálem na druhé poháněné nápravě. Namísto toho používá u systému 4RM druhou, jednodušší, převodovku. Ta je umístěna vpředu před motorem a přenáší výkon na přední kola. Ta zadní pohání "normální" dvouspojková převodovka se sedmi rychlostními stupni, umístěná v uspořádání transaxle za zadní nápravou.

Přední převodovka má pouze dva rychlostní stupně a speciální systém elektrického řízení. Spolupracuje pochopitelně s převodovkou na zadní nápravě. Přední kola se připojují pouze v případě nedostatečné adheze zadních, a to jen ve chvíli, kdy je na zadních kolech zařazen první až čtvrtý převodový stupeň. To znamená, že pokud řidič FF zařadí pětku, šestku nebo sedmičku, má FF vždy poháněna pouze zadní kola.

Ferrari FF
Ferrari FF

Stejně jako zadní náprava, tak přední kola dostávají točivý moment přes svou vlastní převodovku přímo z klikové hřídele. Síla se na přední kola přenáší přes dvě samostatné spojky, každá z nich má na starosti jedno kolo, a proto je pohon kol zcela nezávislý a není potřeba diferenciál.

Tajemné ferrari 4x4

Ferrari 408 Integrale - jediná známá čtyřkolka z Maranella

Ferrari už jednou "čtyřkolku" plánovalo. Prototyp Ferrari 408 Integrale vznikl roku 1987. Poháněl ho čtyřlitrový osmiválec.

Ke každému kolu proudí individuálně dávkovaný točivý moment. Díky použití těchto spojek zároveň může FF používat takzvané vektorování točivého momentu. Vnější přední kolo se tak v zatáčce může otáčet rychleji a tím pomáhá autu zatáčet.

Převodovka na přední nápravě je hodně chytrá. Spolupracuje se všemi důležitými elektronickými systémy v autě a dovede odhadovat okamžitou přilnavost auta na každém druhu povrchu.

K této schopnosti se navíc přidává asi o třetinu rychlejší aktivační čas než u konvenčních přiřaditelných pohonů všech kol, jako je třeba populární Haldex.

Ferrari FF

Zdánlivě je systém pohonu všech kol Ferrari 4RM velmi jednoduchý a je až s podivem, že jej již dříve nepoužil někdo jiný. Jenže realita je trochu jiná. Vývoj daného systému vychází z velmi specifických potřeb Ferrari a na první pohled jednoduchý princip si vyžádal poměrně složitá a špičková technická řešení. Zastavět převodovku pod přední kapotu, kterou vyplňuje ohromný dvanáctiválec, nebyl vůbec jednoduchý úkol. Obzvláště pokud má malá převodovka přenášet velmi vysoké točivé momenty. Dvanáctiválec 6,3 litru produkuje až 683 Nm.

Témata: Euro, Ferrari, Maranello
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...