Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího přehledu nad situací. Samotný výhled z takového vozu je ovšem mizerný, hlavně při manévrování natěsno, zjistil švýcarský autoklub.

Nejčastěji se řidiči potýkají se špatným výhledem šikmo doleva přes mohutný přední sloupek. (Ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Nejlepších výsledků dosáhly automobily v kategorii malých vozů,“ tak začíná svůj report z testu výhledu z vozů vyrobených v letech 2012 až 2017 švýcarský autoklub TCS. V rámci rozsáhlého testu hodnotil u 69 modelů výhled na blízké okolí vozu. Do testování byly zahrnuty všechny kategorie vozidel od malých vozů po SUV. Výsledky testu jasně vyvrátily často vychvalovaný dobrý výhled u SUV, které jsou v dnešní době čím dál oblíbenější. Tato vozidla totiž dopadla v testu zdaleka nejhůř.

„Při rozhodování o koupi nového vozu je často důležitým hlediskem design. Výrobci se proto snaží vtisknout svým vozům nápadné tvary a linie. Tím ovšem do značné míry trpí aspekt dobrého výhledu z vozu,“ uvádí TCS a vysvětluje, že velkou roli hrají narůstající požadavky na bezpečnost vozu při nárazu.

Zatímco dříve sloužily sloupky vozu k tomu, aby nesly střechu, dnes jsou nedílnou součástí karoserie a jsou veledůležitým bezpečnostním prvkem, typicky při jeho převrácení. Jenže kvůli tomu také sloupky tloustnou a brání výhledu.

Všechny vozy byly podrobeny testu z hlediska výhledu. Cílem testu TCS bylo zjistit, jak dobrý má řidič výhled z vozu na bezprostřední vzdálenost před a za vozidlem, jak dobře lze s autem zaparkovat a hodnotilo se také, jaké parkovací asistenční systémy jsou ve voze sériově namontovány.

Z výsledku testu vyplynulo, že nejlepší výhled skýtá všech 14 testovaných malých vozů. Mezi kategoriemi testovaných automobilů jde s průměrnou známkou 74 % o nejlepší výsledek.

VÝHLED Z AUTA

Kompletní výsledky

Hodnocení výhledu z vozu. Konkrétní výsledky a metodika ZDE

Druhé místo s průměrem 69 % obsadilo devět testovaných vozů kombi. Jedenáct vozidel kompaktní třídy, jako je VW Golf nebo Mazda 3, spadá s průměrnou známkou 64 % ještě těsně do kategorie „uspokojivých“. Třída šesti testovaných vozů MPV se s výsledkem 63 % řadí těsně za kompaktní vozy, stejně jako osm limuzín, které skončily se stejným ohodnocením.

Výrazně nepříznivě skončilo testování u 21 testovaných vozů SUV, které si výsledkem 59 % zajistily hodnocení „doporučujeme s výhradami“. Vysoké vozy jako SUV skýtají sice díky vyšší pozici sedačky zpravidla lepší přehled o okolním dění, ovšem v momentě, kdy je třeba zajet do řady vozidel nebo zaparkovat, neumožňují dostatečný výhled.

Z tohoto hlediska mají malé vozy výraznou výhodu. Díky kratší vzdálenosti řidiče od zádi vozu je úhel pohledu ze zadního okna ostřejší a řidič si při couvání dříve všimne překážek za vozidlem. Výhodu mají při pohledu dozadu často díky ostře zkosenému zadnímu sklu i vozy s typem karoserie kombi. To zřetelně vyplývá i z výsledků testu: zatímco při couvání malým vozem Smart fortwo je 50 centimetrů vysoká překážka vidět už ze vzdálenosti 1,9 metru, z SUV Ford Edge vidíte stejně vysokou překážku až ze vzdálenosti 12,5 metru. Takovou překážkou může být jak patník, tak i hrající si dítě.

Parkovací systémy plně nenahradí dobrý výhled

Podobná je situace i u parkování popředu. Při parkování Škodou Octavia kombi je nárazník vedle stojícího vozidla vidět už na vzdálenost 92 centimetrů, při parkování SUV Peugeot 3008 zůstane řidiči skryt prostor o velikosti 2,7 metru.

Aby výrobci vozidel usnadnili řidičům manévrování při parkování, montují do vozů sériově parkovací systémy. Ty sice pomohou při parkování a dalším manévrování s vozem, nemohou ale plně nahradit dobrý výhled. Hojně rozšířené jsou parkovací senzory, které informují o vzdálenosti k překážce akustickými signály. Méně časté jsou parkovací kamery, které na obrazovce zobrazují bezprostřední situaci za vozem.

Novinkou jsou systémy, které na obrazovce zachycují vozidlo z ptačí perspektivy. Parkovací systémy byly hodnoceny známkou 20 % (žádný sériově namontovaný parkovací asistent) až 100 % (sériově montované optické a akustické parkovací systémy). Tato výbava ovšem často závisí na zvoleném stupni výbavy testovaného vozu, a neplatí tudíž obecně pro testované modely. Ačkoli nejsou parkovací systémy náhražkou dobrého výhledu z vozu, mohou zabránit škodám vzniklým při parkování a dokonce i nehodám.

Velký vliv na výhled odzadu má délka vozidla. Čím větší je vzdálenost mezi řidičem a zadním sklem, tím tupější je úhel výhledu. Z toho jasně vyplývá, že dlouhé auto skýtá horší výhled dozadu.

Výsledky testování TCS nicméně dokazují, že se to netýká obecně všech velkých vozů. Například Opel Insignia nabízí navzdory délce 4,9 metru a modernímu designu dobrý výhled i dozadu. Už při pohledu na extravagantní design Lexusu NX lze tušit, že pro něj tento test nedopadne dobře. Prudce zkosená linie skel a s tím související úzké zadní sklo silně omezují výhled odzadu, což je patrné i z naměřených hodnot. Navzdory nejlepší známce (100 %) za sériově montované parkovací asistenty (parkovací senzory a parkovací kamera) se v celkovém hodnocení nedostal výš než na známku „špatné“.

Tabulku vede Smart fortwo. I bez parkovacích asistentů získal známku „velmi dobré“. Díky výhledu, který vůz umožňuje, člověk jakékoli parkovací asistenty ani nepostrádá. Díky kompaktním rozměrům a adekvátní velikosti skel nabízí auto dobrý výhled a je velmi lehce manévrovatelné.

Autoři:
  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Úspora peněz a emisí bez elektřiny: Škoda Octavia na zemní plyn dává smysl

Elektrifikace aut má být cestou ke snížení emisí CO2. Správce vozových parků ovšem aktuálně víc trápí okamžité úspory...

Autofotka týdne: První elektrický supermercedes přistižen v Česku

Exkluzivně Čtenář iDNES.cz při procházce za focením přistihl první exemplář luxusního elektromobilu od značky Mercedes-EQ v Česku....

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

Ojetiny zdražily na průměrných 245 tisíc a silně rostou. Na slevy zapomeňte

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí meziročně stoupla o téměř 16 procent na 245 000 Kč. Zatímco...

LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen
LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Sdílejte svoje oblíbená místa, hodnoťte tipy ostatních, hrajte o...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...