Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

aktualizováno 
Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího přehledu nad situací. Samotný výhled z takového vozu je ovšem mizerný, hlavně při manévrování natěsno, zjistil švýcarský autoklub.

Nejčastěji se řidiči potýkají se špatným výhledem šikmo doleva přes mohutný přední sloupek. (Ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Nejlepších výsledků dosáhly automobily v kategorii malých vozů,“ tak začíná svůj report z testu výhledu z vozů vyrobených v letech 2012 až 2017 švýcarský autoklub TCS. V rámci rozsáhlého testu hodnotil u 69 modelů výhled na blízké okolí vozu. Do testování byly zahrnuty všechny kategorie vozidel od malých vozů po SUV. Výsledky testu jasně vyvrátily často vychvalovaný dobrý výhled u SUV, které jsou v dnešní době čím dál oblíbenější. Tato vozidla totiž dopadla v testu zdaleka nejhůř.

„Při rozhodování o koupi nového vozu je často důležitým hlediskem design. Výrobci se proto snaží vtisknout svým vozům nápadné tvary a linie. Tím ovšem do značné míry trpí aspekt dobrého výhledu z vozu,“ uvádí TCS a vysvětluje, že velkou roli hrají narůstající požadavky na bezpečnost vozu při nárazu.

Zatímco dříve sloužily sloupky vozu k tomu, aby nesly střechu, dnes jsou nedílnou součástí karoserie a jsou veledůležitým bezpečnostním prvkem, typicky při jeho převrácení. Jenže kvůli tomu také sloupky tloustnou a brání výhledu.

Všechny vozy byly podrobeny testu z hlediska výhledu. Cílem testu TCS bylo zjistit, jak dobrý má řidič výhled z vozu na bezprostřední vzdálenost před a za vozidlem, jak dobře lze s autem zaparkovat a hodnotilo se také, jaké parkovací asistenční systémy jsou ve voze sériově namontovány.

Z výsledku testu vyplynulo, že nejlepší výhled skýtá všech 14 testovaných malých vozů. Mezi kategoriemi testovaných automobilů jde s průměrnou známkou 74 % o nejlepší výsledek.

VÝHLED Z AUTA

Kompletní výsledky

Hodnocení výhledu z vozu. Konkrétní výsledky a metodika ZDE

Druhé místo s průměrem 69 % obsadilo devět testovaných vozů kombi. Jedenáct vozidel kompaktní třídy, jako je VW Golf nebo Mazda 3, spadá s průměrnou známkou 64 % ještě těsně do kategorie „uspokojivých“. Třída šesti testovaných vozů MPV se s výsledkem 63 % řadí těsně za kompaktní vozy, stejně jako osm limuzín, které skončily se stejným ohodnocením.

Výrazně nepříznivě skončilo testování u 21 testovaných vozů SUV, které si výsledkem 59 % zajistily hodnocení „doporučujeme s výhradami“. Vysoké vozy jako SUV skýtají sice díky vyšší pozici sedačky zpravidla lepší přehled o okolním dění, ovšem v momentě, kdy je třeba zajet do řady vozidel nebo zaparkovat, neumožňují dostatečný výhled.

Z tohoto hlediska mají malé vozy výraznou výhodu. Díky kratší vzdálenosti řidiče od zádi vozu je úhel pohledu ze zadního okna ostřejší a řidič si při couvání dříve všimne překážek za vozidlem. Výhodu mají při pohledu dozadu často díky ostře zkosenému zadnímu sklu i vozy s typem karoserie kombi. To zřetelně vyplývá i z výsledků testu: zatímco při couvání malým vozem Smart fortwo je 50 centimetrů vysoká překážka vidět už ze vzdálenosti 1,9 metru, z SUV Ford Edge vidíte stejně vysokou překážku až ze vzdálenosti 12,5 metru. Takovou překážkou může být jak patník, tak i hrající si dítě.

Parkovací systémy plně nenahradí dobrý výhled

Podobná je situace i u parkování popředu. Při parkování Škodou Octavia kombi je nárazník vedle stojícího vozidla vidět už na vzdálenost 92 centimetrů, při parkování SUV Peugeot 3008 zůstane řidiči skryt prostor o velikosti 2,7 metru.

Aby výrobci vozidel usnadnili řidičům manévrování při parkování, montují do vozů sériově parkovací systémy. Ty sice pomohou při parkování a dalším manévrování s vozem, nemohou ale plně nahradit dobrý výhled. Hojně rozšířené jsou parkovací senzory, které informují o vzdálenosti k překážce akustickými signály. Méně časté jsou parkovací kamery, které na obrazovce zobrazují bezprostřední situaci za vozem.

Novinkou jsou systémy, které na obrazovce zachycují vozidlo z ptačí perspektivy. Parkovací systémy byly hodnoceny známkou 20 % (žádný sériově namontovaný parkovací asistent) až 100 % (sériově montované optické a akustické parkovací systémy). Tato výbava ovšem často závisí na zvoleném stupni výbavy testovaného vozu, a neplatí tudíž obecně pro testované modely. Ačkoli nejsou parkovací systémy náhražkou dobrého výhledu z vozu, mohou zabránit škodám vzniklým při parkování a dokonce i nehodám.

Velký vliv na výhled odzadu má délka vozidla. Čím větší je vzdálenost mezi řidičem a zadním sklem, tím tupější je úhel výhledu. Z toho jasně vyplývá, že dlouhé auto skýtá horší výhled dozadu.

Výsledky testování TCS nicméně dokazují, že se to netýká obecně všech velkých vozů. Například Opel Insignia nabízí navzdory délce 4,9 metru a modernímu designu dobrý výhled i dozadu. Už při pohledu na extravagantní design Lexusu NX lze tušit, že pro něj tento test nedopadne dobře. Prudce zkosená linie skel a s tím související úzké zadní sklo silně omezují výhled odzadu, což je patrné i z naměřených hodnot. Navzdory nejlepší známce (100 %) za sériově montované parkovací asistenty (parkovací senzory a parkovací kamera) se v celkovém hodnocení nedostal výš než na známku „špatné“.

Tabulku vede Smart fortwo. I bez parkovacích asistentů získal známku „velmi dobré“. Díky výhledu, který vůz umožňuje, člověk jakékoli parkovací asistenty ani nepostrádá. Díky kompaktním rozměrům a adekvátní velikosti skel nabízí auto dobrý výhled a je velmi lehce manévrovatelné.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

Další z rubriky

Továrna VW bude v Turecku či Bulharsku. Není jisté, že pod vedením Škody

První sériově vyrobené Škody Scala vyjely z hlavního závodu automobilky v Mladé...

Nový víceznačkový závod koncernu Volkswagen se postaví v Turecku nebo Bulharsku. Kromě vozů Škoda se zde budou vyrábět...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz