Čtvrtek 19. května 2022, svátek má Ivo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 19. května 2022 Ivo

Po srpnové explozi se zářijový trh s novými auty propadl. Můžou za to ekonormy

  9:43
Při pohledu do statistik by se mohlo zdát, že letošní léto bylo pro výrobce aut mimořádně úspěšné. Celoevropské i české prodeje jen za srpen stouply o více než třicet procent. V září však přišlo ochlazení a prudký pád. Důvodem je homologace podle nových emisních předpisů WLTP a RDE.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Dan Materna, MAFRA

V červenci vzrostl celoevropský prodej aut o 10,2 %, v srpnu pak doslova explodoval, když narostl meziročně o 31,2 % na více než 1,1 mil. aut. Vyplynulo to ze statistik společnosti ACEA, která sleduje čísla v 30 největších evropských zemích. Podobně na tom byla i Česká republika, kde byly v srpnu registrace o 31,32 % vyšší oproti loňskému roku. 

To však nebylo nic proti některým jiným zemím. Třeba v Belgii stouply registrace o 53,3 %, v Litvě o 58,5 % nebo v Polsku o 64,3 %. Absolutním rekordmanem v tomto směru bylo Rumunsko, kde bylo v srpnu meziročně registrováno o 112,9 % aut víc. Vice o srpnové autobublině čtěte zde.

Za tímto abnormálním nárůstem stojí automobilky, které využily možnosti registrovat určitý počet aut ještě podle starých norem, které se od září zpřísnily a všechny nové vozy musejí projít testy RDE a WLTP (co to je, čtěte zde). Mnoho automobilek kvůli náročnosti měření WLPT a RDE nestihlo homologovat řadu modelů, které tak od 1. září nemohly nabízet. Vytvořily si proto určitou zásobu skladových vozů homologovaných ještě podle starých předpisů.

Na srpnových celoevropských registracích bylo dobře vidět, které automobilky registrovaly nejvíc. Extrémní meziroční nárůsty byly v srpnu vidět především u značek Seat (+ 74,5 %), Renault (+ 68,6 %), Jeep (+ 161,5 %), nebo Nissan (+44,7 %).

V září nastal obrat. Například Ve Francii rostly v srpnu registrace o 40 procent, v září se naopak meziročně o 13 procent propadly. Ve Španělsku trh klesl o 15 procent, v Rakousku dokonce o 41 %. 

Český trh byl zhruba někde uprostřed, v září meziročně poklesl o 28,13 %. Nově bylo registrováno 14 532 nových osobních automobilů, loni v září 20 219 a letos v srpnu 27 830. Za celé období od ledna do září český trh zatím mírně roste, a to o 1,11 % oproti loňsku. Přesto se dá čekat, že letošní rok skončí celkově horším číslem než ten loňský. 

„Zavedení nové metodiky měření emisních limitů WLTP bude mít dopad na snížení prodejů ve čtvrtém čtvrtletí 2018,“ okomentovala výsledky registrací společnost PwC. „Lze předpokládat, že registrace OA v roce 2018 dosáhne rozmezí 266–271 tisíc, tj. změna o 0 až -2 % oproti minulému roku.“

Zúžená nabídka

Ceníky řady automobilek letos v létě právě kvůli blížící se nutnosti nové homologace citelně prořídly (více zde). Všechny nově prodané automobily v Evropské unii musí od září měřit emise podle předpisů WLTP a RDE. Co se pod těmito zkratkami skrývá? 

Zjednodušeně řečeno WLPT (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure) udává podmínky pro měření emisí v laboratorních podmínkách a RDE (Real Driving Emissions) při jízdě v běžném provozu. Aby mohlo být auto homologováno pro provoz, musí splnit podmínky obou testovacích procedur. A to je značně časově náročné. 

Pro jednoduchou představu - zatímco v roce 1970 měly evropské emisní předpisy pouhých 20 stran, v roce 2005 pro normu Euro 4 už 180 stran. V aktuální podobě mají celkem 1 430 stran. Zatímco laboratorní měření WLTP je ještě časově celkem zvládnutelné (trvá 30 minut), RDE v reálném provozu stanovuje ujet s autem minimálně 16 kilometrů po městě, 16 mimo město a 16 po dálnici, navíc každá část musí zabrat zhruba třetinu času, k tomu 6-30 procent času z jízdy po městě musí automobil stát.

Kolona nebo jiná nečekaná dopravní komplikace harmonogram testu úplně rozhodí a musí se začínat znova. Test nejde opakovat hned, auto musí opět nějakou dobu stát. Homologovány takto musí být všechny kombinace motorů, převodovky a případně pohonu jedné nebo obou náprav.

Nabídka u většiny automobilek proto zdaleka není tak rozsáhlá, jako byla třeba na začátku roku. „Aktuálně (k 1. 10.) je v naší nabídce 60 % vozů homologovaných podle nových norem. Obrovská šíře a komplexita naší nabídky vyžaduje při tomto procesu čas, neboť homologační autority jsou momentálně plně vytíženy. Výrobní závod věnuje této otázce opravdu maximální prioritu a úsilí, aby byl homologační proces pro všechny modely dokončen co nejdříve,“ řekl David Valenta z českého zastoupení Volkswagenu.

Lépe jsou na tom automobilky, které měnily motory s předstihem. Například česká KIA si sice také dělala v srpnu zásobu skladových vozů, ale aktuální nabídka těch nových přesto zůstala široká. „K 1. říjnu 2018 má značka Kia 100 % všech nově nabízených modelů v ČR (nové modelové roky) homologovaných na novou emisní normu Euro 6d TEMP. Z pohledu našich stávajících skladových zásob tvoří řádově několik procent výběhové modely. Tím je myšleno doprodej starých generací modelu cee´d, Sportage, Carens s emisní normou Euro 6b. Očekáváme, že během několik následujících týdnů, předpoklad je do konce měsíce, budou skladové zásoby na nule,“ sdělila iDNES.CZ Kateřina Vaňková z Kia Motors Czech.

„Všechny osobní vozy Hyundai již mají homologaci Euro 6D Temp a kvůli nové legislativě tak nemusí být omezována nebo ukončena výroba žádného z nich,“ uvedl Jan Pohorský, PR manažer automobilky Hyundai.

13. dubna 2018

Autoři:
  • Nejčtenější

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Autofotka týdne: Putinovy limuzíny s uříznutou střechou defilovaly v Moskvě

Událostí uplynulého týdne byla jednoznačně tradiční přehlídka v Moskvě. Kromě Putina, 11 tisíc vojáků a 131 vojenských...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Ženy zůstanou po nehodách uvězněné ve vracích častěji než muži

U žen je zhruba dvakrát větší pravděpodobnost než u mužů, že po havárii zůstanou uvězněné ve vozidle. Liší se také typ...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škola karavaningu: nomádský rituál a louhování kávy v zavařovačce

Pokud se na cestách karavanem chcete vzdát kávy, tak ani nevyrážejte. Kafe je zákon. Nomádská tekutá bible. Poradíme...

Favorit je v cíli! Dva tisíce kilometrů si třicetiletá škodovka užila

Na takovou expedici se vydají jen blázni, dočetli jsme se v diskuzích pod články, tak jsme vyrazili přímo od bohnického...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...