Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

aktualizováno 
Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího přehledu nad situací. Samotný výhled z takového vozu je ovšem mizerný, hlavně při manévrování natěsno, zjistil švýcarský autoklub.

Nejčastěji se řidiči potýkají se špatným výhledem šikmo doleva přes mohutný přední sloupek. (Ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Nejlepších výsledků dosáhly automobily v kategorii malých vozů,“ tak začíná svůj report z testu výhledu z vozů vyrobených v letech 2012 až 2017 švýcarský autoklub TCS. V rámci rozsáhlého testu hodnotil u 69 modelů výhled na blízké okolí vozu. Do testování byly zahrnuty všechny kategorie vozidel od malých vozů po SUV. Výsledky testu jasně vyvrátily často vychvalovaný dobrý výhled u SUV, které jsou v dnešní době čím dál oblíbenější. Tato vozidla totiž dopadla v testu zdaleka nejhůř.

„Při rozhodování o koupi nového vozu je často důležitým hlediskem design. Výrobci se proto snaží vtisknout svým vozům nápadné tvary a linie. Tím ovšem do značné míry trpí aspekt dobrého výhledu z vozu,“ uvádí TCS a vysvětluje, že velkou roli hrají narůstající požadavky na bezpečnost vozu při nárazu.

Zatímco dříve sloužily sloupky vozu k tomu, aby nesly střechu, dnes jsou nedílnou součástí karoserie a jsou veledůležitým bezpečnostním prvkem, typicky při jeho převrácení. Jenže kvůli tomu také sloupky tloustnou a brání výhledu.

Všechny vozy byly podrobeny testu z hlediska výhledu. Cílem testu TCS bylo zjistit, jak dobrý má řidič výhled z vozu na bezprostřední vzdálenost před a za vozidlem, jak dobře lze s autem zaparkovat a hodnotilo se také, jaké parkovací asistenční systémy jsou ve voze sériově namontovány.

Z výsledku testu vyplynulo, že nejlepší výhled skýtá všech 14 testovaných malých vozů. Mezi kategoriemi testovaných automobilů jde s průměrnou známkou 74 % o nejlepší výsledek.

VÝHLED Z AUTA

Kompletní výsledky

Hodnocení výhledu z vozu. Konkrétní výsledky a metodika ZDE

Druhé místo s průměrem 69 % obsadilo devět testovaných vozů kombi. Jedenáct vozidel kompaktní třídy, jako je VW Golf nebo Mazda 3, spadá s průměrnou známkou 64 % ještě těsně do kategorie „uspokojivých“. Třída šesti testovaných vozů MPV se s výsledkem 63 % řadí těsně za kompaktní vozy, stejně jako osm limuzín, které skončily se stejným ohodnocením.

Výrazně nepříznivě skončilo testování u 21 testovaných vozů SUV, které si výsledkem 59 % zajistily hodnocení „doporučujeme s výhradami“. Vysoké vozy jako SUV skýtají sice díky vyšší pozici sedačky zpravidla lepší přehled o okolním dění, ovšem v momentě, kdy je třeba zajet do řady vozidel nebo zaparkovat, neumožňují dostatečný výhled.

Z tohoto hlediska mají malé vozy výraznou výhodu. Díky kratší vzdálenosti řidiče od zádi vozu je úhel pohledu ze zadního okna ostřejší a řidič si při couvání dříve všimne překážek za vozidlem. Výhodu mají při pohledu dozadu často díky ostře zkosenému zadnímu sklu i vozy s typem karoserie kombi. To zřetelně vyplývá i z výsledků testu: zatímco při couvání malým vozem Smart fortwo je 50 centimetrů vysoká překážka vidět už ze vzdálenosti 1,9 metru, z SUV Ford Edge vidíte stejně vysokou překážku až ze vzdálenosti 12,5 metru. Takovou překážkou může být jak patník, tak i hrající si dítě.

Parkovací systémy plně nenahradí dobrý výhled

Podobná je situace i u parkování popředu. Při parkování Škodou Octavia kombi je nárazník vedle stojícího vozidla vidět už na vzdálenost 92 centimetrů, při parkování SUV Peugeot 3008 zůstane řidiči skryt prostor o velikosti 2,7 metru.

Aby výrobci vozidel usnadnili řidičům manévrování při parkování, montují do vozů sériově parkovací systémy. Ty sice pomohou při parkování a dalším manévrování s vozem, nemohou ale plně nahradit dobrý výhled. Hojně rozšířené jsou parkovací senzory, které informují o vzdálenosti k překážce akustickými signály. Méně časté jsou parkovací kamery, které na obrazovce zobrazují bezprostřední situaci za vozem.

Novinkou jsou systémy, které na obrazovce zachycují vozidlo z ptačí perspektivy. Parkovací systémy byly hodnoceny známkou 20 % (žádný sériově namontovaný parkovací asistent) až 100 % (sériově montované optické a akustické parkovací systémy). Tato výbava ovšem často závisí na zvoleném stupni výbavy testovaného vozu, a neplatí tudíž obecně pro testované modely. Ačkoli nejsou parkovací systémy náhražkou dobrého výhledu z vozu, mohou zabránit škodám vzniklým při parkování a dokonce i nehodám.

Velký vliv na výhled odzadu má délka vozidla. Čím větší je vzdálenost mezi řidičem a zadním sklem, tím tupější je úhel výhledu. Z toho jasně vyplývá, že dlouhé auto skýtá horší výhled dozadu.

Výsledky testování TCS nicméně dokazují, že se to netýká obecně všech velkých vozů. Například Opel Insignia nabízí navzdory délce 4,9 metru a modernímu designu dobrý výhled i dozadu. Už při pohledu na extravagantní design Lexusu NX lze tušit, že pro něj tento test nedopadne dobře. Prudce zkosená linie skel a s tím související úzké zadní sklo silně omezují výhled odzadu, což je patrné i z naměřených hodnot. Navzdory nejlepší známce (100 %) za sériově montované parkovací asistenty (parkovací senzory a parkovací kamera) se v celkovém hodnocení nedostal výš než na známku „špatné“.

Tabulku vede Smart fortwo. I bez parkovacích asistentů získal známku „velmi dobré“. Díky výhledu, který vůz umožňuje, člověk jakékoli parkovací asistenty ani nepostrádá. Díky kompaktním rozměrům a adekvátní velikosti skel nabízí auto dobrý výhled a je velmi lehce manévrovatelné.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Najdete na iDNES.cz